• Посилання скопійовано

Військовий облік на підприємстві у 2025 році: все, що потрібно знати бухгалтеру і кадровику

Щоби ведення військового обліку не стало головним болем бухгалтерів і кадровиків, редакція «Дебету-Кредиту» підготувала добірку з найкращих і найпопулярніших матеріалів на цю тему

Військовий облік на підприємстві у 2025 році: все, що потрібно знати бухгалтеру і кадровику

Підприємства, установи і організації зобов’язані вести військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів із числа працевлаштованих, здійснювати заходи щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та в особливий період і надавати звітність з цих питань відповідним органам державної влади, іншим державним органам та органам місцевого самоврядування в установленому порядку.

Відповідно під час прийняття на роботу або на навчання таких громадян державні органи, місцеве самоврядування, підприємства та установи зобов’язані перевірити наявність у них військово-облікових документів (офіційне посвідчення того, що громадянин підлягає виконанню військового обов’язку). Залежно від категорії громадянина, таким документом є:

  • для призовників — посвідчення про приписку до призовної дільниці;
  • для військовозобов’язаних — військовий квиток або тимчасове посвідчення;
  • для резервістів — військовий квиток.

Зверніть увагу! З 1 листопада Міноборони запровадило військово-обліковий документ нового зразка.

Всі чинні документи, оформлені раніше, вважатимуться дійсними на всій території України до моменту видачі нового військово-облікового документа.

Однак для підприємств, установ і організацій, які в установленому КМУ порядку визначено критично важливими для функціонування економіки в особливий період, у сфері оборонно-промислового комплексу, зробили винятки (з 04.12.2025). Вони можуть працевлаштовувати і навіть бронювати працівників, у яких: 

  • відсутній або оформлений неналежним чином військово-обліковий документ,
  • чи/та він не перебуває на військовому обліку,
  • чи/та не уточнив персональні дані зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону №3633-IX,
  • чи/та перебуває в розшуку (крім випадків порушення статті 336 та статті 337 ККУ).

Такі винятки були зроблені Законом від 09.10.2025 №4630-IX (набирає чинності з 04.12.2025). Однак і вони мають обмеження в часі – зокрема, бронювання таких працівників не має перевищувати 45 календарних днів з дня укладання трудового договору з таким працівником та надається не більше одного разу за один календарний рік. Тобто, якщо працівник бажатиме і далі працювати у такого роботодавця та користуватися відстрочкою від мобілізації, у нього буде 45 днів на те, щоби виправити порушення, оформити і надати роботодавцю належний військово-обліковий документ. 

Обов'язки підприємств щодо організації та ведення військового обліку регулюються Законом "Про військовий обов'язок і військову службу" та Порядком №1487, яких роботодавці повинні чітко дотримуватися.

Щоби ведення військового обліку не стало головним болем бухгалтерів і кадровиків, редакція «Дебету-Кредиту» підготувала добірку з найкращих і найпопулярніших матеріалів на цю тему. 

Загальні правила військового обліку 

Чи завжди на підприємстві потрібно вести військовий облік працівників? 

У разі відсутності на підприємстві призовників, військовозобов'язаних та резервістів, військовий облік не ведеться у зв'язку з відсутністю суб'єктів для ведення такого обліку.

 

Військовий облік: призначення відповідальної особи та встановлення доплат 

Кого призначити відповідальним за військовий облік та як здійснити оплату праці? Чи можна директору не встановлювати доплату за ведення військового обліку?

 

Чи може бухгалтер вести кадровий та військовий облік та як це оформити? 

Бухгалтер може бути призначений відповідальною особою за ведення військового обліку, але лише за умови одночасного дотримання таких вимог:

  • на підприємстві відсутня служба персоналу;
  • у штатному розписі немає посади працівника служби персоналу (кадровика);
  • бухгалтер фактично веде облік працівників, тобто виконує функції кадровика;
  • станом на 1 січня поточного року на військовому обліку підприємства перебуває менше ніж 500 призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

 

Військовий облік на підприємстві у 2025 році: з чого почати керівнику та відповідальній особі 

Підприємство приймає на роботу першого військовозобов’язаного. Яку інформацію треба зібрати і що з нею слід подавати (а головне – кому та в які строки)? Розповімо про те, що треба знати тим, хто лише розпочинає ведення військового обліку

Ведення військового обліку на підприємствах: перелік документів та нові строки їх зберігання

Хто відповідає за військовий облік на підприємстві? Який пакет документів має бути з питань військового обліку? З якою періодичністю формувати документи з військового обліку? Скільки часу зберігати списки персонального військового обліку? Читайте у цій статті.

