• Посилання скопійовано

Удавані господарські операції: як їх викривають податківці?

Офіс великих платників податків нагадав ознаки, за якими податківці викривають суб’єктів господарювання, які намагаються нелегально зекономити на податках

Удавані господарські операції: як їх викривають податківці?

«Вісник. Офіційно про податки»

Практика податкових перевірок Офісу великих платників ДФС дає змогу стверджувати, що більшість суб’єктів господарювання, які намагаються зекономити на податках, користуються послугами різних махінаторів для оформлення удаваних операцій.

Команді Офісу вдалося певним чином удосконалити систему накопичення інформації про проведення «ризикових» операцій, збору доказової бази та формат опрацювання цієї інформації на практиці.

Отже, ось що викриває «схемників»:

  • відсутність об’єктів та складських приміщень, з яких відповідно до первинних документів здійснюється навантаження/розвантаження товарів (зазначена інформація досліджується за Державним реєстром нерухомості);
  • непідтвердження ДП «Держреєстри України» реєстрації місць зберігання зернових культур підприємств-постачальників по ланцюгу постачання;
  • відсутність взаємовідносин власників складських приміщень по ланцюгу постачання, з яких нібито здійснювалось постачання товарів підприємствами-постачальниками;
  • непідтвердження власниками машин, які зазначені в ТТН, факту перевезення товарів;
  • невідповідність типу машин, їх вантажеємність для здійснення перевезень відповідних товарів. До прикладу: перевезення зернових культур легковими машинами, мотоциклами, автобусами;
  • відсутність виплат доходів фізичним особам – водіям;
  • пояснення посадових осіб підприємств – постачальників про непричетність до здійснення діяльності, вироки суду.

Крім цього, збираються інші докази нереальності господарських операцій, отримані, наприклад, від оперативних підрозділів, правоохоронних органів тощо.

І цей перелік заходів та доводів податкового органу не є вичерпним. Кожний правочин, кожна господарська операція є унікальною та вимагає конкретного переліку документів та доказів. Тобто наявність у платника податкових чи видаткових накладних, або інших документів з посиланням на поставку товарів (надання послуг), виписаних від імені постачальника, не є безумовним доказом реальності господарських операцій з ним, якщо інші обставини свідчать про недостовірність інформації в цих документах.

Зазначені позиції підтримано судами різних інстанцій. Вони ставлять у пріоритет реальність проведених операцій та підтвердження їх первинними документами.

Детальніше про це – у постановах Верховного Суду на користь фіскальних органів: №808/1985/18 (11.06.2019 р.), №826/3632/17 (12.03.2019 р.), №826/13527/13-а (31.05.2019 р.), №826/18634/15 (04.06.2019 р.), №804/5444/16 (06.03.2018 р.), №826/10555/13-а (18.04.2018 р.), №810/1541/13-а (25.04.2018 р.), №810/4808/14 (06.06.2018 р.), №825/2073/18 (19.03.2019 р.), №810/3124/15 (19.02.2019 р.), №2а-3789/11/1070 (19.03.2019 р.), №804/4434/15 (10.04.2019 р.), №803/1923/13-а (25.06.2018 р.), №809/1810/13-а (22.01.2019 р.), №821/1344/17 (24.04.2018 р.) тощо.

Показовою є одна з останніх справ. Офіс великих платників відпрацював дієвий механізм розкриття та упередження незаконних схем з чеками на відпуск бензину. Тому днями Окружний суд у м. Києві за маніпуляції з такими чеками зобов’язав мережу АЗС сплатити до бюджету 18,6 млн грн (справа №640/18535/18).

Суть справи: під час документальної планової перевірки підприємства, що реалізує нафтопродукти через мережу АЗС за договорами комісії, фахівці Офісу встановили, що реалізація палива у значних обсягах здійснювалася на ризикові підприємства, за якими подальша реалізація не відбувалася.

Ретельне вивчення первинних документів, зокрема, чеків РРО, показало, що відпуск нафтопродуктів (по 10 – 50 л) на зазначені підприємства через АЗС мав би здійснюватися одночасно в різних містах України. За податковою інформацією стосовно контрагентів, зібраною фахівцями Офісу з різних джерел під час вивчення справи, встановлено, що «покупці» не мають не лише власних та орендованих транспортних засобів, а й не здійснюють жодних господарчих операцій, які б потребували використання пального в такій кількості, а також не мають водіїв, які б могли заправлятися на АЗС у різних містах.

З огляду на це, встановлено нереальність здійснення господарських операцій з контрагентами-покупцями нафтопродуктів та, відповідно, недостовірність показників податкового обліку, сформованих на підставі таких господарських операцій з реалізації нафтопродуктів на адресу ризикових контрагентів. Тобто тут мала місце торгівля податковими зобов’язаннями з ПДВ як зворотна схема ухилення від оподаткування.

За операціями з відображення реалізації нафтопродуктів, реальність яких не підтверджено, підприємству донараховано податок на прибуток з урахуванням штрафних санкцій – 18,6 млн грн.

Про такі ознаки від ОВП  ми вже писали раніше. Але цього разу податківці не лише повідомляють про них, а і аналізують на прикладі показової судової справи. 

***

Читайте також:

Джерело: Вісник. Офіційно про податки

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024138
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 332
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 5646
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024162
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202459