• Посилання скопійовано

ДПС нагадала про штрафи за недотримання вимог щодо надання звітності з ТЦУ

ПКУ передбачено відповідальність за неподання (несвоєчасного подання) звіту про ТЦУ та документації до нього, глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу), звіту у розрізі країн МГК, повідомлення МГК, невключення всієї інформації до поданого звіту про КО

ДПС нагадала про штрафи за недотримання вимог щодо надання звітності з ТЦУ

Державна податкова служба України з метою дотримання платниками податків вимог щодо подання звітності з трансфертного ціноутворення нагадує.

Вимоги щодо складення та подання звітності з трансфертного ціноутворення визначено підпунктом 39.4 статті 39 Податкового кодексу України (далі – Кодекс).

Так, для платників податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції (далі – КО), визначено обов’язок подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції (далі – звіт про КО) та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (далі – повідомлення МГК) у разі участі платника податків у міжнародній групі компаній (далі – МГК).

Також платники податків, що здійснюють КО, повинні складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення (далі – документація з ТЦ) та протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, подавати її до контролюючого органу, зазначеному у запиті.

Крім того, платники податків, які входять до складу МГК та мають сукупний консолідований дохід МГК за фінансовий рік, що передує звітному року, розрахований згідно зі стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК, у розмірі, що дорівнює або перевищує еквівалент 50 мільйонів євро, зобов’язані на запит центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 90 календарних днів з дня отримання запиту надати глобальну документацію з ТЦ.

Щодо звіту у розрізі країн МГК, то він подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухгалтерського обліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до міжнародних стандартів бухгалтерського обліку), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений підпунктом 39.4.102 пункту 39.4 статті 39 Кодексу, зокрема еквівалент 750 мільйонів євро та більше.

Першим звітним періодом подання звіту у розрізі країн МГК згідно з пунктом 53 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу для резидентів України – материнських компаній МГК – був фінансовий рік, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2022 року.

У 2024 році резиденти України – материнські компанії МГК повинні подати звіти у розрізі країн МГК за фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2023 року (граничний термін – 31.12.2024).

Для решти платників податків відповідно до абзацу 6 пункту 53 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу звіт у розрізі країн МГК подається щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (далі – Багатостороння угода CbC) набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією.

Враховуючи, що Багатостороння угода CbC набрала чинності 04.07.2024, то для всіх учасників МГК за наявності підстав, визначених абзацами четвертим – сьомим підпункту 39.4.10 пункту 39.4 статті 39 Кодексу, першим звітним періодом буде фінансовий рік, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року.

Заневиконання платниками податків вимог, встановлених статтею 39 Кодексу, передбачено застосування штрафних (фінансових) санкцій.

Відповідні санкції визначено статтею 120 Кодексу, а саме:

Норма

Підстава

Санкція

Неподання платником податків звіту про КО та/або документації з ТЦ, та/або глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн МГК, та/або повідомлення МГК відповідно до вимог статті 39 Кодексу (пункт 120.3 статті 120 Кодексу)

неподання звіту про КО

300 розмірів прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого законом на 1 січня податкового (звітного) року (далі – ПМ);

не подання документації з ТЦ та/або додаткової інформації до документації з ТЦ

3 відсотки суми КО, щодо яких не була подана документація з ТЦ, але не більше 200 розмірів ПМ;

неподання глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу) та/або додаткової інформації до глобальної документації з ТЦ

300 розмірів ПМ;

неподання звіту у розрізі країн МГК

1000 розмірів ПМ;

неподання повідомлення МГК

50 розмірів ПМ;

неподання звіту про КО та/або документації з ТЦ, та/або глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн МГК, та/або повідомлення МКГ після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів), передбаченого пунктом 120.3 статті 120 Кодексу

5 розмірів ПМ за кожен календарний день неподання, але не більше 300 розмірів ПМ;

Невключення до поданого звіту про КО інформації про всі здійснені протягом звітного періоду КО та/або невключення до поданого звіту в розрізі країн МГК інформації відповідно до вимог статті 39 Кодексу (пункт 120.4 статті 120 Кодексу)

недекларування КО, здійснених у відповідному звітному році;

1 відсоток суми КО, незадекларованих у поданому звіті про КО, але не більше 300 розмірів ПМ;

не відображення у звіті в розрізі країн МГК суми доходу (виручки) учасника МГК

1 відсоток суми доходу (виручки) учасника МГК, інформація про якого в порушення вимог цього Кодексу не відображена у звіті в розрізі країн МГК, але не більше 1000 розмірів ПМ;

неподання уточнюючого звіту про КО після спливу 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати штрафу (штрафів), передбаченого підпунктом 120.4 статті 120 Кодексу

1 розмір ПМ за кожен календарний день неподання уточнюючого звіту про КО, але не більше 300 розмірів ПМ;

Надання недостовірної інформації в повідомленні про участь у МГК та/або у звіті в розрізі країн МГК (пункт 120.5 статті 120 Кодексу)

надання недостовірної інформації в повідомленні про участь у МГК

50 розмірів ПМ;

надання недостовірної інформації у звіті в розрізі країн МГК щодо учасника МГК

200 розмірів ПМ;

Неподання уточнюючого звіту у розрізі країн МГК протягом 30 календарних днів з дня одержання повідомлення контролюючого органу про виявлені помилки у звіті у розрізі країн МГК

вважається несвоєчасним поданням платником податків звіту у розрізі країн МГК, за яке застосовується штраф, визначений абзацом сьомим пункту 120.6 статті 120 Кодексу (10 розмірів ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання, але не більше 1000 розмірів ПМ) за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту в розрізі країн МГК, починаючи з 31 календарного дня з дня одержання повідомлення контролюючого органу про виявлені помилки у звіті у розрізі країн МГК.

