
18 липня 2025 у ВРУ зареєстровано проєкт Закону №13507 "Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо встановлення ознак наявності трудових відносин". Його авторами є Г. Третьякова, О. Бондаренко та ін.
Законопроєктом пропонується:
- законодавче запровадження чітких ознак трудових відносин;
- встановлення обовʼязку контролюючих органів та усіх субʼєктів правовідносин звертатись до суду для перекваліфікації правовідносин;
- закріплення положення про те, що дія КЗпП та законодавства про працю не поширюється на відносини між власником підприємства, установи, організації (або уповноваженим ним органом чи фізичною особою) та фізичною особою – підприємцем, а також гіг-спеціалістами та резидентами Дія Сіті, якщо роботи/послуги не визнані судом такими, що виконані у межах трудових відносин.
Які ознаки наявності трудових відносин пропонують встановити законотворці?
Роботи/послуги можуть бути визнані судом такими, що виконані/надані у межах трудових відносин незалежно від назви та виду договірних відносин між фізичною особою/фізичною особою - підприємцем та юридичною особою/фізичною особою - підприємцем, якщо буде встановлено одночасно сім і більше таких ознак наявності трудових відносин:
1) особисте виконання особою роботи/надання послуг за конкретною кваліфікацією, професією, посадою, без можливості доручення виконання цієї роботи/надання послуг третім особам або найму працівників;
2) виконання робіт/надання послуг за безпосереднім дорученням та під необмеженим за формою і часом контролем особи, в інтересах якої виконуються роботи/надаються послуги;
3) встановлення особою, в інтересах якої виконується робота/надаються послуги, тривалості робочого часу, часу відпочинку, графіку роботи, посадових інструкцій інших, правил внутрішнього трудового розпорядку та підпорядкування, з одночасним зобовʼязанням виконавця робіт/надавача послуг виконувати накази у межах своїх професійних обовʼязків;
4) виконавець роботи/надавач послуг інтегрований у виробничий процес та службову ієрархію (має підлеглих, службові контакти та/або засоби зв’язку, право голосу на службових нарадах, представляє організацію у зовнішніх відносинах тощо);
5) систематична (із заздалегідь встановленою періодичністю на невизначений термін або з пролонгацією) виплата особі, яка виконує роботу/надає послуги, винагороди у грошовій та/або натуральній формі незалежно від результату, що складає не менше 80% її загального сукупного доходу за 24-місячний період, якщо такі виплати отримано від однієї особи, в інтересах якої виконуються роботи/надаються послуги;
6) пряма цільова компенсація особою, в інтересах якої виконуються роботи/надаються послуги, виробничих витрат виконавця робіт/надавача послуг;
7) фактичне отримання особою, яка виконує роботу/надає послуги, оплачуваних відпусток та інших соціальних гарантій і компенсацій, передбачених цим Кодексом;
8) організація умов праці, зокрема, надання засобів виробництва (обладнання, інструментів, матеріалів, сировини тощо) забезпечується лише особою, в інтересах якої виконується робота/надаються послуги;
9) фінансування навчання виконавця роботи/надавача послуг за рахунок особи, в інтересах якої виконується робота/надаються послуги.
У разі прийняття цей Закон набере чинності через три місяці з дня, наступного за днем його опублікування, крім пункту 2 розділу І цього Закону, який набере чинності через шість місяців з дня його опублікування.
Протягом трьох місяців з дня, наступного за днем набрання чинності цим Законом, сторони мають переглянути свої договірні відносини незалежно від їх назви та виду на предмет наявності ознак трудових відносин та необхідності укладення трудового договору.