Доопрацьований проєкт Закону від 19.02.2020 р. №3091 (з його текстом можна ознайомитись тут) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного екологічного контролю, повноваження органів державного екологічного контролю, а також встановлює відповідальність суб'єктів господарювання за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів.
Зокрема, цим законопроєктом впроваджується нове поняття «державного екологічного контролю» як діяльності органів державного екологічного контролю зі забезпечення додержання вимог природоохоронного законодавства центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, в тому числі юридичними особами – нерезидентами, а також, фізичними особами – громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, що здійснюється з метою досягнення високого рівня захисту довкілля шляхом запобігання, виявлення, фіксації порушень природоохоронного законодавства та притягнення винних осіб до відповідальності.
Таким чином, законопроєкт об'єднує контролюючі функції ключових діючих на сьогодні державних органів у сфері охорони довкілля та його компонентів в один орган державного екологічного контролю, що діє на центральному та регіональному рівнях.
Як зауважив Олександр Маріковський (один із авторів законопроєкту): «Команда, яка розробляла законопроект, ставила за мету не посилення Державної екологічної інспекції, а модернізацію інспекційного органу. Тобто, цим законопроєктом ми ліквідовуємо Державну екологічну інспекцію і створюємо нову інспекцію з новими конкурсами, прозорими механізмами». Цей законопроект є реформою державного екологічного контролю».
Як випливає з пояснювальної записки, законопроєктом передбачається:
- розширення заходів державного екологічного контролю, до яких належать планові та позапланові перевірки, реагування на виклики, рейдові перевірки та патрулювання, перевірки щодо органів державної влади та органів місцевого самоврядування;
- покращення порядку планування здійснення державного екологічного контролю, який стає прозорим та об'єктивним;
- регулюється зміст та порядок складання документів, які формуються під час діяльності органів державного екологічної контролю та узгоджується співпраця органу державного екологічного контролю із правоохоронними органами.
Крім того, законопроєктом №3091 пропонується доповнити ст. 142 КЗпП забороною внесення змін до правил внутрішнього трудового розпорядку під час здійснення заходів державного екологічного контролю щодо суб’єктів господарювання органами державного екологічного контролю в порядку, передбаченому Законом «Про державний екологічний контроль».
Також, ст. 49 Водного кодексу України доповниться додатковою підставою для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування - відсутність висновку з оцінки впливу на довкілля, яким визначено допустимість провадження планованої діяльності у випадках, визначених Законом «Про оцінку впливу на довкілля».
І насамкінець розшириться перелік пільг щодо сплати судового збору, встановлених ст. 5 ЗУ «Про судовий збір» – від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільнятимуться позивачі – за подання позовів про зупинення діяльності суб’єкта господарювання у зв’язку з порушенням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, про відшкодування шкоди та заподіяних державі збитків внаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!