Поява цього виду державної допомоги пов’язана із набранням чинності Закону №1071. Норми, які запроваджені цим Законом, ми докладно розглядали тут.
Тоді ж ми наголошували, що для кожного із заявлених видів одноразової допомоги Кабмін мав затвердити підзаконні нормативні акти. Ними мали бути встановлені Порядки надання допомоги і перелік документів, які треба надати для її отримання. Наразі Уряд це зробив, про що ми повідомляли тут.
Ці Порядки було опубліковано 12 грудня 2020 р. Про це ми повідомляли тут.
Та перш, ніж щось подавати, треба з’ясувати, що саме, кому і в якому вигляді. Тому ми в окремих статтях (їх буде три!) розглянемо ці види допоміг. Зараз поговоримо про одноразову допомогу застрахованим фізособам.
Хто має право на цю допомогу?
На початку розберемося, хто вважається «застрахованою особою», адже саме для них встановлено надання цього виду допомоги.
Застрахованою особою є фізособа (саме тому, для кращого розуміння читачів, автор дозволив собі трохи змінити назву цієї допомоги). Визначення застрахованої особи ми бачимо у Законі про ЄСВ: це фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку єдиний внесок.
Ось це «сплачує або сплачувала» одразу призвело до появи багатьох запитань. Як бути із тими працівниками, кого звільнили під час карантину? Або з ФОП, які припинили діяльність (ліквідувалися)? Або тими ФОП, які припинили платити ЄСВ через те, що набули статусу пенсіонера або особи з інвалідністю? Адже всі вони колись та сплачували (або за них сплачували) ЄСВ! Як буде з ФОПами, що не сплачували ЄСВ ті три місяці протягом карантину, коли їм законодавчо це дозволили? І що з ФОПами, які одночасно є найманими працівниками?
Втім, Порядок №1233 (із текстом якого можна ознайомитись тут) вирішив ці питання простіше. Урядовці, по суті, ввели своє визначення терміну «застрахована особа» - саме для отримання цього виду допомоги!
Застрахована особа, що має право на отримання такої допомоги, має бути:
- або найманим працівником суб’єкта господарювання, діяльність якого тимчасово зупинена внаслідок здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. І основний вид економічної діяльності якого заявлений першим у відомостях з ЄДР станом на 31 жовтня 2020 року та відповідає визначеним у Переліку видам економічної діяльності;
- або ФОПом, економічна діяльність якого тимчасово зупинена внаслідок запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів та яка відповідає Переліку основних видів економічної діяльності, стосовно яких здійснюються обмежувальні протиепідемічні заходи, пов’язані із поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Тобто, і тут основний вид економічної діяльності ФОПа має бути заявлений першим у відомостях з ЄДР станом на 31 жовтня 2020 року та відповідати визначеним у Переліку видам економічної діяльності.
Перелік видів економічної діяльності теж вже затверджено, про що ми писали тут . Але до нього ми ще повернемось.
Одноразова матеріальна допомога застрахованим особам не надається:
1) найманим працівникам:
- які на дату звернення працюють у суб’єкта господарювання, що не нарахував ЄСВ за третій квартал 2020 року;
- які працюють у суб’єкта господарювання, основний вид економічної діяльності якого на 31 жовтня 2020 року не належав до Переліку видів економічної діяльності;
- які працюють у суб’єкта господарювання за сумісництвом;
- середня заробітна плата яких перевищує 30 тис гривень на місяць. При цьому для обчислення середньої заробітної плати враховуються усі місяці третього кварталу 2020 року;
2) ФОП, які є застрахованими особами:
- державна реєстрація яких на дату набрання чинності цим Законом становить менше трьох місяців;
- які на 10 грудня сплатили у 2020 році ЄСВ за себе менше ніж за три місяці;
- основний вид економічної діяльності яких на 31 жовтня 2020 року не належав до Переліку видів економічної діяльності;
- які є найманими працівниками та ФОПами одночасно;
- підприємницька діяльність яких на 10 грудня, за даними ЄДР, припинена.
