Нагадаємо, що, на відміну від первинних документів, регістри бухгалтерського обліку в Законі про бухоблік лише згадуються – визначення, що це таке, немає. Проте, в ст. 9 цього закону зараз встановлено три правила:
- інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку шляхом подвійного запису їх на взаємопов'язаних рахунках бухгалтерського обліку;
- регістри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій, прізвища і підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь у їх складанні;
- господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому вони були здійснені.
В усьому іншому для регістрів діють майже ті ж самі правила, що і до «первинки». Майже, але не всі! Тому тепер прийшов час вдосконалити цей закон щодо можливості складання цих регістрів в електронній формі.
Проектом змін до ст. 9 Закону про бухобліку передбачено доповнення абзацом згідно якого регістри бухгалтерського обліку, складені в електронній формі, повинні відповідати вимогам законів України «електронні документи та електронний документообіг» та «про електронні довірчі послуги» та мати наступні реквізити:
- назву документа (форми);
- дату складання;
- назву підприємства, від імені якого складено документ;
- зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
- посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
- особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
З текстом Проекту закону можна ознайомитись за посиланням.
Ним також вводиться правило, що, якщо підприємство відповідно до вимог законодавства зобов’язане надавати органам державної влади показники бухгалтерського обліку та фінансової інформації в електронній формі, то ведення регістрів бухгалтерського обліку теж треба здійснювати саме в електронній формі.
Проте, враховано і те, що ще далеко не всі суб’єкти господарювання та органи влади перейшли на електронний документообіг. Тому, у разі складання та зберігання первинних документів і регістрів бухгалтерського обліку з використанням електронних засобів оброблення інформації, підприємство зобов’язане за свій рахунок виготовити їх копії на паперових носіях на вимогу інших учасників господарських операцій, а також правоохоронних органів та відповідних державних органів у межах їх повноважень, передбачених законами.
Якщо ВРУ проголосує за цей законопроект, і Президент його підпише, закон набере чинності наступного дня за днем його офіційного опублікування. А КМУ має у 6-ти місячний термін привести власні нормативно-правові актив у відповідність до цього закону.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!