• Посилання скопійовано

Продовження воєнного стану до 19 лютого 2023 року: як це вплине на бізнес?

Як звітувати, сплачувати податки та реєструвати ПН? Які правила діятимуть в сфері праці та оплати за роботу? Чи будуть перевіряти бізнес в цей період?

Продовження воєнного стану до 19 лютого 2023 року: як це вплине на бізнес?

З 18 листопада 2022 року діє Закон №2738, яким воєнний стан в Україні продовжується  до 19 лютого 2023 року.  Про це ми вже повідомляли тут

Продовження воєнного стану напряму впливає на ведення бізнесу та трудові відносини  з працівниками.  Як саме? Наші постійні читачі вже про це знають. Але і їм, і нашим новим читачам, ми вирішили про це нагадати.  Тим більше, що деякі пільги заявлені вже давно, але й досі не затверджений механізм їх дії.

 

Працюємо попри все! 

На початку кілька слів про виклики, із якими щодня стикається український бізнес. Є велика вірогідність, що і в наступному році ці проблеми будуть.

Аварійні та планові відключення електроенергії, на жаль, це реальність сьогодення. Однак це не привід здаватися.

Якщо у вашому місті регулярно почали відключати електроенергію, причому роблять це без зрозумілого графіку, дійсно, важко побудувати робочий день і якісно надавати послуги або торгувати у магазині.

Ви можете на певний період призупинити свою діяльність.

Або за можливості продовжувати працювати, але створити матеріально-технічну базу для роботи у складних умовах. Зокрема, це генератори, повербанки тощо у того, хто хотів працювати, вже давно є.  Тепер головна умова, щоб це все теж працювало.  Про це ми докладно писали тут.

Увага! Подавати ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, стосовно яких подавалася ф. 20-ОПП, не потрібно. Про це вже наголосили податківці у своєму розʼясненні.

Уряд звільнив від сплати ПДВ і ввізного мита товари для енергетики та забезпечення тепла.

А згодом прийняв ще одну важливу постанову. Нею передбачається не застосовувати до таких товарів вимоги про наявність декларації про відповідність та маркування знаком відповідності технічним регламентам.

А от як оплачувати зарплату за час відключення світла, дивіться тут.

 

Сплата податків та звітування

Нагадаємо, що з 1 серпня всі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних,  розрахунків коригування, не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків під час війни. Про це докладніше ми писали ось тут.

Для тих, хто немає можливості сплачувати та звітувати з податків, потрібно було подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня включно. Про це ми писали тут

Але не всі це могли зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому податківці вже видали розʼяснення щодо цього.

За ним, наприклад, якщо платник податків набув можливість виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 жовтня 2022 року, то заява та відповідні документи мають бути подані таким платником до контролюючого органу протягом періоду починаючи з 20 жовтня 2022 року по 30 грудня 2022 року (включно) (11 календарних днів жовтня (кількість днів до закінчення місяця в якому відновлено можливість виконання податкових обов’язків) + 30 календарних днів листопада + 30 календарних днів грудня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей)).

 

З 27 травня повернувся обовʼязок реєстрації ПН та РК

З 27 травня платники ПДВ,  які мають можливість виконувати свої податкові обов’язки, мають зареєструвати всі ПН з 24 лютого й далі виконувати це вчасно. Інакше на них чекає штраф.

За новим п. 69.11 ПКУ платники ПДВ зобов’язані забезпечити реєстрацію ПН/РК у строки, встановлені пп. 69.1 ПКУ. Тобто для тих, хто має можливість – загальновстановлені строки, а хто немає – протягом 6 місяців після закінчення війни.

І вже не можна визнавати податковий кредит за первинкою!

 

Мораторій на перевірки контролюючих органів під час війни

На період воєнного стану (тобто до 19 лютого 2023 року) контролюючі органи не проводять планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду. Про це ми писали тут.

Зверніть увагу, що ДПС не належить до таких органів. Через зміни до ПКУ за Законом №2260 на час війни податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:

а) камеральних перевірок;

б) документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків та/або з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 ПКУ, та/або документальних позапланових перевірок платників податків, за якими отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

в) фактичних перевірок.

Зокрема, камеральні перевірки зараз здійснюються у повному обсязі (а не лише щодо декларацій для відшкодування ПДВ).  А також проводяться документальні перевірки (поки що не всі, а з конкретних підстав, проте вже офіційно і постійно). Про це ми писали тут.

 

З 1 квітня фізособи-"єдинники" 1 та 2 груп звільняються від сплати ЄП

З 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану на території України згідно з абзацом першим пп. 9.1 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ ФОП – платники єдиного податку першої та другої груп мають право не сплачувати єдиний податок.

ДПС вже погодилася, що всі фізособи-"єдинники" 1 та 2 груп незалежно від отримання доходів під час війни можуть не сплачувати ЄП.

Тобто поки що можна не сплачувати за квітень-грудень 2022 року та за січень-лютий 2023, адже ВС діє до 19 лютого. Але наголосимо, що всі бажаючі платники можуть цей податок платити. Адже платити не заборонено.

