Головна Усі новини Праця та соціальний захист Трудові відносини

Отримання карантинної допомоги по частковому безробіттю: що змінив Закон №591?

Подавати документи на призначення допомоги по частковому безробіттю можна протягом 90 днів з дати зупинення/скорочення діяльності. А ще таку допомогу зможуть отримувати і ФОП на себе

Податкові новації Закону №591 ми розглянули тут. Тому в цій статті, як і обіцяли, розглянемо лише ті зміни, які стосуються допомоги по частковому безробіттю на час карантину.

Нагадаємо, що можливість отримання допомоги по частковому безробіттю на час карантину передбачена ст. 47-1 Закону про зайнятість. А практичні нюанси її отримання затверджені Порядком №306.

Проте багато роботодавців не змогли оформити цю допомогу через досить короткий термін подання документів. І ось 29.05.2020 р. набрав чинності Закон №591, який вніс до цієї процедури зміни.

 

Строки звернення по допомогу подовжено!

Тепер роботодавець і ФОП (про яких далі) можуть звернутися за отриманням коштів для виплати працівникам допомоги по частковому безробіттю на період карантину протягом 90 календарних днів з дня зупинення (скорочення) виробництва.

Отже, всі ті, хто не встиг оформити допомогу, можуть скористатися своїм правом і звернутися до центрів зайнятості.

 

Допомога по частковому безробіттю звільнена від оподаткування

Закон №591 визначив, що на період з 2 квітня 2020 р. така допомога не оподатковується ПДФО та ВЗ.

Випереджаючи запитання: до якої дати діятиме ця пільга, чому саме 2, а не 1 квітня, і що мається на увазі, період, у якому  допомогу по частковому безробіттю призначено (нараховано) чи за який вона була призначена – зараз невідомо. На це питання мають відповісти податківці, які в «ЗІР» пообіцяли, що це питання знаходиться на уточненні.

ЄСВ на суму допомоги по частковому безробіттю не нараховується, як вже пояснили податківці.

Це власне все, що буде цікаво роботодавцям. А ось якщо ви ФОП – далі цікава інформація для вас.

 

Підприємці отримали право на допомогу по частковому безробіттю

До переліку осіб, які можуть звернутися по допомогу, додали ФОП. І тут вони можуть виступати і як роботодавці (тобто оформити таку допомогу для виплати її своїм працівникам), і як застраховані особи (тобто оформити таку допомогу на себе).

Для цього уточнюється, що право на таку допомогу матимуть не лише працівники, які втратили частину зарплати, а й ФОП, які втратили частину свого доходу. Причина цьому однакова – зупинення або скорочення діяльності у зв’язку з карантином.

Щодо ФОП-роботодавця, то ця зміна є скоріше уточненням. Адже і до цього було зрозуміло, що за ст. 55 ГКУ ФОП належать до суб’єктів малого та середнього підприємництва, а отже так само мають право оформити таку допомогу на своїх працівників за загальною процедурою. Про мікропідприємництво законодавці уточнень не вносили, тому це питання і далі залишається неврегульованим остаточно.

А ось щодо ФОП, який бажає отримати таку допомогу на себе – це новація. І цю процедуру слід прописувати окремо. А отже – вносити зміни до Порядку №306, які наразі існують лише в проекті. Переглянути такий проект можна тут, але він ще КМУ не затверджений.

Тому право є, а ось чи призначатимуть центри зайнятості ФОП таку допомогу, враховуючи відсутність чіткого порядку її надання, поки під питанням. Скоріш за все, таким ФОП доведеться зачекати.

 

Хто з ФОП допомоги на себе не отримає?

Система оподаткування тут не матиме значення.

А ось наявність доходу під час карантину може розглядатись як фактор, який суперечить зупиненню діяльності.

Що вважати за скорочення діяльності і як ФОП  її довести – закон теж не уточнює. Раніше в цьому не було потреби, адже йшлося про допомогу лише працівникам, у яких доказом права на допомогу було скорочення робочого часу. У ФОП теж може бути графік роботи, якщо він працює, наприклад, в магазині. Але у багатьох ФОП, які надають послуги, такого графіку часто не існує.

Закон наразі вимагає від ФОП лише складання наказу про зупинення/скорочення діяльності. Але ні форми такого наказу, ні чітких критеріїв його виконання не визначає. Водночас в проекті змін до Порядку №306 зазначається, що в разі надання ФОП недостовірних відомостей, на підставі яких він отримав допомогу, ФОП зобов’язаний буде повернути її Фонду безробіття в повному обсязі.

Слід ще сказати, що ФОП, які отримують пенсію, таку допомогу не отримають.

Не отримають допомогу і ті ФОП, які не сплачували ЄСВ за себе протягом 6 місяців з дати початку зупинення/ скорочення діяльності.

Отже, виникає логічне питання: що робити тим ФОП, які ЄСВ за цей період не сплачували, зокрема, і через пільги, введені під час карантину? На жаль, виходячи з внесених Законом №591 змін, вони таку допомогу не отримають.

