Фахівці проєкту «Децентралізація» відповіли на запитання, якими мають бути першочергові кроки (алгоритм дій) служби управління персоналом органу місцевого самоврядування після припинення чи скасування воєнного стану, таким чином.
Зміст правового режиму воєнного стану, порядок його запровадження та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб регламентує Закон України від 12.05.2015 р. №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон №389).
Відповідно до ст. 2 Закону №389 правовою основою запровадження воєнного стану є Конституція України, цей Закон та указ Президента України про запровадження воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.
Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону №389 воєнний стан на всій території України або в окремих її місцевостях припиняється після закінчення строку, на який його було запроваджено.
Згідно з ч. 2 цієї статті Закону №389 до закінчення строку, на який було запроваджено воєнний стан, та за умови усунення загрози нападу чи небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності Президент України може прийняти указ про скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях, про що має бути негайно оголошено через медіа.
Після припинення чи скасування воєнного стану на всій території України або в окремих її місцевостях служба управління персоналом органу місцевого самоврядування передусім має врахувати у своїй роботі такі положення законодавства та здійснити такі дії (заходи):
Скорочення, що використовуються далі:
- Закон №389 – Закон України від 12.05.2015 р. №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану»
- Закон №2136 – Закон України від 15.03.2022 р. №2136-IX «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану»
- Закон №1700 – Закон України від 14.10.2014 р. №1700-VII «Про запобігання корупції»
- Закон №2704 – Закон України від 25.04.2019 р. №2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної»
- Закон №1682 – Закон України 16.09.2014 р. №1682-VII «Про очищення влади»
- Закон №280 – Закон України від 21.05.1997 р. №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»
- Закон №2493 – Закон України від 07.06.2001 р. №2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»
- Порядок №169 – Порядок проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затверджений постановою КМУ від 15.02.2002 р. №169
- ОМС – орган місцевого самоврядування
- ПОМС – посадова особа місцевого самоврядування
- ВС – воєнний стан
- Голова – сільський, селищний, міський голова
- ВО ради – виконавчі органи сільської, селищної, міської ради
- КП – комунальні підприємства, установи, організації
- ВА НП – військова адміністрація населеного пункту
- НАЗК – Національне агентство з питань запобігання корупції
- СУП – служба управління персоналом
Норма | Суть норми | Дії (заходи) СУП |
п. 3 розділу «Прикінцеві положення» Закону №2136 | Закон №2136 діє у період дії ВС, запровадженого відповідно до Закону №389, та втрачає чинність з дня припинення або скасування ВС, крім ч. 4 ст. 13 та ст. 15 Закону №2136, які втрачають чинність з моменту завершення відшкодування працівникам та роботодавцям грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України. Нагадаємо: § ч. 4 ст. 13 Закону №2136 передбачає, що відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам за час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює збройну агресію проти України; § ст. 15 Закону №2136 передбачає, що відшкодування працівникам та роботодавцям пов’язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України, здійснюється за рахунок коштів держави-агресора, а також коштів, отриманих з/від відповідних фондів на відновлення України, у тому числі міжнародних, міжнародної технічної та/або поворотної чи безповоротної фінансової допомоги, інших джерел, передбачених законодавством. Порядок визначення і відшкодування працівникам та роботодавцям пов’язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України, встановлюється Кабінетом Міністрів України |
З дня припинення чи скасування ВС для регулювання трудових відносин з ПОМС та іншими працівниками ОМС (службовцями, працівниками з обслуговування) положення Закону №2136 не застосовуються (за винятком ч. 4 ст. 13 та ст. 15 Закону №2136 – у разі необхідності). * Порядок визначення і відшкодування працівникам та роботодавцям пов’язаних із трудовими відносинами грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії проти України, наразі відсутній (розроблено проєкт відповідної постанови Уряду). Припинення застосування Закону №2136 зумовлює передусім таке: – відновлення вимог до організації кадрового діловодства та архівного зберігання кадрових документів |
