• Посилання скопійовано

«Контролюючі органи і перевірки» №16(170) | 04.11.2025 р.

Сто сімдесятий лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому

«Контролюючі органи і перевірки» №16(170) | 04.11.2025 р.
Це – шістнадцятий з початку року (сто сімдесятий загалом та шістдесятий під час війни) лист тематичної розсилки «Дебету-Кредиту», яка присвячена перевіркам різних органів влади та їхній діяльності в цілому. З моменту написання попередньої розсилки минуло три тижні, тож нам є про що розповісти. Зокрема:
  • повідомимо про появу проєкту плану комплексних перевірок на 2026 рік;
  • з’ясуємо, кого з ФОП податкова перевірить найближчим часом;
  • наведемо чіткі правила, які допоможуть скасувати незаконні штрафи після фактичних перевірок;
  • розкажемо, як проходять та що перевіряють під час камеральних перевірок;
  • зазначимо, як потрапити до «Клубу білого бізнесу» з 24 жовтня;
  • повідомимо, що порядок обміну е-документами з податківцями зміниться;
  • зауважимо, що підозрілі платіжні операції потраплять під контроль (законопроєкт вже у ВРУ).
Гарного вам читання!

План комплексних перевірок на 2026 рік (маємо проєкт від ДРС)

У поточному році, як і у минулому, ще залишається чинною постанова КМУ №303 щодо заборони проводити планові перевірки контролюючими органами під час війни. Проте за цей час до неї було внесено чимало змін та дозволено проводити окремі види перевірок.
Тож хоча й мораторій на перевірки ще діє, але деяким контролюючим органам дозволено проводити перевірки. 
І от 17 жовтня на сайті ДРС зʼявилася інформація про появу проєкту Плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2026 рік.
Ознайомитись з проєктом плану можна за посиланням inspections.gov.ua (але на час війни він закритий для СГ, працює тільки для контролерів). Тому ознайомитися з ним можна у форматі .xlsx за посиланням у форматі xlsx
Проєкт плану містить 32102 перевірки суб'єктів господарювання. Сам план комплексних перевірок буде затверджено до 14.11.2025.

Кого з ФОПів податкова перевірить найближчим часом: позиція адвокатів

ДПСУ посилює контроль за окремими категоріями підприємців. Експерти YANKIV попереджають: є чотири чіткі типи ФОП, які потраплять під посилену увагу контролюючих органів найближчим часом:
  • Тип 1: ФОП з NovaPay без фіскальних чеків.
  • Тип 2: ФОП з ліцензіями на алкоголь і тютюн без дотримання вимог до зарплат.
  • Тип 3: ФОП-продавці техніки без первинного обліку товарів.
  • Тип 4: ФОП з підозрілими показниками касових операцій.
За якими критеріями податкова відбирає об’єкти для перевірок і що робити, щоб мінімізувати ризики – читайте тут.

Контрольна закупка податкової у ФОП: три питання від Верховного Суду, які скасують будь-який штраф

Податкова інспекція прийшла з контрольною закупкою та виписала мільйонний штраф? Верховний Суд України встановив чіткі правила, які допоможуть скасувати незаконні штрафи після фактичних перевірок.
Зокрема, податковий інспектор повинен документально підтвердити джерело коштів для контрольної закупки. Це мають бути бюджетні кошти з відповідними квитанціями про витрати. Інспектор не може використовувати особисті гроші. Це пряма вказівка Верховного Суду. Більше – у новині.

Камеральна перевірка: як проходить, що перевіряють та які наслідки

Уявіть ситуацію: ви працюєте, вчасно подаєте звіти, сплачуєте податки, і раптом отримуєте «лист щастя» від податкової з актом про порушення та нарахованими штрафами. Жодних дзвінків, попереджень чи візитів інспекторів не було.
Знайомтеся, це — камеральна перевірка, найпоширеніший та найменш помітний вид податкового контролю. Для ФОП та юридичних осіб важливо розуміти її механізм, адже незнання нюансів може призвести до неочікуваних фінансових втрат. 
Що це за перевірка, як вона проходить, і головне — як захистити свої інтереси, якщо податківці знайшли порушення – читайте тут.

«Клуб білого бізнесу» по-новому: з 24 жовтня діють зміни до Порядку. Як тепер до нього потрапити або покинути?