Несвоєчасне подання платником податків звіту про КО та/або документації з ТЦ, та/або глобальної документації з ТЦ (майстер-файлу), та/або звіту у розрізі країн МГК, та/або повідомлення МГК, у тому числі несвоєчасне подання уточненого звіту у розрізі країн МГК на вимогу контролюючого органу або несвоєчасне декларування КО у поданому звіті відповідно до вимог пункту 39.4 статті 39 Кодексу (пункт 120.6 статті 120 Кодексу)

несвоєчасне подання звіту про КО

1 розмір ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту про КО, але не більше 300 розмірів ПМ;

несвоєчасне декларування КО в поданому звіті про КО в разі подання уточнюючого звіту

1 розмір ПМ за кожний календарний день несвоєчасного декларування КО в поданому звіті про КО в разі подання уточнюючого звіту, але не більше 300 розмірів ПМ;

несвоєчасне подання документації з ТЦ, визначеної підпунктами 39.4.6 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 Кодексу

2 розміри ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання документації з ТЦ, визначеної підпунктами 39.4.6 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 Кодексу, але не більше 200 розмірів ПМ;

несвоєчасне подання глобальної документації з ТЦ, визначеної підпунктами 39.4.7 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 Кодексу

3 розміри ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання глобальної документації з ТЦ, визначеної підпунктами 39.4.7 і 39.4.9 пункту 39.4 статті 39 Кодексу, але не більше 300 розмірів ПМ;

несвоєчасне подання звіту в розрізі країн МГК (у тому числі несвоєчасне подання уточненого звіту у розрізі країн МГК на вимогу контролюючого органу)

10 розмірів ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання звіту в розрізі країн МГК (у тому числі несвоєчасне подання уточненого звіту у розрізі країн МГК на вимогу контролюючого органу), але не більше 1000 розмірів ПМ;

несвоєчасне подання повідомлення МГК

1 розмір ПМ за кожний календарний день несвоєчасного подання повідомлення МГК, але не більше 100 розмірів ПМ

Варто зауважити, що тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану діють особливі правила притягнення платників податків до відповідальності за порушення податкового законодавства.

Нормами підпункту 69.1 пункт 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідних положень» Кодексу визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у тому числі передбачених статтями 39 і 392 Кодексу, він звільняється від передбаченої Кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених підпунктом 69.1 пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та переліків документів на підтвердження, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.08.2022 за № 967/38303.

Також додатково зазначаємо, що наказом Міністерства фінансів України від 07.12.2023 №673 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України» внесено зміни до форми та Порядку складання звіту про КО (далі – Порядок), затверджених наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2016 №8, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.02.2016 за №187/28317 (далі – наказ №8).

У зв’язку з цим було розроблено оновлений алгоритм контролю приймання звіту про КО, згідно з яким у разі недотримання вимог наказу №8 платники податків отримують квитанції з описом допущених та виявлених порушень.

Відповідно до пункту 2 розділу І Порядку, затвердженого наказом №8, у разі якщо платником податку виявлено, що у раніше поданому звіті про КО інформація надана не в повному обсязі, містить помилки або недоліки, такий платник податків має право подати:

  • новий Звіт (Звіт з позначкою «звітний новий») до граничного строку подання Звіту за такий самий звітний період;
  • уточнюючий Звіт (Звіт з позначкою «уточнюючий») після граничного строку подання Звіту за такий самий звітний період.

Разом з тим наголошуємо, що Кодексом не передбачено застосування штрафних санкцій у разі самостійного виправлення платником податків методологічних помилок, допущених при складанні звіту про КО, які не призвели до недекларування або несвоєчасного декларування КО у раніше поданому звіті.

Загалом протягом 2023 року та 8 місяців 2024 року було проведено 614 документальних позапланових перевірок з питань неподання платниками податків або подання з порушенням вимог пункту 39.4 статті 39 Кодексу звіту про КО, повідомлення про участь у МГК та/або документації з ТЦ, за результатами яких встановлено 979 фактів порушень. За результатами проведених перевірок застосовано штрафні санкції на загальну суму 203,9 млн гривень.

Отже, враховуючи зазначене та суттєвий розмір штрафних санкцій за невиконання вимог статті 39 Кодексу наголошуємо на необхідності неухильного дотримання норм законодавства та своєчасного виконання податкових обов’язків у частині подання звітності з ТЦ. 

Джерело: ДПСУ

Рубрика: Право і відповідальність/Відповідальність, санкції і штрафи

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Відповідальність, санкції і штрафи»