 

Яких працівників потрібно ознайомлювати з правилами військового обліку працівників?

Пунктом 34 Порядку №1487 передбачено доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття їх на роботу (навчання). Ознайомлювати з правилами військового обліку потрібно лише тих працівників, які прийняті після 05.01.2023 (тобто з дня набрання чинності Порядком №1487), а вже працюючих станом на 05.01.2023 – не потрібно?

 

 Документальне оформлення мобілізації та демобілізації працівника

Як оформити мобілізацію працівника кадровими документами? Які документи підтверджують службу в лавах ЗСУ? Чи видавати наказ, якщо працівник повертається на роботу після демобілізації? Які гарантії встановлені для мобілізованих працівників?

 

Зміни щодо військового обліку та призову громадян: Постанова №1558

Який військово-обліковий документ вимагати від працівників? Як оформлюватимуть відстрочки військовозобов’язаним? Чи можна представнику ТЦК під час заходів оповіщення пред’явити, крім паспорта, інший документ?

 

Військовий облік у постійних представництвах іноземних компаній: вести чи ні?

Чи поширюється законодавство про обов'язкове ведення військового обліку на представництво іноземної компанії? Чи потрібно представництву надсилати до ТЦК повідомлення про прийняття на роботу військовозобов'язаного? Чи може представництво бронювати працівників? Читайте тут.

 

Причина порушення правил військового обліку відображається в Резерв+

При останньому оновленні застосунку Резерв+ з’явилося більше інформації щодо наявних порушень військового обліку. Тепер у ньому відображаються причини такого порушення.

 

Військовий облік: спецвипуск від редакції (актуально на травень 2024 року)

Відповіді на 16 найактуальніших питань щодо ведення військового обліку на підприємствах редакція зібрала у окремому спецвипуску.

Особливості військового обліку жінок

Жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров'я і віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої чи вищої освіти й здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік як військовозобов'язані.

Докладно про військовий облік жінок у 2025 році читайте у статті від редакції, а всі новини нашого сайту на тему військового обліку жінок дивиться за посиланням.

Підвищення кваліфікації особи, відповідальної за ведення військового обліку

Ексклюзив! Список ліцензованих навчальних закладів, які підвищують кваліфікацію з військового обліку у 2025 р. 

Які начальні заклади мають ліцензії для проведення навчання з підвищення кваліфікації працівників з питань військового обліку та узгодили програму з Генштабом у 2025 році? Ось офіційний перелік з 11 закладів освіти, який надав Генштаб ЗСУ на запит редакції.

 

До 1 жовтня 2025 р. не забудьте скласти список відповідальних за ведення ВО для підвищення їх кваліфікації! 

Щороку на підприємстві до 1 жовтня треба визначити перелік працівників, які ведуть військовий облік і яким прийшов час пройти підвищення кваліфікації. Таке підвищення кваліфікації відповідальних за ведення ВО здійснюється не рідше одного разу на п’ять років.

 

Підвищення кваліфікації працівнику, відповідальному за ведення військового обліку

Підприємство оплатило курс "Військовий облік на підприємствах" працівнику, відповідальному за ведення ВО. Навчання з підвищення кваліфікації проводиться на виконання вимог п. 12 Порядку №1487. Як відобразити в бухгалтерському і податковому обліках? Чи підлягає таке навчання оподаткуванню як додаткове благо? Як відобразити оплату за навчання у єдиній звітності з ПДФO, ВЗ та ЄСВ?

 

Кого штрафує ТЦК за відсутність сертифікату про підвищення кваліфікації з військового обліку та за яких умов? 

Чи може ТЦК оштрафувати за відсутність сертифікату про підвищення кваліфікації з військового обліку, якщо сам облік ведеться належно? Коли починається п’ятирічний строк для проходження підвищення кваліфікації? Та кого саме оштрафують: керівника чи працівника?

Строки зберігання документів з військового обліку

Нові строки зберігання документів з 16 квітня 2025 р.

Нагадуємо, що у березні Мін’юст наказом №748/5 вніс зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 №578/5.

16 квітня цей наказ набрав чинності (з дня, наступного за днем його офіційного опублікування в «Офіційному віснику»).

Тож з цього часу діють конкретні строки зберігання документів з військового обліку! Мін’юст своїм наказом №748/5 змінив позиції та додав нові в Перелік. Докладніше – в аналітиці від редакції.

 

Списки персонального військового обліку

Щороку на підприємствах до 25 січня (станом на 1 січня) мають бути сформовані списки персонального військового обліку. Проте подавати ці списки до будь-якого органу не потрібно. Докладніше - у цій статті.