п. 9 ст. 9 Закону №389 | У разі затвердження Головою тимчасової структури ВО ради для працівників, посади яких не включені до тимчасової структури, оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду. Рішення про затвердження тимчасової структури ВО ради втрачає чинність не пізніше ніж через 30 днів з дня припинення чи скасування ВС, якщо ним не встановлено більш ранній строк втрати чинності. У період дії ВС Голова може призначати осіб на посади та звільняти з посад в ОМС, керівників КП, що належать до сфери управління відповідного ОМС, у порядку, визначеному ч. 5 та 6 ст. 10 Закону №389 |
Із втратою чинності тимчасовою структурою ВО ради відновлюється дія структури ВО ради, затвердженої відповідною радою у порядку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 (затвердження радою за пропозицією Голови структури ВО ради, загальної чисельності апарату ради та її ВО) та п. 6 ч. 4 ст. 42 (внесення Головою на розгляд ради пропозиції щодо структури ВО ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів) Закону №280. У разі якщо розпорядженням Голови про затвердження тимчасової структури ВО ради встановлено більш ранній строк втрати чинності тимчасовою структурою – застосовується встановлений розпорядженням строк. У разі оголошення простою працівникам – простій має бути припинено в день втрати чинності рішенням про затвердження тимчасової структури ВО. Про це може бути видано окреме розпорядження керівника ОМС (у разі якщо розпорядженням про оголошення простою не визначено інший порядок припинення простою працівників). Працівники, яких було переведено на посади до тимчасової структури ВО ради – звільняються з таких посад на підставі п. 2 ч. 1 ст. 36 КЗпП (закінчення строку трудового договору) АБО повертаються на посади до органу місцевого самоврядування, з яких їх було переведено на посади в тимчасову структуру ВО ради |
ч. 5 ст. 10 Закону №389 | У період дії ВС особи призначаються на посади в ОМС, посади керівників КП суб’єктом призначення, Головою, головою районної, районної у місті, обласної ради, начальником відповідної ВА без конкурсного відбору, обов’язковість якого передбачена законом, на підставі: – поданої заяви; – заповненої особової картки встановленого зразка; – документів, що підтверджують наявність у таких осіб громадянства України, освіти та досвіду роботи згідно з вимогами законодавства, встановленими щодо відповідних посад. ПОМС, призначені у такий спосіб, не можуть бути переведені на інші посади в ОМС |
ПОМС, призначені на посади в ОМС відповідно до частини 5 ст. 10 без конкурсного відбору, можуть працювати на відповідних посадах не більше 12 місяців з дня припинення чи скасування ВС та не можуть бути переведені на будь-які інші посади в ОМС. Тобто після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше шести місяців з дня його припинення чи скасування, на посади в органах місцевого самоврядування, на які особи призначені відповідно до абзацу першого частини п’ятої статті 10 Закону №389, оголошується конкурс. Граничний строк перебування особи на такій посаді – 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану. Таким чином, зазначені ПОМС працюють на відповідній посаді не більше 12 місяців з дня припинення чи скасування ВС, після чого мають бути звільнені з посади. У разі виявлення бажання такими особами продовжити службу в ОМС вони можуть бути прийняті на службу в ОМС на конкурсній основі. Нагадаємо: конкурсний відбір в ОМС здійснюється відповідно до Порядку №169. |
ч. 6 ст. 10 Закону №389 | Особа, яка претендує на зайняття посади в ОМС, посади керівника КП, у період дії ВС не подає декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбачену Законом №1700, та документ про підтвердження рівня володіння державною мовою відповідно до Закону №2704 | «Відтермінування» подання декларації та документа про рівень володіння державною мовою припиняє свою дію в день припинення чи скасування ВС |
ч. 7 ст. 10 Закону №389 | Особи, призначені у період дії ВС на політичні посади (виборні посади), а також відповідно до абз. 1 ч. 5 цієї статті на посади в ОМС, посади керівників КП, подають декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбачену Законом №1700, документ про підтвердження рівня володіння державною мовою відповідно до Закону №2704 протягом 3 місяців з дня припинення чи скасування ВС, у разі якщо такі документи не були подані ними раніше. Після припинення чи скасування ВС, але не пізніше 6 місяців з дня його припинення чи скасування, на посади в ОМС, посади керівників КП, на які особи призначені відповідно до абз. 1 ч. 5 цієї статті, оголошується конкурс. Граничний строк перебування особи на посаді, на яку її призначено у такий спосіб, становить 12 місяців з дня припинення чи скасування ВС |