Нагадаємо, що Мінфін вніс зміни до Порядку формування та оприлюднення Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Зміни, внесені до Порядку №495, спрямовані на суттєве уточнення та деталізацію методології розрахунку критеріїв, необхідних для включення платників до Переліку з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства.
Найважливішою зміною є перехід від квартального до щомісячного обліку даних для розрахунку середньої заробітної плати, що, ймовірно, підвищує вимоги до своєчасності та точності подання звітності (додаток 4 ДФ).
З 24 жовтня діє нова підстава для виключення з «Клубу». Якщо платник податків (ФОП на загальній системі оподаткування) не подав звітність, необхідну для розрахунку середніх показників, або наявна в податковій звітності платника податків арифметична та/або методологічна помилка при визначенні податкових зобов’язань з ПДФО від господарської діяльності, він вважається таким, що не відповідає критеріям. У старій редакції враховувалося лише неподання звітності.
Також внесені важливі технічні уточнення щодо одиниць виміру, використання актуальних форм звітності та деталізації КБК, що забезпечує більш точне та однозначне застосування Порядку. Крім того, розширено можливості взаємодії, включивши надання індивідуальних податкових консультацій для платників, внесених до Переліку.

Порядок обміну е-документами з податківцями зміниться

ДПСУ оприлюднила проєкт наказу Мінфіну «Про внесення змін до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами» (завантажити). Розроблено його  з метою спрощення механізму обміну електронними документами  між самозайнятими особами та контролюючими органами.
Так, уточнено, що фізичні особи, крім самозайнятих осіб, для яких згідно з податковим законодавством встановлено обов’язок подання звітності та інших електронних документів засобами електронного зв’язку в електронній формі, автоматично вважаються СЕД та мають право подавати електронні документи до контролюючих органів виключно з використанням кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису та печатки (за наявності), що базуються на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису та кваліфікованому сертифікаті електронної печатки.
Керівник та самозайнята особа, для якої згідно з податковим законодавством встановлено обов’язок подання звітності та інших електронних документів засобами електронного зв’язку в електронній формі, для надання кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, зобов’язані на електронних документах під час передачі таких документів до контролюючого органу використовувати особистий ключ, кваліфікований сертифікат якого надано керівником і такою самозайнятою особою до контролюючого органу з першим електронним документом або повідомленням про надання інформації щодо кваліфікованого або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.

Законопроєкт про Реєстр дропів - вже у ВРУ: підозрілі платіжні операції потраплять під контроль

27 жовтня 2025 у ВРУ зареєстровано законопроєкт №14161. Документ пропонує визначити правові засади функціонування Реєстру осіб, платіжні операції яких потребують посиленого контролю (далі – Реєстр), що створюватиме та вестиме Нацбанк, а також передбачає, що:
 
1) надавачі платіжних послуг будуть зобов’язані вносити інформацію до реєстру про користувачів – фізичних осіб та торговців при виявлені у діях користувача-фізичної особи ознак, які свідчать про те, що такий користувач без дотримання вимог законодавства надав право на розпорядження коштами/електронними грошима на своєму поточному/платіжному рахунку/ електронному гаманці третій особі або передав у використання платіжний інструмент третій особі, а у діях торговця - ознак приймання електронних платіжних засобів для здійснення оплати вартості товарів чи послуг (включаючи послуги з видачі коштів у готівковій формі) з порушенням встановлених вимог;
 
2) надавачі платіжних послуг будуть зобов’язані отримувати інформацію з Реєстру у таких випадках:
  • перед встановленням ділових відносин з користувачем-фізичною особою або торговцем,
  • при зміні даних, перелік яких встановлюється Національним банком України, користувача-фізичної особи або торговця,
  • при автентифікації в засобах дистанційної комунікації (включаючи перереєстрацію з періодичністю, визначеною НБУ),
  • при вході в платіжний застосунок з нового пристрою, у випадку виявлення встановлених ознак при здійсненні платіжного моніторингу, передбаченого статтею 51 Закону "Про платіжні послуги" та інших форм взаємодії між надавачами платіжних послуг,
  • при кожній зміні/додаванні нового коду категорії діяльності суб’єкта господарювання - торговця;
3) у разі перевищення встановленого обмеження щодо кількості поточних, платіжних рахунків, електронних гаманців, надавач платіжних послуг буде відмовляти користувачу-фізичній особі у відкритті нового поточного, платіжного рахунку, електронного гаманця.

Наразі це все.
Більше новин на тему перевірок ви знайдете тут, а консультацій –  тут.

До зустрічі!
Ваш «Дебет-Кредит»

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Тематичні розсилки/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»