Про це повідомила прес-служба ВРУ.
Законопроектом №5336-1 пропонується врегулювати порядок організації та діяльності Конституційного Суду України (далі - Суд), статус суддів Конституційного Суду України, підстави і порядок звернення до Суду, процедури розгляду ним справ і виконання рішень Суду, а також функціонування інституту конституційної скарги.
Необхідність прийняття проекту зумовлена фактом прийняття Верховною Радою України 2 червня 2016 року Закону "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)" (набрав чинності 30 вересня 2016 року), яким було внесено зміни до основного Закону України в частині здійснення правосуддя та конституційного контролю.
Основними завданнями законопроекту є:
- створення на законодавчому рівні умов для реалізації права на конституційну скаргу - нового запровадженого Конституцією додаткового національного засобу юридичного захисту прав особи, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України;
- законодавче закріплення нової організаційної структури Конституційного Суду України, яка дасть змогу ефективно реалізовувати Судом свої повноваження;
- законодавче закріплення автономності Конституційного Суду України від системи судів, що здійснюють правосуддя.
Проектом пропонується нова організаційна структура Конституційного Суду України:
- Велика палата діятиме у складі усіх суддів Конституційного Суду України і вирішує питання у справах за конституційними поданнями та конституційними зверненнями.
- Два сенати Суду, кожен із яких діятиме у складі дев’яти суддів і розглядатиме питання щодо відповідності Конституції України (конституційності) законів України (їх окремих положень) за конституційною скаргою особи. Сенат Суду діє як Конституційний Суд України; ухвали Сенату Суду про відмову у відкритті конституційного провадження у справах за конституційними скаргами є остаточними;
- Шість колегій суддів, кожна з яких діятиме у складі трьох суддів. До повноважень колегії суддів Конституційного Суду України належить вирішення процесуальних питань. Ухвала про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційною скаргою, постановлена трьома суддями колегії суддів Конституційного Суду України, є остаточною. Це дасть змогу зменшити навантаження на Суд та забезпечити надходження на його розгляд обґрунтованих конституційних скарг, які відповідають критеріям прийнятності.
При розгляді конституційної скарги Конституційний Суд України може видати забезпечувальний наказ, який є новим інститутом вжиття заходів захисту прав людини у виняткових випадках. Підставою для забезпечення конституційної скарги є необхідність запобігти незворотнім наслідкам, що можуть настати у зв’язку з виконанням остаточного судового рішення.
Передбачена можливість відтермінування втрати чинності актом (його окремим положенням), який визнано неконституційним.
Законопроект спрямовано на забезпечення безперервності діяльності Суду. Ним передбачено встановлення тримісячного строку для призначення новообраного Судді замість Судді, у якого закінчився строк повноважень або який досяг граничного віку перебування на посаді судді Конституційного Суду України, та продовження виконання таким Суддею своїх повноважень до призначення нового Судді. Законопроектом визначено складення суддею Конституційного Суду присяги на спеціальному пленарному засіданні Суду.
Законопроект прийнято з урахуванням пропозицій профільного комітету.