Тобто, що ми бачимо?
Щодо ФОП все більш-менш зрозуміло – і свій реєстраційний статус, і сплату ЄСВ, і КВЕД підприємці добре знають. І ні, двічі цю допомогу (і як ФОП, і як найманий працівник) отримати неможливо!
Щодо ФОП, які не сплачують ЄСВ, бо є пенсіонерами або інвалідами, зрозуміло, що вони цю допомогу не отримають, якщо не мають факту сплати ЄСВ хоча б за 3 місяці до 10 грудня. Це підтверджує і "Дія" (див. відповідь на запитання про пенсіонерів).
Ті ж ФОП, які не сплачували ЄСВ навесні, але пізніше вправно ЄСВ платили (за себе), то вони право на цю допомогу не втрачають (якщо відповідають іншим вимогам).
Зверніть увагу! В заяві, яку ФОП подає для отримання допомоги, є два важливі рядки:
1) ці рядки визначають підставу, чому фізособа звертається по допомогу. В них проставляється позначка, хто фізособа є - найманий працівник чи ФОП. Отже, якщо ви претендуєте на допомогу саме як ФОП і не перебуваєте ні з ким у трудових відносинах, то позначку проставляєте лише у рядку про те, що ви є ФОПом (про найманого працівника - не заповнюєте!)
2) ці рядки визначають, що у фізособи є підстави для звернення про допомогу.
Щодо найманого працівника фізособа позначкою підтверджує "На дату подання цієї заяви я за основним місцем роботи є найманим працівником суб’єкта господарювання, робота якого тимчасово зупинена внаслідок здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".
Тобто, щоб отримати допомогу, ви на дату подання заяви маєте перебувати із ЮО або ФОП у трудових відносинах. Це має бути основне місце роботи (там зберігається ваша трудова книжка). І на дату подання заяви робота такого роботодавця має бути тимчасово зупинена. Якщо роботодавець продовжує працювати, то, хоча КВЕД його основної діяльності і є у Переліку №1236, права на допомогу у вас немає!
Якщо фізособа бажає отримати допомогу як ФОП, то вона позначкою підтверджує "На дату подання цієї заяви я є фізичною особою — підприємцем, економічна діяльність якого тимчасово зупинена внаслідок здійснення обмежувальних протиепідемічних заходів, запроваджених з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2".
Тобто, щоб отримати допомогу, на дату подання заяви фізособа має бути саме ФОП (не ліквідованим підприємцем) і не перебувати у трудових відносинах (в рядку з підтвердженням того, що ви є найманим працівником, позначку не ставимо). А ще основний КВЕД такого ФОП має відповідати Переліку №1236 і діяльність такого ФОП на дату подання заяви (а не в минулому або в майбутньому) має бути тимчасово зупинена. Якщо на дату подання заяви діяльність за основним КВЕД триває (не зупинялася) - права на допомогу у ФОП немає. А ось неосновні і не заборонені види діяльності ФОП на цю дату може здійснювати!=
І ще, щодо найманих працівників, то вони таку допомогу можуть отримати тільки за одне місце роботи – основне (тобто, якщо у вас 5 роботодавців, допомогу ви отримаєте лише 1 раз і подавати документи треба буде, зазначаючи в них лише одне місце роботи, яке є для вас основним). Основний КВЕД роботодавця дізнатися легко (про що далі). А ось про те, чи платив ваш роботодавець ЄСВ за 3 квартал 2020 року – це питання до вашого роботодавця. Втім, подавати підтвердні документи щодо цього буде не треба - до цього питання ми ще повернемось, коли розглядатимемо перелік документів, які подаються для отримання допомоги. А самостійно перевірити зарахування стажу (сплату ЄСВ), розмір заробітної плати можливо за посиланням на вебпорталі Пенсійного фонду України (але для цього знадобиться електронний підпис, Bank ID або Mobile ID (GOV ID)).