А що, як ФОП влаштувався на роботу і там роботодавець за нього ЄСВ сплачував? В такому випадку, на нашу думку, і отримати допомогу такий ФОП зможе лише за основним місцем роботи, як звичайний працівник. Тобто отримати дві допомоги – і як працівник, і як ФОП він не зможе. Центр зайнятості за цим уважно стежитиме.

 

Які документи подає ФОП, щоб отримати допомогу на себе?

Щоб отримати допомогу на себе, ФОП має надати центру зайнятості за місцем реєстрації його як платника ЄСВ:

  • Заяву у довільній формі. Але в ній обов’язково слід зазначити інформацію про належність ФОП до суб’єктів малого або середнього підприємництва. Такий статус треба підтвердити копією декларації по доходи ФОП (тобто декларації про майновий стан та доходи для «загальників» або декларації про єдиний податок) за попередній рік.
  • Копію наказу про зупинення або скорочення діяльності. Йдеться, звісно, про підприємницьку діяльність, а причина – карантин, введений постановою КМУ №211 та подовжений постановою №392. При цьому треба буде чітко вказати дату початку такого зупинення або скорочення – вона має велике значення.
  • Відомості про себе (ПІБ, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорту – для тих, хто від цього номеру відмовився).
  • Довідку від ДПС про сплату ЄСВ за останні 6 місяців, які передують даті зупинення/скорочення діяльності.

 

У якому розмірі надаватиметься допомога ФОП?

Законом №591 передбачено, що ФОП допомога встановлюється з розрахунку двох третин бази нарахування ЄСВ. Але водночас розмір допомоги визначається, виходячи з фінансових можливостей Фонду безробіття і не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом.

Це теж потребує пояснень. Адже база нарахування ЄСВ у підприємця – це не фіксований показник і може змінюватись. То про базу за який місяць йдеться? На це питання відповіді немає.

 

Коли ФОП треба подавати документи про допомогу на себе?

Тут ситуація аналогічна тому, з чим вже стикнулися роботодавці. Карантин у нас діє з 12 березня. Проте зміни у законодавстві, які дозволили отримати таку допомогу, для роботодавців з’явилися лише наприкінці квітня. Тому за березень допомогу працівники не отримали (та і за квітень далеко не всі охочі встигли вчасно подати документи).

Тепер, завдяки новаціям Закону №591, звернутися за допомогою можна протягом 90 днів з дати початку зупинення/скорочення діяльності. Тому у ФОП з’явилася надія отримати допомогу не лише за травень, а й за березень-квітень. 

Проте зміни до Порядку №306 щодо ФОП поки що не внесені. Тому звернутися за допомогою зараз вони, звісно, можуть, але коли центри зайнятості почнуть приймати такі документи, наразі сказати важко. 

Відома лише кінцева дата надання допомоги – на строк зупинення (скорочення) діяльності на період карантину, а також протягом 30 календарних днів після завершення карантину.

 

Як надаватиметься допомога ФОП?

Сама процедура надання допомоги ФОП аналогічна тому, як це відбувається щодо роботодавців. Ми докладно розглядали її тут.

Перш за все, на нашу думку, треба відкрити в банку рахунок, який призначено для отримання соціальної допомоги (аналогічний тим, на які перераховується державна пенсія та інші види державних допомог). Адже підприємницький рахунок не призначено для отримання непідприємницьких доходів. Тому, ми вважаємо, що в разі оформлення документів про допомогу для ФОП, саме на цей соцрахунок центр зайнятості перераховуватиме кошти.

Після цього  збираємо документи, подаємо їх центру зайнятості, вони розглядатимуться протягом трьох робочих днів, а далі або центр зайнятості погоджується, або відмовляє. Окремо Порядок №306 прописує дії, якщо документів було подано недостатньо – за допомогою можна буде звернутися наново.

Але, якщо йти за проектом змін, договір із таким ФОП центр зайнятості не укладає.

А ось перераховувати такі кошти центр зайнятості буде на підставі відомостей про себе, які ФОП повинен буде надавати щомісячно. Проект форми таких відомостей можна переглянути у додатку 1 до проекту змін. Зверніть увагу, що на початку запропонованій формі зазначаються реквізити рахунку, на який треба буде перераховувати кошти.

З перевіркою до ФОП, який отримав допомогу на себе, про цільове використання коштів, зрозуміло, що не прийдуть. А от достовірність поданих даних – ретельно перевірятимуть. І в разі, якщо  виявлять неправдиву інформацію, вимагатимуть повернення отриманих коштів.

***

Читайте також:

***

УВАГА!
Тепер ви можете дізнаватись бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Автор:
Бикова Ганна
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Праця та соціальний захист / Трудові відносини
Теги:
Трудові відносини , Матеріальна допомога , Фінансова допомога , COVID-19

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

Усі новини про COVID-19 для бухгалтера і кадровика

Читати

Коментарі: 42

Новини по темі

Консультації по темі