В умовах воєнного стану та війни рф проти України значна частина бізнесу в Україні була змушена зупинити або істотно скоротити роботу. Велика кількість працівників втратила дохід повністю або частково.
У цій ситуації надважливим та терміновим завданням держави є відновлення економіки та соціально-економічна підтримка населення.
Існуюче на сьогодні податкове навантаження на заробітну плату (18% ПДФО, 1,5% військовий збір та 22% ЄСВ) у поточній ситуації є важким тягарем для роботодавців і змушує їх скорочувати фонд оплати праці (скорочувати персонал та/або робочий час), відмовлятися від найму нових працівників. Це ще більш гальмує економіку і зменшує можливості для її відновлення.
З огляду на це, 25 травня 2022 року Д. Разумков та інші нардепи зареєстрували у ВРУ законопроєкт №7406 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування"щодо підтримки роботодавців та працівників в умовах воєнного стану".
Його прийняття, на думку законотворців, зменшить податкове навантаження на заробітну плату і забезпечить істотну підтримку роботодавців та працівників в умовах воєнного часу, що сприятиме відновленню економіки, а також стимулює покращенню соціально-економічній ситуації в країні.
Що саме пропонується?
Законопроєкт передбачає введення прогресивної ставки оподаткування доходів, нарахованих (виплачених, наданих) платнику у формі заробітної плати (включаючи основну та додаткову заробітну плату та інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, відповідно до Закону «Про оплату праці») у зв'язку з трудовими відносинами:
- якщо такі доходи платника від одного роботодавця не перевищують 5 встановлених законом мінімальних заробітних плат за календарний місяць, ставка податку становить 9% бази оподаткування, зазначеної в абзаці першому цього пункту;
- якщо такі доходи платника від одного роботодавця перевищують 5 встановлених законом мінімальних заробітних плат за календарний місяць, але не перевищують 10 встановлених законом мінімальних заробітних плат, ставка податку становить 18% бази оподаткування та застосовується до суми перевищення над базою оподаткування, визначеною абзацом другим цього пункту;
- якщо такі доходи платника від одного роботодавця перевищують 10 встановлених законом мінімальних заробітних плат за календарний місяць, ставка податку становить 25% бази оподаткування та застосовується до суми перевищення над базою оподаткування, визначеною абзацом третім цього пункту.
Схожим чином пропонується врегулювати питання ЄСВ на аналогічну базу нарахування:
- якщо сума заробітної плати не перевищує 5 встановлених законом мінімальних заробітних плат за календарний місяць, єдиний внесок становить 11% бази нарахування, зазначеної в абзаці першому цього пункту, але не нижче розміру мінімального страхового внеску;
- якщо сума заробітної плати не перевищує п’ять встановлених законом мінімальних заробітних плат за календарний місяць, але не перевищує 10 встановлених законом мінімальних заробітних плат, єдиний внесок становить 22% та застосовується до суми перевищення над базою нарахування, визначеною в абзаці другому цього пункту;
- якщо сума заробітної плати перевищує десять встановлених законом мінімальних заробітних плат за календарний місяць, єдиний внесок становить 29% та застосовується до суми перевищення над базою нарахування, визначеною в абзаці третьому цього пункту.
У разі прийняття закону вищезазначені норми вводяться в дію з 1 липня 2022 року та застосовуватимуться на період воєнного стану.
***