
Дарʼя Лисенко на своїй офіційній сторінці у Фейсбуці розповіла про такий випадок: військовозобов’язаний, будучи за кордоном, вирішив реалізувати своє право на відстрочку та звернувся до свого ТЦК та СП з відповідною заявою.
ТЦК та СП вирішив не передавати заяву на розгляд Комісії, а у відповідь на заяву зазначив: “Для належного уточнення даних військовозобов’язаного, а також оформлення відстрочки та внесення відповідних записів до військово-облікового документа громадянину Р. необхідно безпосередньо з’явитися до РТЦК. Заява залишена без розгляду”.
Не погоджуючись із такою відповіддю, Р. звернувся до адвоката по консультацію, і надалі було вирішено оскаржити бездіяльність ТЦК та СП.
Позиція в судовому процесі ТЦК та СП:
- нормами чинного законодавства не визначено процедуру надання відстрочки від призову на військову службу військовозобов’язаним, які перебувають за кордоном.
- перед початком оформлення відстрочки потрібно особисто уточнити персональні дані.
Що сказав суд?
Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 02.05.2025 у справі №260/1207/25 суд задовольнив адміністративний позов повністю. Суд дійшов таких висновків:
Порядком №560 не надано права РТЦК та СП не розглядати подані військовозобов’язаними особами документи.
ТЦК та СП у відповідь на заяву позивача про надання відстрочки надіслав листа, в якому зазначив про неможливість задоволення заяви у зв’язку з необхідністю безпосередньої участі особи в належному оформленні відстрочки.
Такий лист має інформативний характер та не є індивідуальним актом у розумінні норми КАС України.
Отже, відповідачем за результатами розгляду поданої позивачем заяви не прийнято будь-якого рішення, передбаченого п. 60 Порядку №560, та не вирішено питання про можливість надання позивачу відстрочки від призову на військову службу.
При цьому суд уважає безпідставними роз'яснення відповідача про необхідність особистої участі військовозобов’язаного при поданні відповідних документів, бо такі не узгоджуються з нормами чинного законодавства.
Військовозобов'язаний має право на особисте подання на ім'я голови комісії РТЦК та СП заяви за встановленою формою з доданими до неї документами, які підтверджують право на відстрочку, а комісії зобов'язані, зокрема, вивчити отриману заяву та додані до неї документи, оцінити законність підстав для надання відстрочки й фактично розглянути такі документи протягом 7 днів з дати їх надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
Суд відхиляє твердження відповідача про неможливість розгляду питання про відстрочку військовозобов'язаного, який мешкає за кордоном, бо така заборона законодавством не передбачена.
Фактично в цьому рішенні суд прямо сказав, що ТЦК та СП не може не передавати (залишати без розгляду) на розгляд Комісії заяву на оформлення відстрочки з будь-яких причин, розглянути заяву на відстрочку має відповідна Комісія, створена при ТЦК та СП, саме Комісія зобов’язана й уповноважена ухвалити рішення щодо надання чи відмови у наданні відстрочки.