• Посилання скопійовано

Виведення готівки за допомогою WebMoney – штраф 85 тис грн

З введенням заборони в Україні діяльності платіжної системи WebMoney, деякі фізособи продовжують користуватися електронними гаманцями цієї системи. За що, як доводить судова практика, можна раптом отримати неабиякий штраф

Виведення готівки за допомогою WebMoney – штраф 85 тис грн

Вирок суду першої інстанції від 01 лютого 2021 року, справа №750/14427/19 

У наших передплатників часто виникають питання щодо різних санкцій, які вводяться проти госпсуб'єктів – юросіб, зокрема, які наслідки від цього може очікувати звичайний громадянин ФОП чи юрособа на території України.

У коментованій нами судовій справі йдеться про електронний гаманець платіжної системи «WebMoney» та санкції РНБО.

Нагадаємо, що рішенням РНБО України від 02.05.2018 р. «Про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)», введеним в дію Указом Президента України від 14.05.2018 р. №126/2018, заборонено діяльність таких юридичних осіб, зокрема, ТЗОВ «ВМ Трансфер ЛТД» (WM Transfer Ltd), ТзОВ «ВМР», ТзОВ «Вебмані.Ру», ТЗоВ «Вебмані Європа Лтд», («WebMoney Europe Ltd»), ТзОВ «Вебмані.Юей».

 

НБУ скасував реєстрацію WebMoney

У зв’язку зы застосуванням персональних спеціальних обмежувальних заходів (санкцій) до платіжної організації внутрішньодержавної системи розрахунків «WebMoney.UA» (Дочірнього підприємства «Фінансова компанія "ЕлМІ"») Нацбанк скасував реєстрацію внутрішньодержавної системи розрахунків «WebMoney.UA», а також ухвалив рішення про:

  • відкликання (анулювання) ліцензії на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків, виданої ДП «ФУ "ВМ-Фактор"»;
  • скасування реєстрації ДП «ФУ "ВМ-Фактор"» як учасника платіжних систем;
  • скасування реєстрації учасників внутрішньодержавної системи розрахунків «WebMoney.UA»;
  • скасування реєстрації ТОВ «Пеймастер» як оператора послуг платіжної інфраструктури.

За довідковою інформацією НБУ правила внутрішньодержавної системи розрахунків «WebMoney.UA» передбачали розрахунки виключно за фінансові інструменти. За підсумками 2017 року частка «WebMoney.UA» на ринку внутрішньодержавних переказів, здійснених з використанням платіжних систем (крім СЕП та карткових платіжних систем), становила 0,2%, за підсумками першого кварталу 2018 року – 0,08%.  

А ось електронний гаманець платіжної системи WM Transfer продовжував існувати. Адже заборона, наголошуємо, внутрішньодержавної системи розрахунків «WebMoney.UA» автоматично не закриває електронний гаманець, хоча й блокує можливість перерахувати гроші з нього на банківський рахунок напряму в українському банку.

Отже, користуватись електронним гаманцем в системі WebMoney власник гаманця  може, а ось знімати з нього готівку на території України – заборонено.

Мета цієї статті розповісти, чого не можна робити власникам електронних гаманців системи WebMoney на території України, щоб не натрапити на великий штраф. 

 

Поповнення електронного гаманця = обмін на готівкові гривні?

Коментована справа полягала у тому, що власник електронного гаманця не міг ним скористатись, адже, з однієї сторони, є санкційна заборона, а з іншої – не вистачало достатньої кількості коштів для того, щоби зробити покупку в Інтернеті.

Виходячи зі змісту судового рішення, такий власник електронного гаманця, розуміючи, що він може користуватись цим гаманцем, але без можливості вивести кошти через банківський рахунок на території України, вирішив зробити так званий обмін – електронні кошти з електронних гаманців інших власників на власні гривні.

Отже, шляхом розміщення оголошення на відомому інтернет-порталі він запропонував власникам електронних гаманців в системі WebMoney послугу з обміну на готівку електронних грошей.

І зауважимо, що фізично ніякого виводу електронних грошей у готівку не відбувалось – власник електронного гаманця фактично «купував» електронні гроші. Тобто він домовлявся з власниками інших електронних гаманців, останні поповнювали його електронний гаманець, натомість – отримували кошти у гривні з власних заощаджень такої фізособи – надавача так званих послуг з обміну.

