
Профспілкова сторона неодноразово піднімала питання щодо необхідності здійснення комплексної реформи оплати праці та впровадження єдиних підходів в оплаті праці працівників, заробітна плата яких виплачується за рахунок державного та місцевих бюджетів, з метою встановлення обґрунтованого співвідношення заробітної плати на найвищих та найнижчих державних посадах із забезпеченням справедливого зв’язку рівнів оплати праці з ефективністю виконання поставлених відповідним працівникам і органам державних завдань.
Як ми повідомляли раніше, 17 листопада 2025 року у Комітеті ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів відбулося публічне експертне обговорення реформування системи оплати праці в Україні. Зокрема, під час заходу відбулось активне обговорення напрацьованого народними депутатами України проєкту Закону «Про справедливу систему оплати праці в Україні».
Проте за результатами опрацювання законопроєкту профспілки зазначають, що проєкт закону у запропонованій редакції:
- не вирішує існуючих проблемних питань системи оплати праці,
- скасовує чинні законодавчі норми, не пропонуючи в більшості випадків альтернативних способів регулювання,
- поєднує в собі оплату праці держслужбовців і приватного сектора, при цьому не визначає умови оплати праці працівників бюджетних установ і організацій.
Така «універсальність» може призвести до того, що закон не спрацює повноцінно ні для кого: бюджетники будуть мати занижені зарплати, а приватний сектор ігноруватиме «універсальні» норми через їх невідповідність фактичним економічним відносинам.
Профспілки наголошують, що винагорода за виконану роботу має бути дійсно справедливою. Кожна категорія працюючих має свої функції, специфіку, ризики та навантаження, тому потрібен особливо виважений підхід. Такі рішення потребують глибокого аналізу, консультацій з експертами, профільними науковцями, прорахунку економічних та соціальних наслідків і широкого суспільного обговорення. Лише після узгодження сторонами соціального діалогу всіх важливих положень законопроєкт може бути зареєстрований для розгляду Верховною Радою України.
Пропозиції та зауваження СПО об’єднань профспілок до зазначеного проєкту закону направлено Комітету ВРУ з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.
Пропозиції та зауваження до проєкту Закону України
«Про справедливу систему оплати праці в Україні»
Основні моменти, які виділили профспілки:
1) Законопроєкт в основному стосується публічної служби: встановлюється державне регулювання оплати праці на публічній службі та запроваджуються Виконавчий і Генеральний табелі, грейдова система оплати праці тощо. Тому, на думку профспілок, взагалі доцільно виокремити оплату праці на посадах публічної служби і врегулювати її в окремому законопроєкті.
2) Законопроєктом пропонується визнати таким, що втратив чинність, Закон «Про оплату праці», та скасувати статті 96-98 КЗпП, якими затверджуються тарифна система оплати праці, а також передбачені гарантовані державою доплати, надбавки, індексація, виплати за шкідливі умови тощо. Проте, в суттєвій частині випадків новим законопрєктом не пропонується альтернативних способів регулювання. Як результат, утворюється законодавча прогалина — підприємства та бюджетні установи, які спиралися на тарифну сітку оплати праці, опиняться в хаосі без чітких орієнтирів для встановлення окладів, що призведе до масових трудових спорів.
3) Відбувається зміна філософії нарахування винагороди, яка вводить нові правові інститути («бенефіти», «грейди», «табелі посад») та суттєво посилює повноваження КМУ у регулюванні цих процесів. СПО об’єднань профспілок категорично заперечує проти запровадження інструменту «ексклюзивний переговорний агент від громадянського суспільства, роботодавців або профспілок», який визначатиметься Кабінетом Міністрів України, та змін до Закону України «Про колективні угоди та договори». Це розбалансує наявну систему колективно-договірного регулювання, а також суттєво обмежить право державних службовців на ведення колективних переговорів, порушить принципи соціального діалогу та створить умови для погіршення правового становища державних службовців.
Враховуючи вищевикладене,профспілки вважають за доцільне запропонувати Кабінету Міністрів України, як стороні соціального діалогу, розробити за участі соціальних партнерів та провідних наукових установ з трудового права та економіки праці відповідний законопроєкт та внести його на обговорення НТСЕР.
Читайте також: