• Посилання скопійовано

Особливості впровадження нових правил роботи з РРО: позиція Верланова

За словами Верланова, для "єдинників" не запроваджено жодної нової вимоги щодо будь-якої обов’язкової форми обліку товарів за винятком окремих груп

Особливості впровадження нових правил роботи з РРО: позиція Верланова

Верховна Рада прийняла закони, які розширюють обов'язкове використання касових апаратів для ФОПів, а також запроваджують механізм кешбек. Чому точкові податкові реформи вирішили почати саме з фізосіб-підприємців?

А тут я з вами не погоджуся. Вперше податкова політика в нашій державі будується на принципах рівності сплати податків. І цю політику послідовно впроваджують всі гілки влади. На законодавчому рівні почали послідовно перекриватися схеми мінімізації податків, які використовує крупний бізнес. Вже ухвалено і підписано Президентом низку міжнародних угод про уникнення подвійного оподаткування, в тому числі і з країнами, які традиційно використовуються для податкового планування – Кіпр, Швейцарія. Тобто, створені такі умови, за яких використовувати традиційні для мінімізацій юрисдикції стає просто невигідним. Також готуються до першого читання законопроекти, які покликані боротися із розмиванням податкової бази і виведенням капіталів в офшори. Це стосується імплементації в вітчизняне законодавство плану BEPS. Цим влада дає чіткий меседж крупному бізнесу – податки мають сплачуватися до бюджету в повному обсязі.

 

Давайте все ж таки повернемося до нових правил застосування РРО. Зараз є багато чуток і спекуляцій навколо цього. Багато хто говорить про знищення ФОПів через збільшення перевірок та посилення штрафних санкцій за порушення касової дисципліни…

В тому то і справа, що все це – не більше, ніж чутки. А що ж відбуватиметься насправді? По-перше, у підприємців буде достатньо часу, аби підготуватися до змін. З 1 жовтня наступного року обов’язковим стане використання РРО лише для окремих груп- торговців ювеліркою, автозапчастинами, лікарськими засобами, секонд-хендом (але тільки в магазинах!), а також для сфери громадського харчування, турагентств, готелів, продажу товарів та надання послуг через інтернет. Підприємці — платники єдиного податку ІІ – IV груп мають перейти на роботу з РРО аж з 1 січня 2021 року. При цьому в законі прописано, як на мене, дуже важливі, я б сказав, революційні речі. Вперше законодавство дозволило відмовитись від цих старих коробок – РРО і перейти на сучасні програмні реєстратори розрахункових операцій, які можна встановити на будь- який гаджет.

 

Так, але опоненти закидають, що далеко не всі підприємці мають гаджети. Отже, їм таки доведеться придбавати традиційні РРО, а потім ще й платити за їх обслуговування…

Друзі, ну давайте бути ближче до життя. Чи бачили ви підприємця, в якого немає комп’ютера, планшету, чи мобілки? Ми ж зараз не говоримо про найдрібніших спрощенців третьої групи. Бо для них РРО взагалі не потрібне. Ми говоримо про мікробізнес з річним обігом до 5 мільйонів гривень. Адже нагадаю, закон також з 1 січня 2021 року підняв планку річного обігу для другої групи з 1,5 млн до 2,5 млн.

Друга важлива новація, яка прямо записана в законі – ДПС зобов’язана надати безкоштовну для скачування і обслуговування програму. Крапка. Все інше і про якісь платні програми від податкової і про «своїх» розробників, і про абонентську плату за обслуговування – як би так сказати м’якіше, відверта брехня.

 

Коли з’явиться безкоштовна програма від ДПС?

Можливість протестувати цю безкоштовну програму ДПС надасть всім бажаючим вже з 1 січня 2020 року. Підприємці можуть обрати і будь-яку іншу зручну для них програму від інших розробників, ми нікого не обмежуємо. Але разом з тим буде і наш, безкоштовний варіант. Повірте, в нас є достатньо ресурсу і можливостей, аби забезпечити виконання цієї вимоги.

І останнє. Є Указ президента, де уряду надається доручення розробити і подати до парламенту законопроект про дворічний мораторій на перевірки дотримання правил застосування РРО. Впевнений, що уряд і депутати зроблять все, аби на законодавчому рівні заморозити такі перевірки на два роки.

 

Так, але навіть за використання програмного РРО витрати дрібних підприємців зростуть. Принаймні, на ведення обліку товарів.

Нові правила роботи з РРО не порушують «статус-кво». Тобто, для спрощенців не запроваджено жодної нової вимоги щодо будь-якої обов’язкової форми обліку товарів за виключенням окремих груп – продавців побутової техніки, яка підлягає гарантійному ремонту, лікарських та медичних засобів та «ювелірки». Тобто, для більшості єдинників нові закони про РРО не встановлюють штрафів за такі випадки.

 

Так, але як тоді запрограмувати РРО?

Підприємець в будь-якому випадку має обліковувати проданий товар «для себе», щоб визначати результати власної діяльності. Але програмні РРО буде істотно легше інтегрувати з будь-якими системами такого «внутрішнього обліку», навіть якщо для цього застосовується Excel. До речі, штрафи за відсутність програмування товару у чеку не змінюються для «звичайних» товарів. На сьогодні це 85 грн одноразово за всі виявлені під час перевірки випадки порушень.