Загалом ситуація виглядає доволі цікаво. Якщо уважно проаналізувати дії фізособи, то, на нашу думку, жодних послуг він фактично не надавав. Він просто здійснював покупку електронних коштів, які поступили на його електронний гаманець за власнозаощаджені  гривні. Тобто така особа не використовувала жодних посередників та інші фінансові системи для обміну електронних коштів на гривні, не користувалась платіжними документами. Адже його власний електронний гаманець фактично поповнився за перераховані йому суми за мінусом комісії платіжної системи  WebMoney. Тож реального виведення коштів у готівку не відбулось – лише переміщення електронних грошей з одного електронного гаманця до іншого.

Втім, правоохоронні органи, які ретельно аналізують інформаційний простір та розміщені на вебсайтах оголошення, у т.ч. «незаконного» змісту, дещо інакше витлумачили такі дії, що призвело до вироку суду у кримінальній справі за ч. 1, 2 ст. 200 ККУ.

А йдеться про такий злочин як підробка документів на переказ, платіжних карток чи інших засобів доступу до банківських рахунків, електронних грошей, а так само придбання, зберігання, перевезення, пересилання з метою збуту підроблених документів на переказ, платіжних карток або їх використання чи збут, а також неправомірний випуск або використання електронних грошей, який карається штрафом від 51 тис. грн до 85 тис. грн. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, – караються штрафом від 85 тис. грн до 170 тис. грн.

При цьому під документами на переказ слід розуміти документ в паперовому або електронному виді, що використовується банками чи їх клієнтами для передачі доручень або інформації на переказ грошових коштів між суб'єктами переказу грошових коштів (розрахункові документи, документи на переказ готівкових коштів, а також ті, що використовуються при проведенні міжбанківського переказу та платіжного повідомлення, інші).

 

Чи може операція з придбання електронних грошей з їх оплатою у гривні підпадати під операцію з приймання електронних коштів в обмін на готівку?

Нагадаємо, що відповідно до вимог п. 1 ч. 9.3 ст. 9 Закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні» (далі – Закон №2346), платіжні організації платіжних систем, учасники платіжних систем та оператори послуг платіжної інфраструктури мають право здійснювати діяльність в Україні виключно після їх реєстрації шляхом внесення відомостей про них до Реєстру платіжних систем, систем розрахунків, учасників цих систем та операторів послуг платіжної інфраструктури, який веде Національний банк України.

Згідно п. 4 та 5 ч. 15.4 ст. 15 Закону №2346, приймання електронних грошей в обмін на готівкові/безготівкові гривні (комерційний агент з розрахунків) може бути виключно банк і небанківська фінансова установа, що має ліцензію на переказ коштів без відкриття рахунків, видану Національним банком України.

Відповідно до вимог п. 3.5 гл. 3 Положення «Про електронні гроші в Україні», затвердженого Постановою Правління НБУ від 04.11.2010 р. №481, агентами з розрахунків можуть бути виключно банк і небанківська фінансова установа, що має ліцензію Національного банку на переказ коштів без відкриття рахунків. Агент з розрахунків має право приймати електронні гроші від користувачів – фізичних осіб в обмін на готівкові та безготівкові кошти, а від користувачів – суб`єктів господарювання та торговців виключно в обмін на безготівкові кошти.

Тож, органом досудового розслідування такий надавач послуг обвинувачується в тому, що не маючи ліцензії НБУ на переказ коштів у національній валюті без відкриття рахунків та не будучи комерційним агентом з розрахунків у сфері використання електронних грошей, вчинив дії з надання послуг з виводу в готівку електронних грошей платіжної системи «WebMoney Transfer», діяльність якої заборонена РНБО. 

Суд зауважив, що у цій ситуації незаконним використанням електронних грошей є сам факт незаконної операції з електронними грошима. При цьому обвинувачений не заперечує, що вчинив дії по виведенню електронних грошей у готівку, отримавши за це винагороду у вигляді відсотків з кожної операції. Фактично фізособою здійснено протиправну операцію з вилучення електронних грошей з одночасним наданням їх пред`явникові готівкових або безготівкових коштів, тобто, здійснив погашення електронних грошей в інших електронних гаманцях, що є виключно правом банку чи ліцензованої небанківської фінансової установи.

Відтак, фізособу визнали винною за ч. 1, 2 ст. 200 ККУ та призначили йому  штраф в сумі 85 тис грн.

А решта українців, хто має такі електронні гаманці в платіжній системі WebMoney, варто подбати про легальні шляхи виводу таких коштів, у т.ч. через агентів з розрахунків (небанківські фінансові установи, які мають ліцензії НБУ на переказ коштів без відкриття рахунку – п. 3.5 Положення №481).

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Судова практика

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Судова практика»