• Посилання скопійовано

«Контролюючі органи і перевірки» №12(166) | 14.08.2025 р.

Сто шістдесят шостий лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому

«Контролюючі органи і перевірки» №12(166) | 14.08.2025 р.
Це – дванадцятий з початку року (сто шістдесят шостий загалом та п’ятдесят шостий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому. З моменту написання попередньої розсилки минуло три тижні, тож нам є про що розповісти. Зокрема:
  • розкажемо про мораторій на перевірки бізнесу;
  • зазначимо конкретні «червоні прапорці» у діяльності ФОП, які привертають увагу контролюючих органів;
  • розповімо, що Гетманцев пропонує активізувати CRM;
  • зауважимо, що змінився порядок одночасного проведення перевірок контролюючими органами та органами фінконтролю;
  • повідомимо, що порядок надіслання ППР платникам податків оновлять;
  • звернемо увагу, що ДПС взялася за великі мережі, які через «дроблення бізнесу» ухиляються від сплати податків;
  • розкажемо, що Шмигаль анонсував відеофіксацію роботи ТЦК.
Гарного вам читання!

Мораторій на перевірки бізнесу: коли почнеться та кого стосується?

21 липня на першому засіданні нового РНБО прийнято важливе рішення: запроваджено мораторій на перевірки бізнесу з боку правоохоронних, митних, податкових та інших контролюючих органів. Президент це рішення підтримав Указом №538/2025.
Важливо! Мораторій на податкові та митні перевірки РНБО запропонувала встановити не для всіх, а лише для тих, кого і зараз перевіряють найменше. Також мораторій не поширюється на позапланові перевірки: за скаргами на платника податків, в разі бюджетного відшкодування ПДВ тощо. Докладніше про це читайте у статті.
За позицією адвокатів, мораторій на перевірки бізнесу не означає повного припинення податкового контролю. Основні види перевірок, передбачені Податковим кодексом, продовжуватимуться до внесення відповідних законодавчих змін.
Як повідомила Ю. Свириденко, вже з 24 липня податкова й митниця обмежать перевірки для підприємств із низьким ризиком. Виняток — високоризикові галузі, як-от обіг підакцизних товарів, де необхідний контроль. ДМС не проводитиме документальні перевірки СГ, які мають статус авторизованих економічних операторів (АЕО), та підприємств із незначним ступенем ризику, за винятком тих, що здійснюють діяльність, пов’язану з обігом підакцизних товарів.
Як працює мораторій на податкові перевірки – розповіла в. о. голови ДПС Леся Карнаух. З її слівперевірки ДПС не заборонені, а обмежені. Планові перевірки проводяться за графіком. Для зміни підходів потрібно міняти порядок затвердження плану, передбачений ПКУ та наказом Мінфіну. Тобто поки що змін у планових перевірках не буде.

Податкова перевірка ФОПа: 4 ризики та як їх уникнути

Податкова перевірка ФОПа може стати неприємним сюрпризом для будь-якого підприємця, але зазвичай вона не відбувається випадково. Існують конкретні «червоні прапорці», які привертають увагу контролюючих органів та сигналізують про можливі порушення: 
1. Продаж через Нову Пошту без чеків. Обов’язково видавайте чеки на всі продажі, навіть якщо товар відправляється поштою.
2. Продаж техніки, ювелірних виробів та ліків. Другий «червоний прапорець» – це торгівля товарами, які потребують особливого контролю. Підвищена увага допобутової техніки, ювелірних виробів, лікарських засобів. Штрафи можуть сягати 100% від суми продажів за відсутності належного документального оформлення.
3. Невідповідність звітів контрагентів. Наприклад, контрагент вказав більшу суму виплат, ніж ви задекларували; відсутність доходів у звітності за наявності надходжень на рахунок або невідповідність термінів операцій
4. Запити банків про походження коштів. Якщо банк постійно цікавиться вашими операціями, ймовірно, ваша справа вже аналізується на предмет ухилення від оподаткування.
Знання цих чотирьох ознак допомагає підприємцям своєчасно виявити потенційні проблеми та вжити необхідних заходів. Пам’ятайте: краще запобігти проблемі, ніж потім вирішувати її наслідки. Прозора діяльність та точна звітність – найкращий захист від податкових перевірок, адже податкова перевірка ФОПа зазвичай не відбувається без конкретних підстав.

Нові критерії для перевірок ДПС: Гетманцев пропонує активізувати CRM

Гетманцев підкреслив, що ризик-орієнтований підхід до проведення податкових перевірок міститься як на рівні прийнятих законів, так і Нацстратегії доходів і піддзаконних актів. Водночас закріплення підходу і його ефективна реалізація – речі різні. Нардеп зауважив, що саме тому Президент вимагає від органів виконавчої влади якомога швидшої реалізації ризикоорієнтованого підходу.
Як можна покращити ризик-орієнтований підхід у ДПС вже зараз? Гетманцев вважає, що це можна зробити через запуск в повному обсязі системи управління податковими ризиками (CRM), яка вже частково реалізується ДПС.
Саме вона гарантує платникам, які дотримуються податкового законодавства, таку стабільність. За CRM системою відбираються платники до перевірки тільки за наявності сукупності високих податкових ризиків декларування з найбільшою вагомістю для бюджету.
Такий відбір по всім перевіркам здійснюється автоматично на рівні центрального апарату із повним знищенням щорічних регіональних «бірж перевірок». 

