Мінсоцполітики у листі від 21.11.2016 р. №5907/0/10-16/06 наголосило, що норми законодавства про працю поширюються і на трудові відносини, що виникають між працівником та фізичною особою - підприємцем.
Законодавством про працю прямо не передбачено обов’язку підприємця вести кадрову документацію при застосуванні найманої праці. Проте згідно зі ст. 29 КЗпП до початку роботи за укладеним трудовим договором власник або уповноважений ним орган зобов’язаний, зокрема ознайомити працівника з правилами внутрішнього трудового розпорядку та колективним договором.
Окрім того, згідно зі ст. 10 Закону про відпустки черговість надання відпусток визначається графіками, які затверджуються власником або уповноваженим ним органом за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом, і доводиться до відома всіх працівників. Власник або уповноважений ним орган зобов’язаний вести облік відпусток, що надаються працівникам.
Щодо первинної облікової документації, то на думку Місоцполітики, вона має вестись і підприємцем. Адже виходячи зі змісту абзацу другого п. 1.1 р. І Інструкції №286 її дія поширюється, в тому числі і на таку категорію роботодавців.
Нагадаємо, що згідно з п. 1.6 р. І Інструкції №286, до первинної облікової документації для визначення кількісного складу працівників, зокрема належать:
- наказ (розпорядження) про прийом на роботу,
- переведення на іншу роботу,
- припинення трудового договору,
- особова картка, наказ (розпорядження) про надання відпустки,
- табель обліку використання робочого часу та розрахунку заробітної плати.
Окрім того, необхідним у роботі з персоналом є штатний розпис. На підставі нього приймаються рішення, зокрема про прийняття, переведення працівників на іншу роботу, встановлення посадового окладу, тарифної ставки (окладу) конкретному працівникові.
Наявність штатного розпису є гарантією забезпечення прав працівників на працю, захист від незаконного звільнення та оплату праці.
Підсумовуючи викладене, а також з метою недопущення порушення законодавства про працю, уникнення випадкових помилок в роботі з персоналом та як наслідок можливого виникнення трудових спорів, Мінсоцполітики наголошує: підприємцю необхідно вести кадрову документацію при застосуванні найманої праці.
Нагадаємо, що раніше також Держпраці стверджувало, що підприємець повинен вести кадрове діловодство.
***
Читайте також:
Первинний облік господарської діяльності підприємців-"єдинників" ;
Приготуйте документи, громадяни "єдинники"!