• Посилання скопійовано

Як держава захищатиме українську мову після набрання чинності мовного закону: позиція юриста

Деякі положення закону наберуть чинності вже через два місяці – з 16 липня 2019 року, інші – через шість місяців

Як держава захищатиме українську мову після набрання чинності мовного закону: позиція юриста

Prostopravo

16 травня 2019 року опубліковано Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної». Деякі положення закону наберуть чинності вже через два місяці – з 16 липня 2019 року, інші – через шість місяців чи навіть п'ять років. З метою сприяння функціонуванню української мови як державної у сферах громадського життя в Україні буде призначено Уповноваженого із захисту державної мови. Про те, як планують захищати державну мову в Україні читайте далі.

Завданнями Уповноваженого із захисту державної мови є:

  1. захист української мови як державної;
  2. захист права громадян України на отримання державною мовою інформації та послуг у сферах громадського життя, визначених Законом, на всій території України та усунення перешкод і обмежень у користуванні державною мовою.

Уповноваженого призначає на посаду і звільняє з посади Кабінет Міністрів України. Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, керівник центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну правову політику, і керівник центрального органу виконавчої влади у сфері державної мовної політики подають Кабінету Міністрів України по одній кандидатурі на посаду Уповноваженого.

Кандидатом на посаду Уповноваженого може бути рекомендовано громадянина України не молодше ніж 35 років на день подання, який має вищу освіту, володіє державною мовою та англійською мовою, має досвід правозахисної діяльності або досвід діяльності щодо захисту державної мови і спроможного за своїми діловими та моральними рисами, освітнім та фаховим рівнем виконувати відповідні посадові обов'язки.

Кандидатом на посаду Уповноваженого не може бути рекомендовано особу, яка:

  1. притягувалася до відповідальності за порушення вимог Закону «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;
  2. брала участь у спробах запровадження офіційної багатомовності всупереч Конституції України та встановленій конституційній процедурі.

Уповноважений не може:

  1. мати представницький мандат;
  2. займатися іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики зі спорту);
  3. входити до складу органу управління або наглядової ради підприємства чи організації, що має на меті отримання прибутку;
  4. бути членом політичної партії.

З метою захисту державної мови від публічного приниження чи образи, від навмисного спотворення державної мови в офіційних документах і текстах, зокрема умисного застосування її з порушенням стандартів державної мови, а також від зневажання вимог обов'язкового застосування державної мови, визначених законом, Уповноважений:

  1. здійснює державний контроль за застосуванням державної мови органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами й організаціями державної та комунальної форми власності, їхніми посадовими та службовими особами, а також громадськими об'єднаннями, політичними партіями й іншими юридичними особами, їхніми посадовцями;
  2. надає висновки та рекомендації органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим і органам місцевого самоврядування в Україні щодо застосування української мови як державної в їхній діяльності;
  3. оприлюднює висновки про ознаки публічного приниження чи образи державної мови у публічних виступах посадовців органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в Україні, підприємств, установ та організацій державної і комунальної форми власності, громадських об'єднань, політичних партій та інших юридичних осіб, а також посадовців іноземних держав;
  4. вносить пропозиції Кабінету Міністрів України про внесення змін до законодавства щодо захисту державної мови.

Для здійснення повноважень Уповноважений за потреби залучає працівників Національної поліції, центрального органу виконавчої влади, який формує та забезпечує реалізацію державної політики у сфері захисту прав споживачів, центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику у сфері державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, працівників місцевих державних адміністрацій, інших органів державної влади.

 

Кожен має право звернутися до Уповноваженого зі скаргою щодо порушення вимог Закону про мову і щодо усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою.

 

Особа може оскаржити Уповноваженому рішення, дії чи бездіяльність органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій державної і комунальної форми власності, їхніх посадових та службових осіб і працівників, якщо:

  1. нормативно-правовий акт або правовий акт індивідуальної дії органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування було прийнято та/або офіційно оприлюднено іншою мовою, ніж державна, всупереч вимогам Закону або якщо особа вмотивовано вважає, що мова, якою складено такий акт, не відповідає стандартам державної мови і це зроблено навмисно;
  2. у судовому процесі застосовувалася інша мова, ніж державний, окрім випадків, визначених Законом і процесуальними кодексами;
  3. судове рішення було складене на іншій мові, чим державна, або якщо особа вмотивовано вважає, що мова, якою складено таке рішення, не відповідає стандартам державної мови і це зроблено навмисно;
  4. акт, що регулює діяльність органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій державної і комунальної форми власності, було прийнято іншою мовою, ніж державна, всупереч вимогам цього Закону або якщо особа вмотивовано вважає, що мова, якою складено такий акт, не відповідає стандартам державної мови і це зроблено навмисно;
  5. у відповідь на письмові звернення (пропозиції, зауваження, заяви, клопотання, скарги та інші письмові звернення) особа отримала документ іншою мовою, ніж державна, всупереч вимогам цього Закону або якщо особа вмотивовано вважає, що мова, якою складено такий документ, не відповідає стандартам державної мови і це зроблено навмисно;
  6. посадова або службова особа чи працівник органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи й організації державної та комунальної форми власності відмовилися застосувати державну мову в спілкуванні із скаржником;
  7. під час засідань, заходів чи зустрічей в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на державних та комунальних підприємствах, в установах і організаціях державної та комунальної форми власності застосовувалася інша мова, ніж державна, всупереч вимогам Закону;
  8. підприємства, установи й організації державної та комунальної форми власності, їхні посадовці або працівники відмовилися надати інформацію про товари і послуги державною мовою.

Скарги подаються Уповноваженому впродовж шести місяців з дня виявлення заявником порушення. Уповноважений не розглядає тих звернень, які розглядаються судами, зупиняє вже розпочатий розгляд, якщо зацікавлена особа подала позов, заяву чи скаргу до суду.

У скарзі має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, викладено суть скарги. Письмова скарга має бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також має бути зазначено електронну пошту, на яку заявникові може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв'язку з ним. Застосування підпису при надсиланні електронного звернення не потрібне.

Секретаріат Уповноваженого у день надходження скарги реєструє її і подає на розгляд Уповноваженому. Уповноважений упродовж 10 робочих днів з дня надходження скарги ознайомлюється з інформацією, що міститься в ній. За результатами ознайомлення Уповноважений може прийняти рішення про:

  1. здійснення мовної експертизи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
  2. здійснення контролю за застосуванням державної мови;
  3. залишення скарги без розгляду.

Рішення, дії чи бездіяльність Уповноваженого можуть бути оскаржені до суду.

***

Читайте також:

Джерело: Prostopravo

Рубрика: Суспільство і життя/Суспільство, події

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Суспільство, події»