
8 грудня на сайті Верховної Ради зареєстровано законопроєкт №14280 про внесення змін до Закону України «Про автомобільний транспорт» щодо гармонізації вимог до режимів праці та відпочинку водіїв і використання тахографів зі стандартами Європейського Союзу.
У пояснювальній записці до законопроєкту йдеться, що його метою є формування в Україні сучасної, прозорої та ефективної системи регулювання режимів праці та відпочинку водіїв, що відповідає європейським стандартам безпеки дорожнього руху.
Він визначає комплексну трансформацію правового поля у сфері автомобільного транспорту шляхом:
- законодавчого закріплення чітких норм щодо максимальної тривалості керування, мінімальних перерв, щоденних та щотижневих періодів відпочинку;
- визначення статусу і функцій мобільних працівників;
- запровадження обов’язковості використання цифрових і розумних тахографів у контрольованих категоріях транспортних засобів;
- законодавчого регулювання порядку встановлення, активації та калібрування тахографів;
- встановлення однозначного порядку зчитування, зберігання та передачі даних тахографів;
- створення ефективної державної системи контролю за дотриманням режимів праці та відпочинку;
- встановлення дієвих санкцій за порушення законодавства у цій сфері.
Законопроєкт формує комплексний підхід: від визначення термінів і базових понять до практичних процедур контролю і відповідальності. Це відповідає системі, яка діє в Європейському Союзі.
Станом на сьогодні в Україні більшість положень, які стосуються режимів праці та відпочинку, порядок використання тахографів, правила зберігання й аналізу даних, а також вимоги до технічних характеристик цих пристроїв, урегульовані переважно підзаконними актами (зокрема, Наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.06.2010 №340 «Про затвердження Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів»).
Такий стан справ не відповідає ні практиці держав–членів ЄС, де ці правила мають силу закону, ні міжнародним зобов’язанням України. Відсутність чітких законодавчих норм унеможливлює ефективний контроль, створює прогалини в правозастосуванні та сприяє недобросовісній конкуренції серед перевізників.
Законопроєкт значно змінює законодавчу архітектуру Закону України «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон) і вводить нові розділи та статті, що повністю відображають зміст регламентів та директив ЄС.
1. Проєкт значно розширює та уточнює ст. 1 Закону, що містить визначення термінів. На основі європейських норм в українське законодавство вводиться низка нових понять, які до цього часу були або відсутні, або відображені лише в підзаконних актах.
До них належать:
- «час керування»,
- «інша робота»,
- «період відпочинку»,
- «перерва»,
- «робочий час мобільного працівника»,
- «картка водія»,
- «картка контролю»,
- «картка підприємства»,
- «картка майстерні»,
- «цифровий тахограф»,
- «розумний тахограф» тощо.
Це формує єдину термінологічну базу, яка є необхідною для належного правозастосування.
2. Законопроєкт також містить положення щодо режимів праці та відпочинку водіїв.
У ньому нормативно закріплені положення щодо:
- максимальної тривалості щоденного та щотижневого керування,
- мінімальної тривалості перерв та відпочинку,
- обов’язками перевізника щодо організації праці водіїв,
- а також забороною проводити регулярний щотижневий відпочинок у кабіні.