З дня припинення чи скасування ВС починається відлік: – 3 місяців для подання декларації та документа про рівень володіння державною мовою; – 6 місяців для оголошення конкурсу на відповідні посади; – 12 місяців для граничного строку перебування особи на посаді |
ч. 8 ст. 10 Закону №389 | – спеціальна перевірка, передбачена Законом №1700, стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища та посад з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджується НАЗК; – перевірка, передбачена Законом №1682, стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади (люстрації), під час дії ВС не проводяться. Організація проведення спеціальної перевірки, передбаченої Законом №1700, а також перевірки, передбаченої Законом №1682, стосовно осіб, призначених у період дії ВС, здійснюється протягом 3 місяців з дня припинення чи скасування ВС, крім випадку звільнення такої особи до дня припинення чи скасування ВС або закінчення проведення зазначених перевірок під час дії ВС |
«Відтермінування» проведення спеціальної перевірки та «люстраційної» перевірки припиняє свою дію в день припинення чи скасування ВС. Водночас починається відлік 3 місяців, відведених Законом №389 для організації проведення цих перевірок. Перевірки не проводяться тільки у 2-х випадках: – особа звільнилася зі служби до дня припинення чи скасування ВС; – проведення перевірок було закінчено під час дії ВС |
ч. 9 ст. 10 Закону №389 | У разі неподання ПОМС, яка призначена у такий спосіб: – декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбаченої Законом №1700; – документа про підтвердження рівня володіння державною мовою відповідно до Закону №2704; у встановлений строк, а також неподання особою, яка під час дії ВС призначена на посаду, яка передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, або посаду з підвищеним корупційним ризиком, документів, передбачених ч. 2 ст. 57 Закону №1700 у визначений строк, така ПОМС, особа, яка займає посаду, що передбачає зайняття відповідального або особливо відповідального становища, або посаду з підвищеним корупційним ризиком, звільняється із займаної посади протягом 3 робочих днів після завершення цього строку. Нагадаємо: ч. 2 ст. 57 Закону №1700 передбачає, що для проведення спеціальної перевірки особа, яка претендує на зайняття посади, подає до відповідного органу: 1) письмову згоду на проведення спеціальної перевірки; 2) автобіографію; 3) копію паспорта громадянина України; 4) копії документів про освіту, вчені звання та наукові ступені; 5) медичну довідку про стан здоров’я за формою, затвердженою Міністерством охорони здоров’я України щодо перебування особи на обліку в психоневрологічних або наркологічних закладах охорони здоров’я; 6) копію військово-облікового документа: для призовника – посвідчення про приписку до призовної дільниці, для військовозобов’язаного, резервіста – військового квитка або тимчасового посвідчення військовозобов’язаного, для військовослужбовця – військового квитка, посвідчення особи військовослужбовця; 7) довідку про допуск до державної таємниці (у разі його наявності) |
Неподання вказаних документів у визначений Законом №389 строк тягне за собою звільнення ПОМС з посади протягом 3 робочих днів (рахуємо від дня припинення чи скасування ВС 3 місяці) |
ч. 10 ст. 10 Закону №389 | Особи, звільнені з посад служби в ОМС у період дії ВС, протягом 1 року після припинення чи скасування ВС можуть бути прийняті на рівнозначні або нижчі посади служби в ОМС без проведення конкурсу (це положення не поширюється на ПОМС, призначених відповідно до ч. 5 ст. 10 Закону №389) | Зазначене право особи не зобов’язує керівника ОМС ініціювати цей процес зі свого боку. Мається на увазі, що особа, звільнена у період дії ВС з посади служби в ОМС (з будь-якої посади ПОМС, з будь-яких підстав) може бути прийнята (за її бажанням) на рівнозначну або нижчу посаду служби в ОМС без конкурсу протягом 1 року з дня припинення чи скасування ВС (не плутати з 1 роком із дня звільнення). Отже, у разі наявності в ОМС вакантної посади та оголошення на її зайняття конкурсу зазначені особи у визначений строк можуть бути прийняті на посади служби в ОМС без конкурсу (виключно на рівнозначну чи нижчу посаду відносно посади, з якої ПОМС було звільнено у період дії ВС). Цим правом не можуть скористатися ПОМС, які призначені на посаду без конкурсу у порядку, передбаченому ч. 5 ст. 10 Закону №389. |
Крім зазначеного у таблиці, СУП бере участь у розробці текстів відповідних розпорядчих актів з кадрових питань (розпоряджень, наказів).