Метою процесу є концентрація роботи центрів зайнятості на наданні сервісних функцій та зменшення адміністративного навантаження.
Про це під час панельної дискусії «Реформування соціальної політики в умовах децентралізації управління», організованої Регіональним бюро ПРООН, повідомив в.о. Голови Державної служби зайнятості (Центрального апарату) Валерій Ярошенко.
«На сьогоднішній день Урядом України поставлено завдання щодо проведення реформування державної служби зайнятості, зокрема у напрямі сприяння зайнятості та стимулювання службою зайнятості створення нових робочих місць. Ми активно включилися в дану роботу та маємо значні напрацювання», ― зазначив В. Ярошенко.
В деяких регіонах вже впроваджено систему дистанційного навчання безробітних, а також діють нові сервіси щодо надання послуг безробітним і роботодавцям (відеорезюме, дистанційне спілкування із роботодавцями тощо).
В рамках реформи службою зайнятості спільно зі Світовим банком ведеться робота стосовно поліпшення інформаційно-аналітичної системи Державної служби зайнятості. Згідно доручень Уряду України проводиться робота щодо запровадження програм зі стимулювання зайнятості населення, зокрема, вразливих категорій населення.
Очільник державної служби зайнятості окремо акцентував увагу на впровадженні проекту краудфандінгової платформи спільно із Програмою розвитку ООН. Завдяки цій платформі будуть залучатись інвестиції у розвиток малого і середнього бізнесу не тільки із коштів населення, а й із коштів міжнародних організацій, місцевих громад і держави. Він повідомив, що вже сьогодні розширено партнерські стосунки служби з роботодавцями, міністерствами, відомствами, державними установами. Спільними зусиллями розроблено моделі фінансування послуг незастрахованим особам з інших джерел. Окремо значну увагу зосереджено на дослідженні ринку праці, а саме прогнозуванню, у тому числі на регіональному рівні.
Про реформу Держслужби зайнятості розповів також Міністр соціальної політики Андрій Рева. На його думку, необхідна реформа як системи оплати праці, так і Служби зайнятості загалом. Адже існуюча на сьогодні система не стимулює людей до пошуку постійного місця роботи. Оскільки допомога з безробіття майже така, як і мінімальна заробітна плата, чимало осіб працюють по півроку, а потім стільки ж отримують допомогу з безробіття, перебиваючись випадковими підробітками, бо так вигідніше.
«Ми не вирішимо цю проблему, доки не реформуємо систему оплати праці загалом, - каже Міністр соціальної політики Андрій Рева. – І доки отримувати заробітну плату не стане вигідніше, ніж сидіти на соціалці – нічого не поміняється. Окрім того, необхідно докорінно реформувати Службу зайнятості. Із посередників, котрі існують на ринку праці між працівниками й роботодавцями, - цей орган найнеефективніший».
На думку Андрія Реви, Служба зайнятості взагалі не повинна займатися пошуком роботи, вона має лише оформляти безробітних і передавати такі списки до приватних рекрутингових агентств. Ті будуть шукати їм роботу, а соціальні служби виплачуватимуть агентам за кожного працевлаштованого винагороду після проходження шукачем роботи випробувального терміну.
Крім того, зараз Служба зайнятості занадто централізована, вважає Міністр, - у своїй роботі вона не бере до уваги місцеві реалії.
Тобто під час перепрофілювання безробітних Служба зайнятості пропонує навчання за якимись спущеними згори списками професій – перукарі, кухарі, бармени. Тоді як в окремо взятому місті необхідні, скажімо, слюсарі, токарі, водії трамваїв... Відтак, у багатьох містах місцева влада і як замовник, і як споживач робочої сили, не може знайти спільну мову зі Службою зайнятості.