Питання №1: що як доходи надійшли, а Книги їх обліку у підприємця ще немає?
Книгу слід не просто завести (придбати), а і зареєструвати в органі ДФС за місцем обліку.
І це слід зробити до того, як ви почнете отримувати доходи. Оскільки обов’язок з обліку ваших доходів у вас, як підприємця, виникає з самого початку підприємницької діяльності. І не забувайте, що запис про отримані готівкові кошти в Книзі обліку доходів є їх оприбуткуванням (п. 11 Положення №148). Якщо цього не зробити, вже адмінштрафом за неведення ст. 164-1 КУпАП (51 грн. – 136 грн.) не обійдеться (втім, для нього строк застосування – 2 місяці з дати порушення, ст. 38 КУпАП).
Не оприбуткована готівка штрафується у п’ятикратному розмірі (ч. 1 Указу №436/95). Цей штраф діяв і раніше, і зараз відповідальність зберігається та сама.
Ці ж штрафи загрожуватимуть підприємцю і в разі, якщо він зробить в Книзі запис «заднім числом». Наприклад, якщо дата реєстрації Книги буде пізніше, ніж дата отримання доходу.
Питання №2: чи можна вести Книгу обліку доходів в електронному вигляді?
Формально – так, закон це дозволяє. Але ця можливість й досі не була технічно реалізована податківцями. Про це ми писали тут.
Отже, наразі фактично вести таку Книгу можна лише в паперовій формі. Але спочатку її слід зареєструвати.
Питання №3: як зареєструвати Книгу обліку доходів?
Для реєстрації Книги обліку доходів платники єдиного податку подають до фіскального органу за місцем обліку її паперовий примірник. При цьому на титульному аркуші Книги зазначаються:
- прізвище, ім’я та по батькові,
- реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта,
- податкова адреса.
А ще така Книга має бути прошнурована та пронумерована.
Реєстрація відбувається безоплатно, що засвідчується підписом керівника або заступника керівника контролюючого органу та скріплюється печаткою. Відбувається така реєстрація датою подання Книги підприємцем.
Зверніть увагу: деякі територіальні органи ДФС вимагають від підприємця подання заяви на таку реєстрацію. ПКУ подання заяви в цьому випадку не вимагає (немає й затвердженої форми такої заяви), але чи сперечатися із контролерами з цього приводу, вирішуйте самі.
Питання №4: що як Книга обліку закінчилась посеред року, як починати вести нову Книгу?
Після того, як Книга закінчиться, треба буде зареєструвати нову. Чіткого порядку реєстрації такої нової Книги немає, але очевидно, що вона відбуватиметься в тому ж порядку, як і реєстрація попередньої.
У разі реєстрації нової Книги протягом податкового (звітного) періоду записи в ній продовжуються наростаючим підсумком (про такі підсумки ми пояснюємо трохи нижче!), а попередня Книга залишається у платника податку (пп. 4 п. 3 Порядку №579).
Зверніть увагу: Книга зберігається у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис (п. 7 Порядку №579).
Питання №5: чи потрібно реєструвати нову Книгу обліку доходів підприємцю, який вже колись перебував на спрощеній системі оподаткування та планує знову до неї повернутись, якщо попередня Книга обліку доходів не анульована та/або не закінчена?
Як повідомляють податківці в «ЗІР» (категорія консультації 107.07), ні, заводити Книгу наново в цьому випадку не потрібно. І ви цілком зможете продовжити вести цю Книгу (зареєстровану під час попереднього перебування на ЄП) і здійснювати в ній нові записи щодо доходів (отриманих після повернення на спрощену систему оподаткування).
Питання №6: що робити із Книгою в разі зміни основного місця обліку (податкової адреси) підприємця?
А ось тут навпаки, податківці консультують, що при зміні податкової адреси (місця проживання), пов’язаної зі зміною адміністративного району, фізичній особі – підприємцю – платнику єдиного податку необхідно після закінчення бюджетного року, в якому відбулася така зміна, зареєструвати нову книгу обліку доходів у контролюючому органі за новою податковою адресою (основним місцем обліку) до отримання нею доходів від здійснення підприємницької діяльності за новим місцем обліку.
Питання №7: як часто слід робити записи в Книзі обліку доходів?
Записи у Книзі доходів виконуються за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід, зокрема про кошти, які надійшли на поточний рахунок платника податку та/або які отримано готівкою, вартість безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг) тощо.
Отже, в день отримання доходів (датою такого дня) ви маєте зробити в Книзі відповідний запис. Витрати підприємця в цій Книзі не відображаються (це очевидно з її форми).
Зверніть увагу: графи 2-6 Книги (виходячи з пп. 2 п. 6 Порядку №579) вимагають підрахунку підсумків за місяць, квартал та рік. І це не випадково, адже саме вона є підставою для складання для декларації з єдиного податку. Але, на відміну від декларації, такий підсумок в Книзі буде наведено трьома рядками: усього, в тому числі безготівково і в тому числі готівкою.
Питання №8: чи треба вести окремий облік коштів, які надходять готівкою та на рахунок в банку?
Так, і це теж передбачено пп. 2 п. 6 Порядку №579.
Тому, як роз’яснюють податківці в «ЗІР» (категорія консультації 107.07), у разі отримання доходу в готівковій та безготівковій, матеріальній або нематеріальній формі фізичною особою – підприємцем – платником єдиного податку запис в Книзі обліку доходів здійснюється окремими рядками за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід, у гривнях з копійками. Таке роз’яснення податківці надавали і раніше, а ми про це писали тут.
Питання №9: як обліковуються в Книзі «транзитні» кошти?
За загальним правилом п. 292.1 ПКУ, доходом фізособи – платника ЄП є виручка в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій). А датою отримання доходу за п. 292.6 ПКУ є дата надходження коштів. Але за посередницькими договорами дохід визначається інакше.
Пунктом 292.4 ПКУ визначено, що у разі надання послуг, виконання робіт за договорами доручення, комісії, транспортного експедирування або за агентськими договорами доходом є сума отриманої винагороди повіреного (агента). Отже, решта коштів, які надходять за такими договорами (і фактично належать замовнику) до оподаткованого доходу виконавця-«єдинника» не включаються.
Податківці вважають: у день отримання підприємцем – платником ЄП коштів для виконання послуг за відповідним посередницьким договором у Книзі обліку доходів відображається вся сума коштів, за таким договором, яка надійшла на поточний рахунок платника податку та/або яку отримано готівкою.
Докладно це (на прикладі договору транспортного експедирування) ми розглядали тут.
Питання №10: як виправити помилки в Книзі обліку?
Як передбачено пп. 4 п. 4 Порядку №579, внесення виправлень до Книги обліку доходів здійснюється шляхом нового запису (з відображенням від'ємного або позитивного значення), який засвідчується підписом платника податку.
Одеські податківці в ІПК від 04.04.2018 р. №1362/ІПК/15-32-13-01-09 пішли далі і порадили при виправленні помилки складати довідку довільної форми, де розкрити суть помилки. Це, безумовно, допоможе підприємцю оперативно володіти інформацією, на базі чого були зроблені такі зміни та проведено новий запис. Хоча закон від нього складання таких довідок і не вимагає.
***
Читайте також: