• Посилання скопійовано

Перевірка контрагента, якої не було: дії підприємства

Під час складання запиту інформація про певні порушення чи акти перевірок уже має бути у податкового органу на дату такого запиту, про що податковий орган має повідомити запитуване підприємство

Перевірка контрагента, якої не було: дії підприємства

Ми отримали запит, у якому податкова посилається на нібито отриманий акт перевірки нашого контрагента. Ми зв'язалися з ним, він відповів, що жодних перевірок за період, зазначений у запиті, у нього не проводилося. Чи можемо ми відмовити у наданні документів? Які будуть наслідки?

Незважаючи на зміни, внесені до пп. 78.1.1 ПКУ, щодо обов'язкового зазначення у запиті фактів, що свідчать про можливі порушення платником податків, якому такий запит надсилається (1), вимог податкового, валютного чи іншого законодавства, податкові органи й далі надсилають запити на власний розсуд. Одним із джерел таких фактів, що свідчать про можливі порушення, на їхню думку, є саме акт перевірки вашого контрагента. Причому, як правило, жодних реквізитів чи назв таких актів у запитах не міститься.

Ми розглядатимемо питання довірчих стосунків із контрагентом, у межах яких факт отримання такої офіційної інформації від контрагента, на нашу думку, є дуже важливим.

Пропонуємо вийти з цієї ситуації максимально законно, враховуючи такі моменти.

По-перше, під час складання запиту інформація про певні порушення чи акти перевірок уже має бути у податкового органу на дату такого запиту, про що податковий орган має повідомити запитуване підприємство.

По-друге, якщо контрагент повідомляє вас про відсутність будь-яких перевірок за відповідний податковий період (зазначений у запиті), то, ймовірно, що АС «Податковий блок» містить відомості про знятий ПК з ПДВ щодо одного з ваших контрагентів, з яким у вас були певні господарські відносини (у додатку 5 відображені податкові накладні). Водночас ще не відомо, чи стосується цей факт саме платника податків, до якого надіслано запит, тобто чи було зазначено в акті перевірки, на який посилається податкова у своєму запиті, факти, що можуть свідчити про наявність порушень з боку такого платника (отримувача запиту).

Звичайно, якщо платник податків вважає за потрібне, він може надати повну та вичерпну відповідь на такий запит. Але слід враховувати всі наслідки невизнання його права на ПК, незалежно від того, чи був запит законним, чи ні.

Тому, за таких обставин надати відповідь все ж потрібно, але ми пропонуємо два варіанти такої відповіді.

Варіант 1. Платник податків відмовляє у наданні документів. При цьому він зазначає, що контрагент офіційно повідомив його про відсутність щодо нього будь-яких перевірок та актів. Але податковий орган може розцінити це як ненадання документів та призначити позапланову виїзну чи невиїзну перевірку на підставі пп. 78.1.1 ПКУ.

Варіант 2. Платник податків може надати відповідь, у якій висловити прохання уточнити зміст запиту — зокрема, підстави для його направлення в частині отриманих актів перевірок та їх реквізитів, вказівок на можливі факти порушень, виявлених цими актами щодо такого платника податків (якому надійшов запит та який надсилає відповідь), а також прохання уточнити перелік документів, які необхідно надати. З огляду на позицію ВАСУ, висловлену в ухвалі від 18.09.2014 р. №К/9991/27352/122, документальну позапланову невиїзну перевірку не може бути призначено за відсутності направлення платнику податків належно оформленого письмового запиту про надання пояснень та їх документальних підтверджень.

При цьому платник податку має бути готовий до обстоювання власної позиції у суді. Адже в цій ситуації кожна сторона спору оцінює свої дії як законні та правомірні.

--1--

Зміни внесено Законом України від 24.10.2013 р. №657-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо обліку та реєстрації платників податків та удосконалення деяких положень», набрали чинності з 01.01.2014 р.

--2--

http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/40747379.

Наталія Канарьова

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024164
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 511
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9326
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024165
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460