 

Трудові відносини під час війни

Ще наприкінці березня Мінекономіки навело роз'яснення щодо порядку дій роботодавців з 24 березня через набрання чинності нового Закону №2136. Зокрема, про права мобілізованих та тероборони, правила дистанційки при переїзді працівників за кордон, надання відпустки у разі неможливості вийти на роботу, а також про простій.

Також окремо прописані правила виплати зарплати під час війни. За ними роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.

А з 19 липня діють оновлені правила. З метою посилення захисту прав працівників прийнято Закон №2253, яким внесені зміни до КЗпП і інших трудових законів. Йдеться про забезпечення рівності у сфері праці, правового регулювання масового звільнення працівників та колективного-договірного регулювання. Про це ми писали тут, а новину з коментарями Мінекономіки дивіться тут.

Наголосимо, що  ці правила діють й далі, до 19 лютого.

 Оскільки воєнний стан продовжено до 19 лютого, то до цієї дати і у працівників, і у роботодавців діє інструмент – призупинення трудових відносин.

Яких правил при цьому слід дотримуватися? Як оформити та яких наслідків від цього чекати? Читайте ось тут. Проте зверніть увагу, що з 19 липня діють зміни до цих правил. Про них ми зазначали тут.

 

З 19 липня мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток

За позицією Мінекономіки, з метою уникнення дискримінаційних підходів щодо працівників, які будуть прийняті (призвані) на військову службу після дня набрання чинності Законом, збереження роботодавцем заробітної плати за працівниками, які були прийнятті (призвані) на військову службу до 19 липня, слід припинити.

Але Держпраці вважає, що ці зміни не обмежують права суб’єктів господарювання приватної форми власності і далі робити ці виплати.

Зверніть увагу: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається! Про це ми писали тут.

 

Нарахування лікарняних під час війни

Процедура призначення допомог від ФСС не змінилась попри воєнний стан.

Але лікарняні в електронному вигляді наразі через технічні проблеми можуть не змінювати статус на «готовий до сплати». При цьому їх можна використовувати для оплати.

Водночас, якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), застрахована особа може отримати лікарняні або декретну допомогу напряму від ФССУ. Для цього необхідно звернутись до будь-якого зручного відділення Фонду, контакти усіх відділень оновлюються за посиланням. Про це все ми писали тут.

А от перевірки правильності нарахування лікарняних ФСС вже відновив незважаючи на війну. Перелік планів на ІV квартал дивіться тут.

 

І ще кілька корисних фактів

Уряд відтермінував обов'язковий перехід на токени до кінця війни

24 травня на черговому засіданні КМУ було прийнято рішення продовжити на період дії воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення чи скасування можливість застосування ЕЦП, не кваліфікованих ЕП. Тобто поки до 19 лютого ці норми продовжують свою дію. Про це ми писали тут.

25 грудня, 1 січня  та 7 січня не будуть святковими днями

У грудні 2022 року та січні 2023 року  ми мали б мати додаткові вихідні через новорічні свята.

Проте воєнний стан продовжено, тому наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», якою встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме призупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.

Тому 25 грудня, 1 та 7 січня  не будуть святковими, а 26 грудня та 2 й 9 січня будуть  звичайними робочими днями, робота в які оплачується у звичайному, а не подвійному розмірі.

Відповідно й банки будуть працювати в звичайному режимі 26 грудня та 2 й 9 січня. Але поки про це НБУ не повідомляв.

До того ж відміна свят та вихідних у травні впливає на нарахування відпускних. Як тепер порахувати стаж, який дає право на щорічну відпустку? А середню зарплату як рахувати? І що робити з тривалістю відпустки? Про це ми розповідали тут.

 

Якщо треба буде перевезти підприємство в безпечне місце – є платформа для допомоги в релокації бізнесу

ДП «Прозорро.Продажі» запустило платформу, що допоможе перемістити бізнес із «гарячих точок» та продовжити його діяльність у безпечнішому місці.

 

До 19 лютого діє скасування  обов'язкового маркування товарів на час війни

До 19 лютого суб’єкти господарювання, які не в змозі виконати вимоги щодо маркування товарів у зв’язку з військовими діями, можуть через подовження воєнного стану здійснювати реалізацію таких товарів без обов’язкового нанесення інформації про такі товари українською мовою. Саме це маркування ми маємо на увазі!

Щодо імпортних продуктів харчування, їм це дозволяє постанова КМУ від 03.03.2022 р. №186.

Якщо ж говорити про акцизні марки, то нагадаємо, що дозволяється ввезення на митну територію України тютюнових виробів, маркованих марками акцизного податку, які не є документами суворого обліку, та надруковані за межами митної території України на замовлення виробників або імпортерів тютюнових виробів (п. 69.20 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). Ми про це повідомляли ще навесні.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Суспільство і життя/Суспільство, події

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Суспільство, події»