З 20 липня змінився порядок одночасного проведення перевірок контролюючими органами та органами фінконтролю

Кабмін постановою від 16.07.2025 №887 вніс зміни до Порядку координації одночасного проведення планових перевірок (ревізій) контролюючими органами та органами державного фінансового контролю.
Їх розроблено для реалізації положень Закону від 22.08.2024 №3926-IX. А саме: змінами передбачено одночасність процесу проведення у звітному періоді перевірок одного і того самого суб’єкта господарювання контролюючими органами та органами державного фінансового контролю.
Уточнено, що планування перевірок фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання, які проводяться для забезпечення своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків, зборів, платежів, здійснюють щороку податкові органи та щокварталу митні органи.
Планування ревізій фінансово-господарської діяльності суб’єктів господарювання здійснюється щокварталу органами державного фінансового контролю.
Якщо заплановано одночасне проведення у звітному періоді перевірки / ревізії одного і того самого суб’єкта господарювання, контролюючі органи та орган державного фінансового контролю узгоджують між собою дату початку  проведення такої перевірки / ревізії для забезпечення інформування суб’єкта господарювання не пізніше ніж за 10 днів до початку проведення документальної планової перевірки / ревізії про дату її початку.

Порядок надіслання ППР платникам податків оновлять

5 серпня ДПС оприлюднила на своєму сайті проєкт наказу Мінфіну «Про затвердження Змін до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків».
Згідно з проєктом наказу розділ ІІ Порядку №1204 буде доповнено новим пунктом 12. Він стосується воєнних правил надіслання окремих ППР.
Крім того, відбудуться зміни у формах ППР. Зокрема, виключено ППР форми «З» (додаток 8 до Порядку) через відсутність перевірок, розпочатих до 01.01.2023, за результатами яких приймається ППР форми «З» (додаток 8 до Порядку).
Згідно з проєктом наказу ППР доповнюються інформацією про судові / адміністративні рішення, що вплинули на розмір донарахованих грошових зобов’язань у порядку, передбаченому у ст. 60 ПКУ, у додатках 2, 3, 6, 7, 9 – 14, 19, 20, 23, 24 (з урахуванням нової нумерації).
Також проєкт наказу забезпечує приведення Порядку та форм ППР у відповідність із вимогами ст. 58, п. 11, 56 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу в частині доповнення підстав, у разі встановлення яких за результатами перевірки контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків ППР, розширення інформації, яка повинна міститись у ППР, прийнятих за результатами перевірки.
Передбачено внесення до форм ППР технічних правок щодо структури, логічного розміщення та єдиного формату викладення інформації у всіх формах ППР та доповнення матричним кодом (QR-кодом) додатків 1–3, 6, 7, 17–26, 28–30 (з урахуванням нової нумерації).

ДПС взялася за великі мережі, які через «дроблення бізнесу» ухиляються від сплати податків!

Державна податкова служба виявила 7 торговельних мереж, які через схему «дроблення бізнесу» ухилялися від сплати податків
Бюджет втратив унаслідок її використання 668,5 млн гривень ПДВ. Всі матеріали передані до БЕБ. Про це повідомила в.о. Голови ДПС Леся Карнаух. 
«Йдеться про 6 мереж з продажу побутової техніки та електроніки, а також одну – з реалізації жіночого одягу та взуття. Свою діяльність юридичні особи штучно розподілили між десятками ФОПів, які працюють за спрощеною системою оподаткування. Усього виявлено 491 такого ФОПа. Їхній загальний дохід понад 4 млрд гривень», – зазначила вона.
Формально все нібито було розподілено між окремими, начебто незалежними, підприємцями. Проте проведені аналітичні дослідження, а також фактичні перевірки податкової показали інше. ФОПи пов’язані між собою: користуються одними й тими ж IP-адресами, мають спільні місця реєстрації, працюють у тих самих торгових точках, користуються однією торговою маркою та навіть мають спільних працівників.
«За ігри з дробленням великого бізнесу для ухилення від сплати податків доведеться відповідати. Бо це не оптимізація, а маніпуляція», – наголосила Леся Карнаух.

Шмигаль анонсував відеофіксацію роботи ТЦК: коли та як буде діяти?

З 1 вересня працівники ТЦК та СП будуть зобов’язані носити бодікамери під час перевірок документів і вручення повісток. Відеофіксація стане обов’язковою, а за порушення передбачено відповідальність. Про це повідомив Міністр оборони України Денис Шмигаль у своєму Телеграм-каналі.
"У разі порушення правил фіксації передбачена дисциплінарна відповідальність. Цей крок дозволить забезпечити прозорість та законність діяльності груп оповіщень ТЦК, а також захистити права обох сторін", - додав він.
Міністр оборони підкреслив, що наразі забезпеченість засобами фіксації становить приблизно 85%, однак і надалі триває робота із закупівлі додаткових засобів.
Які перевірки можуть проводити ТЦК? На підставі яких документів їх проводять? Якщо на підприємстві раніше не вели військовий облік, з чого почати? Який розмір адмінштрафу за порушення його ведення? Які помилки виявляють під час перевірок? Ми писали тут.

Наразі це все.
Більше новин на тему перевірок ви знайдете тут, а консультацій –  тут.

До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит» 

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Тематичні розсилки/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»