Жодної додаткової звітності теж не буде. В програмних РРО Z-звіт буде створюватися в автоматичному режимі, без ризику санкцій для платника.

І, нарешті, при застосуванні традиційних РРО вже не потрібно буде вести книгу обліку реєстратора розрахункових операцій. Для програмних вона взагалі не передбачена.

 

Чи не найстрашніший жах підприємців зараз – норма про «кешбек». Чи є взагалі «запобіжники», які не дозволять споживачам зловживати своїм правом або використовувати цю систему у нечесній конкурентній боротьбі?

Ви напевно здивуєтесь, якщо я скажу, що нові правила навпаки роблять підприємця більш захищеним від подібних ризиків. Податкова і зараз зобов'язана реагувати на письмові заяви покупців і перевіряти «нефіскальні» чеки. Що це означає? От ви прийшли до магазину, зробили покупку і отримали чек. Але цей чек залишився тільки для вас і продавця, а до податкової інформація про нього не була надіслана. Це і є нефіскалізований чек. Як це робиться, інше питання. Але навіщо так робиться, цілком зрозуміло – аби приховати реальні обороти.

Так от сьогодні покупець також може поскаржитися, якщо отримав такий нефіскальний чек. Але зараз немає електронної системи, в якій такі заяви фіксуються.Отже залишаються можливості для маніпуляцій. Часом ідентифікувати такого заявника та оцінити обґрунтованість його скарги контролюючим органам набагато складніше.

 

І що ж зміниться?

Норма про кешбек почне застосовуватись з жовтня наступного року. Тоді будь-який заявник, що інформує про отримання нефіскального чеку, має ідентифікувати себе через власний електронний кабінет платника податків. Тобто, такий покупець фактично погоджується із тим, що податкова служба буде перевіряти не лише правомірність дій продавця по відношенню до нього, але, в першу чергу – оцінювати достовірність документів, доданих до скарги. А це зводить до мінімуму ризики можливих маніпуляцій із підробкою документів чи навмисним викривленням інформації. Будь-яка компенсація можлива лише після стягнення санкцій. Вартість товару, чек на який можна буде оскаржувати, стартуватиме від 850 грн, в тому числі, щоби запобігти спробам «затролити» підприємців. І, до речі, застосування саме програмних РРО буде ще одним запобіжником від можливих маніпуляцій з кешбеком.

 

Поясніть чому?

При застосуванні програмних РРО фіскалізація чеку відбуватиметься на сервері ДПС. Тому перевірка полягатиме не просто у розгляді факту подання якогось чеку продавцем, а у доведенні факту його нереєстрації чи викривлення. При виявленні розбіжностей податкові органи мають довести, що продавець дійсно допустив порушення. Для цього доведеться проаналізувати багато додаткової унікальної інформації. Зокрема, попередні та наступні чеки, видані таким продавцем в той же день, відповідність їх фіскальних номерів, накладання цифрового підпису при їх реєстрації. Отже застосувати штраф лише по факту надходження скарги буде просто неможливо!

 

Але якщо все ж таки провина підприємця буде доведена, які санкції на нього чекають?

Щодо розміру штрафів, то на сьогодні, за невидачу чеку або неповну інформацію в ньому порушник сплачує одну гривню. І тільки якщо таке порушення буде скоєне вдруге – 100% вартості проданого товару (послуги).

Що змінили нові закони? – Змінився підхід до застосування штрафних санкцій. Він став жорсткішим. Але і тут підприємцям дали можливість адаптуватись. Підвищення відбуватиметься у два етапи: спочатку за перше порушення стягуватимуть 10% вартості проданого товару (послуги), потім, з жовтня 2020 року, з моменту запровадження механізму «кешбек» – цей штраф за перший випадок порушення буде збільшено до 100%. Тобто такий самий розмір що і за другий випадок зараз. Чому я вважаю це правильним?

Зараз деякі крупні компанії, і це ви добре знаєте, бо, напевно, і самі з цим не раз стикались, продають товар через ФОпів. І такий ФОП може безкарно порушувати касову дисципліну. Бо ж кого налякає штраф в одну гривню. Тож схема така: попався на порушенні, заплатив гривню і «завмер». Далі товар реалізується вже через іншого ФОПа. І все повторюється знову. Коли почнуть діяти нові правила застосування штрафів, все зміниться: порушив – доведеться відповісти фінансово. Але, звісно, порушення має бути належним чином доведене, задокументоване. А кожний платник податку має право на оскарження рішень податкового органу за процедурами Податкового кодексу.

 

В наступному році нас також очікує податкова реформа. Уряд вже анонсував її проведення. Які основні кроки будуть зроблені? Що зміниться для пересічних громадян?

Є стратегічне бачення – у людей має залишатися більше грошей. А це означає, що буде переглядатися система оподаткування доходів фізичних осіб. І обговорюватиметься, як розмір ставки, так і інші елементи цього податку. З великих доходів платитимуть більше. І це справедливий підхід до оподаткування. Також переглядатиметься адміністрування екологічного податку. І це комплексне питання, яке виходить за межі Податкового кодексу. Адже екологічне оподаткування має декілька рівно важливих аспектів – не лише фіскальний, а і економічний, соціальний. Наприклад, одна із умов — гроші мають йти на поліпшення інфраструктури і вирішення екологічних проблем там, де такі проблеми є.

 ***

Читайте також:

Джерело: Міністерство фінансів України

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Готівковий обіг та каса»