
Коментар до ІПК ДПСУ від 15.04.2025 №2068/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК
Про проблему затримки постачальниками складання РК і надсилання їх добре якщо хоча б в останній день реєстрації в ЄРПН, платники ПДВ знають давно. Найгірше в цій ситуації те, що затримує складання РК один платник, а страждає і платить штрафи – інший. Адже обов’язок зі своєчасної реєстрації такого РК покладено саме на покупців.
Чи можна якось уникнути штрафу? Або хоча б поскаржитись на порушника-постачальника? І як довести, що вина у протермінуванні реєстрації – саме постачальника, а не покупця?
У коментованій ІПК платник ПДВ підійшов до цієї проблеми серйозно. Він запропонував податківцям власний варіант документального підтвердження дати отримання РК покупцем від постачальника. І запитав, що думають податківці з цього приводу.
Що запропонував платник
Він отримує від постачальників РК на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг для їх реєстрації в ЄРПН із застосуванням програмних засобів електронного документообігу «M.E.Doc» (далі – програма «M.E.Doc»).
Чи є підтвердженням такої дати фотокопія з екрана комп’ютера (скріншот) програми «M.E.Doc»?
Що відповіли податківці
Нині податківців наявністю спеціального програмного забезпечення щодо ведення податкового обліку не здивуєш.
По-перше, тому що податковий облік з ПДВ (складання і реєстрація ПН/РК, складання та подання декларації з ПДВ) в електронному вигляді вже ведуть всі платники ПДВ.
По-друге, тому що податківці самі (і вже не перший рік) мають спеціальне програмне забезпечення щодо електронного адміністрування ПДВ.
Проте, як не дивно, фіксацію дати надсилання постачальником покупцям відповідних РК для реєстрації й досі прямо не прописано у підзаконних нормативних актах (ані в порядку складання ПН/РК, ані в порядку ведення ЄРПН). Хоча технічні можливості для такої фіксації є (навіть у самих податківців, як ми побачимо нижче).
Не прописано цю процедуру і в ПКУ. Хоча мало би бути, щоб один платник ПДВ не страждав через дії іншого платника ПДВ.
Втім, податківці поставилися до звернення платника уважно. І зазначили таке.
Фіксація дати за допомогою сервера ДПС
Для забезпечення можливості обміну між контрагентами (продавцем та покупцем) РК, якими передбачено зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, на сервері ДПС функціонує сервіс для обміну електронними документами між контрагентами – Single Window of Electronic Documents (далі – SWinED), API якого є за посиланням.
Обмін електронними документами на сервері здійснюється по прямому з’єднанню (протокол SOAP). Для криптографічних перетворень електронних документів використовуються сертифіковані засоби КЕП, які також використовуються для підписання і шифрування електронних документів, що подаються до ІКС «Єдине вікно подання електронної звітності».
Функціонал системи SWinED передбачає підтвердження отримання електронного документа отримувачем, тобто фіксує дату отримання розрахунку коригування на зменшення суми компенсації отримувачем (покупцем) товарів/послуг від їх постачальника.
Сервіс SWinED зручно інтегрується з іншими системами, зокрема із програми «M.E.Doc», тож для налаштування обміну розрахунками коригування на зменшення з контрагентами з використанням SWinED платникам податків необхідно звернутися до свого надавача послуг з обміну електронними документами та подання звітності.
Фіксація дати за допомогою інших засобів
Звісно, що своєму програмному забезпеченню податківці довіряють. Проте вони готові взяти до уваги й інші докази.
У разі порушення строку реєстрації РК все одно буде камеральна перевірка. І за її результатами буде складено акт і ППР на штраф.
Податківці пропонують, в разі незгоди з таким актом, надсилати заперечення та додаткові документи і пояснення. Зокрема, але не виключно, документи, що підтверджують обставини, які свідчать про підтвердження факту несвоєчасного надання платником податку – продавцем розрахунку коригування на реєстрацію в ЄРПН.
ДПС не здійснює супроводження комерційних програмних забезпечень і не володіє структурою набору даних бухгалтерського програмного забезпечення, зокрема програми «M.E.Doc».
При цьому ПКУ не визначено обмежень щодо документів, які платник податку може надати до контролюючого органу та у якому вигляді, зокрема, при розгляді заперечень до акта камеральної перевірки.
Протермінування з боку постачальника зафіксоване – і що?
А ось тут у законодавстві спостерігається прогалина. Річ у тім, що незважаючи на те, що у порушенні строків реєстрації РК винен постачальник, який надіслав його із запізненням, і попри те, що це доведено доказами і податківці ці докази прийняли – штраф за несвоєчасну реєстрацію РК все одно платить покупець. Про це говорять і самі податківці у «ЗІР» (категорія консультації 101.27).
Втім, у покупця є два варіанти помститися.
Варіант перший: поскаржитись на постачальника в податкову.
Заява про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної та/або порушення продавцем/ покупцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування (додаток 6 до податкової декларації з ПДВ) може бути додана до декларації у разі допущення продавцем/покупцем вищезазначених помилок/порушень.
Така заява є підставою для позапланової документальної перевірки у постачальника-порушника.
Грошей це покупцю не принесе, але підтвердить дату надсилання РК. Ну і спонукатиме постачальника уважніше стежити за строками складання та надсилання покупцям податкових накладних/розрахунків коригування.
Варіант другий: подати на постачальника в суд.
Ситуація нібито прозора: через порушення постачальником його обов’язків, накладених на нього ПКУ (скласти і надіслати покупцю РК на зменшення в межах граничного строку його реєстрації), покупець не здійснив своєчасну реєстрацію такого РК і сплатив штраф. То нехай постачальник відшкодовує витрати покупця!
Але, на жаль, впевненості в тому, що суд стане на бік покупця, в цій ситуації немає. Часто суди доходять висновку, що це порушення – суто податкове і карати за нього має ПКУ. Те, що ПКУ в цій ситуації карає покупця, суди виправити не можуть. Тут потрібні зміни до ПКУ.
Деякі платники ПДВ вписують норми про відповідальність постачальників за ненадання/несвоєчасне надання ПН/РК у договори з ними. А оскільки така відповідальність виникає за домовленістю сторін, то її розмір і правила застосування теж мають встановити сторони договору (постачальник та покупець).
Тобто хтось вписує штраф до розмірів ПК з ПДВ, який було втрачено внаслідок відсутності ПН/РК, а хтось – до розмірів штрафу, сплаченого за порушення строків реєстрації РК. Але це бажаний для сатисфакції мінімум; домовитись можна і про значно більші санкції.
Раніше судова практика з цього питання була невтішною. Ми про це писали тут.
У постанові ВС від 07.02.2019 у справі №913/272/18 було зазначено: «Невиконання або неналежне виконання таких умов договору (здійснення реєстрації податкової накладної тощо) не є правопорушенням у сфері господарювання та не може бути підставою для покладення на продавця господарської відповідальності у вигляді штрафної санкції».
Проте згодом ВС змінив свою позицію (див., наприклад, постанову від 18.01.2022 у справі №910/20686/20 та постанову від 07.06.2023 у справі №916/334/22). Тобто деякі суди з цього питання позивачу програють, а деякі – вже виграють, залежно від обставин справи та наданих доказів!
Проте суд наполягає, що не може самостійно встановити факт порушення суб’єктом господарювання податкового законодавства (що призвело до втрат у його контрагента). Тому в ідеалі цей факт має бути встановлений податковою перевіркою. Проте довести факт порушення договору може і сам позивач. Ось в цьому і допоможуть докази щодо дати надсилання постачальником РК покупцю.