• Посилання скопійовано

Розмір МЗП та прожиткового мінімуму на 2026 рік: яким їх бачить Мінфін та що пропонує Гетманцев

За параметрами бюджетної декларації на 2026-2028 р. мінімальна зарплата з 1 січня 2026 р. має становити 8688 грн, а прожитковий мінімум (загальний розмір): 3171 грн.

Розмір МЗП та прожиткового мінімуму на 2026 рік: яким їх бачить Мінфін та що пропонує Гетманцев

У Мінфіні триває робота над підготовкою проєкту бюджетної декларації на 2026-2028 рр. Про це повідомив Гетманцев у своєму телеграм-каналі. Це документ, який забезпечує рамку для середньострокового бюджетного планування, і на основі якого згодом Мінфін готуватиме проєкт бюджету на 2026 рік.

Нагадуємо: у 2025 році розмір мінімальної зарплати становить 8 000 грн (і вона не буде збільшуватись із 1 липня 2025 року – про це читайте у новині), а розмір прожиткового мінімуму на 2025 рік – 2 920 грн.

Які строки затвердження проєкту бюджетної програми?

Відповідно до плану-графіка бюджетного процесу, до 15 травня Мінфін мав би подати до Кабміну проєкт бюджетної декларації на 2026-2028 рр., а уряд має її схвалити до 1 червня. Далі документ до 15 липня має розглянути Верховна Рада.

Наразі відомі основні параметри бюджетної декларації, які випливають із листа Мінфіну, розісланого головним розпорядникам бюджетних коштів.

Тож які розміри МЗП та прожиткового мінімуму закладено до бюджету-2026?

У листі Мінфіну до головних розпорядників бюджетних коштів доведені такі показники мінімальних соціальних стандартів:

  • Мінімальна зарплата: з 1 січня 2026 року – 8 688 грн; з 1 січня 2027 року – 9 374 грн; з 1 січня 2028 року – 10 059 грн.
  • Прожитковий мінімум (загальний розмір): з 1 січня 2026 року – 3 171 грн; з 1 січня 2027 року – 3 358 грн; з 1 січня 2028 року – 3 536 грн.

Отже, передбачається індексація соціальних стандартів на 2026-2028 рр. відповідно до показників прогнозної інфляції на цей період. Відповідно до прогнозу Мінекономіки, споживча інфляція (на кінець року) становитиме: 2026 – 8,6%, 2027 – 5,9%, 2028 – 5,3%. 

Що каже Гетманцев щодо таких розмірів?

Він нагадав, що показники мінімальних соціальних стандартів були заморожені цього року і не враховують прогнозну інфляцію, яка цього року становитиме близько 9-10% (прогноз уряду 9,5%, НБУ – 8,7%). Така заморозка призводить до погіршення реального рівня життя соціально вразливих категорій громадян, які отримують мінімальну зарплату і соціальні трансферти з бюджету. Переважна частина доходів таких громадян витрачається на товари першої необхідності, комунальні платежі, продовольство – більшість цих позицій виробляється в Україні, підтримує українського виробника. Вважаю, шлях фіскальної консолідації за рахунок цих статей бюджету неправильним і таким, що гальмує економічне зростання, що в тому числі є однією з причин уповільнення економіки цього року і консервує бідність населення.    

Також Гетманцев звернув увагу, що у базовому сценарії (за поліпшення безпекової ситуації) уряд прогнозує істотне прискорення економіки у наступні три роки. Середні темпи зростання економіки за цей період мають становити 5,1%, в тому числі 4,5% у 2026 році (проти 2,9% у 2024 році й очікуваних 2,7% у 2025 році).

Він вважає, що за такого макроекономічного сценарію буде справедливим закласти більший перерозподіл ВВП на соціальні цілі, насамперед на індексацію соціальних стандартів, що само по собі має підтримати споживчий попит і разом із інвестиціями (про які згадує уряд у своєму прогнозі як про головний драйвер зростання) – відновлення економіки.

Що пропонує Гетманцев?

При індексації соціальних стандартів на 2026 рік треба врахувати цьогорічну інфляцію (тобто +10%), а взагалі у ході бюджетного процесу цього року розраховую на непросту, але чесну дискусію у парламенті щодо реформи прожиткового мінімуму і можливості його індексації відповідно до фактичного рівня. 

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Автоматизація

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Автоматизація»

  • ФОП у податковій відпустці, а ДПС нарахувала ВЗ: як скасувати?ʼ
    Рекомендації адвоката для всіх ФОПів, які опинилися в такій ситуації такі: слід надіслати до ДПС додатковий лист із проханням скасувати нарахування військового збору, у якому зазначити реєстраційний номер попередньо поданої заяви на відпустку
    06.06.2025623
  • Е-кабінет доопрацьовано: що та для кого змінилося?
    Е-кабінет доопрацьовано в частині використання еталонних довідників при внесенні заявником відомостей про країну громадянства, країну за місцем реєстрації та реквізитів рахунків фізичних осіб – благодійників до е-заяв за формами F1308303 та F1308402
    05.06.2025823
  • Як оновити ЕЦП від ІДД ДПС: алгоритм дій
    Оновити ЕЦП можна самостійно всього за кілька хвилин через сервіс дистанційного (повторного) формування сертифікатів за е-запитом. Дистанційно сформувати нові сертифікати зможуть лише ті користувачі, які мають чинні сертифікати
    04.06.202560
  • Як виправити помилки в полях заголовної частини ПН?
    Помилки у полях верхньої лівої частини ПН виправляються РК: у полі «Дата складання» зазначається дата виявлення помилки; у заголовній частині – дані із заголовної частини ПН; у розділі Б – зі знаком «-» (виводяться в «0») відповідні показники усіх рядків ПН
    03.06.202560
  • Як скасувати кваліфікований сертифікат ключа: поради ДПС
    Для скасування кваліфікованого сертифіката користувачу необхідно подати до представництва КНЕДП ДПС заяву на зміну статусу кваліфікованого сертифіката відкритого ключа
    02.06.202563