Перелік видів діяльності
Переглянути Перелік видів діяльності, які дають право на отримання допомоги, можна тут.
Одразу відповідаємо на найбільш популярні запитання щодо цього Переліку:
- для того, щоб мати право на цю допомогу, треба, щоб зазначений у Переліку вид діяльності був основним. Тобто, зазначений як основний в ЄДР. І ні, якщо у вас (або у вашого роботодавця) є вид діяльності, який є в Переліку, але він не основний, нажаль, права на цю допомогу не буде.
Втім, якщо ви найманий працівник і працюєте у юрособи, в якої основний вид діяльності не зазначений у Переліку №1236, то можна спробувати отримати інший вид одноразової допомоги, який надається як раз для юросіб-роботодавців для їх найманих працівників. Про цей інший вид допомоги ми розповімо в окремій статті, а різниця між ними очевидна: допомогу застрахованій особі оформляє сама така особа (тобто, працівник самостійно), а допомогу працівникам юрособи оформляє юрособа-роботодавець.
Якщо йдеться про ФОП, то він визначає основний вид діяльності наступним чином. Він подає реєстраційну заяву (або заяву про зміну реєстраційних відомостей) за формою 1, яка затверджена наказом Мінюсту 18 листопада 2016 року №3268/5. В ній основний вид діяльності зазначається за кодом (тобто, наводиться КВЕД) і це той вид діяльності, який ФОП зазначив у цій заяві першим!
Якщо йдеться про найманого працівника, то, перш, ніж подати документи на одноразову допомогу фізособам, він має дізнатися, який основний вид діяльності в його роботодавця. Якщо роботодавець – ФОП, то ми вже зазначили вище, як визначається основний вид діяльності. Якщо роботодавець – ЮО, то свій основний вид діяльності такий роботодавець зазначив у реєстраційній заяві за формою 2, аналогічно, зазначивши його в цій заяві першим.
Швидко дізнатись, який КВЕД є основним, можна безкоштовно на сайті Мінюсту за посиланням;
- ні, змінювати основний вид діяльності зараз немає сенсу – до уваги береться інформація, зазначена в ЄДР станом на 31 жовтня 2020 року;
- за яким принципом створювався Перелік і чому дехто не знаходить свій КВЕД у ньому? Що ж, саме такий Перелік було затверджено Урядом. А створювався він за тими видами економічної діяльності, стосовно яких здійснюються обмежувальні протиепідемічні заходи, пов’язані із поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
- чи будуть внесені далі зміни до цього Переліку і чи не стане він більшим? Наразі про це нічого не відомо, тому зараз орієнтуємось лише на ті види діяльності, які вже є в цьому Переліку.
В якому розмірі надаватиметься допомога?
Кожна фізособа, яка потраплятиме під Порядок №1233 і Перелік №1236, матиме право на отримання одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам у розмірі 8000 гривень.
До якої дати можна звертатися по допомогу?
Заява на виплату одноразової допомоги застрахованим особам подається до 21 грудня 2020 р. включно. А починати подавати заяви можна вже з 14 грудня.
Кому подавати документи і які?
Тут так: збирати документи на виплату одноразової допомоги буде ПФУ, але розпорядником цих коштів є Мінсоцполітики (п. 4 Порядку №1233).
ПФУ вже поширив свою пам’ятку для застрахованих фізосіб, ми її наводили тут.
Виплата одноразової матеріальної допомоги здійснюється на підставі заяви про надання одноразової матеріальної допомоги, поданої застрахованою особою у період до 21 грудня 2020 р. включно.
Увага! Заява формується та подається застрахованою особою, яку ідентифіковано шляхом використання кваліфікованого електронного підпису, електронної системи ідентифікації “Bank ID” чи іншого засобу ідентифікації особи, який дає можливість однозначно ідентифікувати заявника, в електронній формі через Єдиний державний веб-портал або через “Портал Дія” (далі — Портал Дія), у тому числі з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (далі — мобільний додаток Дія).
