Коментар до ІПК ДФСвід 22.01.2019 р. №248/6/99-99-12-02-01-15/ІПК
Хто має право на бюджетне відшкодування?
Право на отримання бюджетного відшкодування має платник ПДВ, який прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування та подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Види перевірок щодо бюджетного відшкодування
Податківці нагадали, що для отримання бюджетного відшкодування з ПДВ слід подати заяву про його повернення. Але бюджетне відшкодування буде надаватися тільки у разі прийняття позитивного рішення за результатами камеральної перевірки декларації з ПДВ. До того ж в деяких випадках на платника ПДВ чекатиме ще й документальна перевірка.
Це стосується бюджетного відшкодування за рахунок від'ємного значення, сформованого за операціями:
- за періоди до 1 липня 2015 року, що не підтверджені документальними перевірками;
- з придбання товарів/послуг за період до 1 січня 2017 року у платників податку, що використовували спеціальний режим оподаткування, визначений відповідно до ст. 209 ПКУ.
За п. 200.11 ПКУ така документальна перевірка проводиться протягом 60 календарних днів, що настають за граничним строком подання податкової декларації, а в разі якщо така податкова декларація надана після закінчення граничного строку - за днем її фактичного подання.
Порядок проведення камеральної перевірки визначено ст. 76 ПКУ.
Відповідно до п. 76.1 ПКУ камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність під час проведення камеральної перевірки не обов'язкова.
Камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання (п. 76.3 ПКУ).
Порядок проведення документальних позапланових перевірок визначено ст. 78 ПКУ.
Але відповідно до абзацу 1 пп. 78.1.8 ПКУ документальна позапланова перевірка може бути проведена у разі, коли платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ, за наявності підстав для перевірки, визначених у розділі V ПКУ, та/або з від'ємним значенням з ПДВ, яке становить більше 100 тис. гривень.
Документальна позапланова перевірка проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від'ємного значення з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн (абзац 2 пп. 78.1.8 ПКУ).
На підставі цих норм ПКУ податківці підкреслили, що документальна позапланова перевірка задекларованого бюджетного відшкодування проводиться з підстав, визначених п. 200.11 та ст. 78 ПКУ.
І ще рішення про проведення документальної перевірки має бути прийнято не пізніше закінчення граничного строку проведення камеральної перевірки.
Результати перевірок
Якщо невідповідність сум у Д3 та Д4 до декларації
Якщо за результатами камеральної або документальної перевірки, контролюючий орган виявляє невідповідність суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, то такий орган:
- у разі перевищення заявленої платником податку суми бюджетного відшкодування над сумою, визначеною контролюючим органом за результатами перевірок, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються сума такого перевищення та підстави для її вирахування;
- у разі з’ясування за результатами проведення перевірок факту, за яким платник податку не має права на отримання бюджетного відшкодування, надсилає платнику податку податкове повідомлення, в якому зазначаються підстави відмови в наданні бюджетного відшкодування.
Зменшення від’ємного значення за результатами перевірки: як показати у декларації?
За роз’ясненням з підкатегорії 101.25 «ЗІР», заявлена та невідшкодована сума бюджетного відшкодування за декларацією, на яку складено повідомлення-рішення за формою «В1», зменшується в інтегрованій картці платника податків. Така сума не підлягає відображенню у декларації з ПДВ.
Завищена сума, на яку складено повідомлення-рішення за формою «В3», зменшується в інтегрованій картці платника податків, що ведеться у контролюючому органі.
А от за умови відсутності порушень норм ст. 197-199 ПКУ така сума може бути врахована платником зі знаком «+» у рядку 16.3 декларації з ПДВ за звітний період узгодження цього податкового повідомлення-рішення із обов’язковим заповненням спеціального поля в податковій декларації, де вказується дата, номер податкового повідомлення-рішення та сума зменшення від’ємного значення за результатами перевірки.
Настав строк позивної давності у 1095 з дати виникнення від’ємного значення: чи можна заявити право на бюджетне відшкодування?
Строки у 1095 к.дн., визначені главою 19 ЦКУ та п. 102.5 ПКУ, не стосуються порядку відшкодування ПДВ, який встановлено ст. 200 ПКУ, та показників податкової звітності з ПДВ. На цьому наголошували податківці у підкатегорії 101.25 «ЗІР». Але у разі заявлення суми ПДВ до бюджетного відшкодування, платник податку має право враховувати у складі заявленої до бюджетного відшкодування суми ПДВ залишок від’ємного значення податку до повного його погашення, незалежно від сплину термінів позовної давності (1095 днів), у випадку коли суми ПДВ, з яких сформовано такий залишок, сплачені постачальникам товарів/послуг.
У які строки перераховується узгоджене бюджетне відшкодування та як формується Реєстр заяв?
Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування автоматично вносяться до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування протягом операційного дня їх отримання у хронологічному порядку їх надходження (пп. 200.7.2 ПКУ).
Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до заяв про повернення сум бюджетного відшкодування.
Після дня набуття статусу узгодженої суми бюджетного відшкодування Держказначейство перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку протягом п’яти операційних днів.
***
Читайте також: