Коротко нагадаємо, що минулого року до Закону №755 було внесено зміни (Закон від 06.09.2022 №2571), якими передбачено таке:
- при поданні даних про КБВ до державного реєстратора відбувається автоматична перевірка поданих даних про такого КБВ;
- програмне забезпечення ЄДР має передбачати можливість пошуку взаємозв’язків у структурі власності юрособи між всіма КБВ, які прямо або опосередковано володіють такою юридичною особою, самостійно чи спільно з іншими особами, візуалізацію всіх прямих та непрямих зв’язків між ними;
- а інформація, яка вноситься до ЄДР про КБВ, має передбачати внесення повідомлення про виявлення розбіжностей між відомостями про КБВ та структуру власності клієнта, зокрема про виявлення неповноти, неточностей чи помилок в інформації про КБВ або структуру власності, яку вже подано державному реєстратору;
- таким чином, програмне забезпечення ЄДР проставляє в ЄДР відмітку про можливу недостовірність інформації про КБВ або структуру власності юридичної особи. А на вимогу Закону №361 державними реєстраторами здійснюватиметься належна перевірка - заходи, що включають, зокрема, встановлення КБВ або його відсутності, у тому числі отримання структури власності з метою її розуміння, та даних, що дають змогу встановити кінцевого бенефіціарного власника, та вжиття заходів з верифікації його особи (за наявності).
І ось наразі маємо Наказ Мін'юсту від 14.06.2023 року №2211/5, яким затверджено Порядок надання юридичною особою пояснень та/або документів для підтвердження відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності юридичної особи, а також порядок їх розгляду.
Про це ми писали тут.
Нагадаємо, що якщо ми заглянемо до ЄДР на порталі через usr.minjust.gov.ua, то там ми побачимо інформацію про КБВ юрособи, а саме: прізвище, ім’я, по батькові (за наявності), країна громадянства, місце проживання, тип бенефіціарного володіння, відсоток частки статутного капіталу або відсоток права голосу, інший характер та міра впливу, або інформацію про відсутність кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи.
Але наразі до програмного забезпечення внесено зміни та державним реєстратором здійснюватиметься нова реєстраційна дія щодо підтвердження достовірності відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та/або структуру власності, яка включатиме в себе необхідність виявлення розбіжностей між поданими юрособою даними про КБВ та іншою інформацією в межах належної перевірки та встановлення:
- або відмітки про можливу недостовірність структури власності;
- або відмітки про можливу недостовірність інформації про КБВ.
Окрім того, у програмному забезпеченні ЄДР відтепер існує окремий блок інформації про структуру власності, куди вноситимуть як саму інформацію про КБВ, так і зміни до неї та інші додаткові відомості. Окремо від неї створено можливість для внесення відомостей про фізичних та юридичних осіб, через яких здійснюється опосередкований вплив на юридичну особу.
Ось саме з цією метою і затверджено новий Наказ №2211/5. Зокрема, у разі виявлення недостовірностей інформації про КБВ та/або структуру власності юридичної особи державний реєстратор:
- надсилає юридичній особі вимогу щодо надання письмових пояснень;
- у вимозі вказує опис виявленої можливої недостовірності інформації про КБВ та/або структуру власності юридичної особи;
- саму вимогу підписує державний реєстратор та надсилає її за місцезнаходженням юрособи, вказаної в ЄДР, рекомендованим поштовим відправленням або поштовим відправленням з оголошеною цінністю з повідомленням про вручення.
Строк для надання відповіді - 10 робочих днів з дня отримання вимоги
Зміст пояснень наведено у п. 6 Порядку №2211/5 – проте варто звернути особливу увагу на те, що разом із поясненнями слід надавати документи для підтвердження відомостей про КБВ та/або структуру власності юридичної особи (підтвердні документи).
Увага! Порядок не вказує на те, що підтвердними документами мають бути лише документи, які були дійсними чи чинними на момент складення структури власності, її подання держреєстратору, або на момент подання інформації про КБВ (при вчиненні відповідної реєстраційної дії). Тож, на нашу думку, йдеться про документи - отримані з офіційних джерел, є чинними (дійсними) на момент їх подання (читаємо – на дату складення відповіді на вимогу) та включають усі необхідні ідентифікаційні дані. Тобто такі документи можуть бути складені як раніше (але є чинними на дату складення відповіді на вимогу), так і датою після отримання вимоги держреєстратора. Якщо подаються копії документів, то вони засвідчуються належним чином (п. 7 Порядку №2211/5).
Але ж нас усіх, зрозуміло, цікавить, а що буде, якщо
- не надали відповідь на вимогу державного реєстратора,
- і ті поставили відмітку про недостовірність чи можливу недостовірність даних про КБВ в ЄДР?
Відповідаючи на ці запитання, варто звернути увагу на те, що оскільки інформація про КБВ наразі мститься у ЄДР як у відкритому доступі, так й у Витягу про госпсуб’єкта, то за відсутності відповіді на вимогу держреєстратора останній має внести відповідну інформацію до ЄДР – тобто поставити відмітку про недостовірність даних.
А оскільки йдеться про нову реєстраційну дію щодо достовірності даних про КБВ, то вона має бути у відкритому доступі та, можливо, й у Витягу (наразі роботи щодо ПЗ в ЄДР ще тривають). Зокрема, там, де є інформація про КБВ на порталі ЄДР за посиланням, буде наведено про недостовірність (можливу недостовірність) даних. Відповідно, цю інформацію у відкритому доступі можуть побачити всі ваші контрагенти.
Щодо інших наслідків, то наразі державні реєстратори не надають відповіді, чи впливатиме ця відмітка про недостовірність даних на подальші реєстраційні дії такого госпсуб’єкта. Проте нам всім добре відомо, що держреєстратор може відмовити у вчиненні реєстраційної дії у разі, якщо буде виявлено невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в ЄДР чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено цим Законом (п. 10.4 ч.1 ст. 28 Закону №755).
У будь-якому разі варто дочекатись відповідних роз’яснень від Мін’юсту та уважно стежити за даними, що є у відкритому доступі в ЄДР.