Тобто, в паперовій формі документи для отримання цієї допомоги не подаються!
Про те, як подати таку заяву на Порталі Дія, ми зазначали тут.
Форма заяви затверджена додатком 1 до Порядку №1233.
В цій заяві зазначається:
- прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) особи, її дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);
- адреса місця проживання;
- підтвердження відповідності застрахованої особи критеріям, які дають право на допомогу, що здійснюється шляхом проставлення відповідної позначки заявником;
- номер банківського рахунка для виплати одноразової матеріальної допомоги, відкритий на ім’я застрахованої особи, — за стандартом IBAN.
Популярне питання: який це має бути банківський рахунок? У Порядку №1233 зазначено, що перерахування одноразової матеріальної допомоги проводиться АТ “Ощадбанк” на банківський рахунок (за стандартом IBAN) в банку, в якому відкрито рахунок, що зазначено у заяві застрахованої особи. Тобто, жодних вимог про те, що у фізособи має бути відкрито спеціальний рахунок або щодо того, у якому банку має бути цей рахунок, Порядок №1233 не встановлює! Отже, зазначаємо у заяві (за стандартом IBAN) відомості про будь-який рахунок у будь-якому банку – головне, щоб правила використання такого рахунку дозволяли подібні зарахування. Наприклад, підприємницький рахунок ФОПам для цього використовувати не радимо.
Не варто вказувати в заяві й реквізити чужого рахунку! Адже в п. 13 Порядку №1233 чітко зазначено: зарахування одноразової матеріальної допомоги на банківський рахунок, зазначений в заяві, здійснюватиметься за умови збігу інформації про банківський рахунок, відкритий на ім’я застрахованої особи, прізвища, імені, по батькові (за наявності) застрахованої особи, реєстраційного номера облікової картки платника податків (за наявності) та відсутності у банку даних про смерть застрахованої особи, набрання законної сили рішенням суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення померлим.
При цьому перевірка відповідності основного виду економічної діяльності роботодавця або ФОП Переліку №1236 та факту нарахування та сплати ЄСВ здійснюватиметься засобами Порталу «Дія» (або відповідного мобільного додатку) автоматично при поданні заяви!
Якщо у вашій заяві щось негаразд, ви маєте отримати автоматичне повідомлення про це з Порталу або мобільного додатку.
А далі так:
- зібрані заяви Мінцифри після перевірки передає ПФУ (не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після дня подання заяви)
- ПФУ передає Мінсоцполітики заявку на перерахування коштів для виплати одноразової матеріальної допомоги (не пізніше 23 грудня 2020 року)
- ПФУ здійснюватиме виплату одноразової матеріальної допомоги за списками в межах сум, які надійшли від Мінсоцполітики, не пізніше ніж протягом наступного операційного дня після їх надходження.
Такі заходи мають унеможливити безпідставне отримання допомоги. Проте, варіант отримання коштів за недостовірними даними, все ж таки, Урядом передбачено – цьому присвячено останній розділ Порядку №1233.
Відповідальність за недостовірні відомості
У разі подання недостовірної інформації допомога підлягає поверненню. Для цього органи ПФУ видають рішення про відшкодування одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам (далі — рішення) за формою згідно з додатком 2 до Порядку №1233.
Це рішення є виконавчим документом, тобто, до суду ПФУ звертатися не потрібно. Якщо особа не поверне кошти добровільно протягом 10 робочих днів з дня надсилання рішення територіального органу ПФУ про відшкодування одноразової матеріальної допомоги застрахованим особам, вони будуть стягнуті державною виконавчою службою в примусовому порядку.
Рішення про відшкодування одноразової матеріальної допомоги буде розміщено на вебпорталі Пенсійного фонду України із одночасним SMS повідомленням, за наявності мобільного номеру телефону.