На підприємство прийшла повістка. Що робити?

Працівника викликають до ТЦК: які дії роботодавця?

Як діяти керівникам підприємств у разі отримання розпорядження від ТЦК? Як має виглядати цей документ? За що відповідають керівники та які санкції до них можуть бути застосовані? Яка судова практика притягнення керівників юросіб за невиконання вимог ТЦК та СП. Про це – ось тут.

 

Надійшов виклик до ТЦК працівника, який працює дистанційно: що робити? (+ зразок Наказу про оповіщення) 

Як діяти роботодавцю та відповідальній особі, якщо виклик до ТЦК надійшов щодо "дистанційного" працівника? Куди і як переслати йому цю інформацію, щоб уникнути порушень? Які документи обов’язково потрібно передати до ТЦК і в які строки? Відповіді на ці питання ви знайдете у статті.

 

Як вручити повістку від ТЦК, якщо працівник відсутній на роботі (у відпустці, відрядженні чи на лікарняному)?

Що робити, якщо повістка вже прийшла, а працівник відсутній на роботі (працює дистанційно, знаходиться у відпустці, відрядженні чи на лікарняному). Надіслати повістку поштою? Викликати працівника на роботу? Повідомити ТЦК про тимчасову відсутність? Та хто зрештою має все це робити… 

Ми докладно відповідаємо на ці та інші питання у цьому матеріалі (і додаємо зразок Наказу по підприємству про оповіщення щодо виклику до ТЦК та СП).

 

Поважні причини неявки за викликом до ТЦК: що треба знати роботодавцю 

Поважними причинами неприбуття в ТЦК є: перешкода стихійного характеру (повінь, пожежа); смерть близького родича; хвороба; воєнні дії на відповідній території та їх наслідки та інші обставини. Причини неявки мають бути підтверджені документами.

Звітність з військового обліку для подання у ТЦК та СП

(прийняття на роботу військовозобов’язаного працівника і його звільнення,  

повідомлення щодо зміни облікових даних, звіряння Списків персонального військового обліку)

Про зміну облікових даних потрібно повідомити ТЦК та СП

Підприємства у 5-денний строк з дня проведення звіряння вносять до списків персонального військового обліку зміни облікових даних та надсилають до ТЦК щомісяця до 5 числа повідомлення про зміну облікових даних (якщо такі є).

 

Усі телефони, адреси та email ТЦК та СП – 2025: обовʼязково перевірте перед зверненням! 

Актуальні контактні дані всіх територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) України, включаючи обласні (ОТЦК), міські (МТЦК), районні (РТЦК) центри та їхні відділи.

Зверніть увагу! У 2025 році список допризовників до 1 грудня у ТЦК не подаємо 

Раніше роботодавці повинні були щорічно до 1 грудня повідомляти ТЦК про працівників, якім у наступному році виповниться 17 років. Але у 2025 році і надалі цього робити вже не потрібно

 

Чи треба проводити звіряння списків з ТЦК до 31 грудня 2025 р.?

Таке звіряння проводиться щорічно, згідно з п. 34 Порядку №1487. Але роботодавців багато, тому затверджують графіки таких звірок. Тож пройти звіряння треба не до 31 грудня, а на дату, визначену в такому графіку.

 

Непроведення звіряння з ТЦК через відсутність у графіку та відсутність сертифіката з ВО: які реальні наслідки? 

На думку Олександрівського районного суду м. Запоріжжя, відсутність підприємства у графіку звіряння з ТЦК означає необов’язковість його проведення. 

 

Перелік звітів з військового обліку для подання юрособами у ТЦК та СП

Що потрібно подавати та у які строки - дивіться у довіднику від редакції.

 

Працівниця змінила прізвище: 4 кроки для роботодавця (+ зразки документів) 

Які дії роботодавця, якщо військовозобов’язана працівниця змінила прізвище після одруження? Які документи слід оформити? У які строки потрібно внести зміни до військового обліку та подати повідомлення до ТЦК та СП? Відповіді – у нашій статті. 

 

Навчальні заклади зобов'язані подавати списки випускниць з медичною та фармосвітою до ТЦК: як це зробити? 

Заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти, які здійснюють підготовку жінок за медичною або фармацевтичною спеціальністю: у семиденний строк після здобуття жінками медичної або фармацевтичної освіти подають список таких жінок до районних (міських) ТЦК та СП за їх задекларованим/зареєстрованим місцем проживання.

 

Перевірки ТЦК, відповідальні особи та штрафи

Плани на перевірки ТЦК на 2025 рік

Які перевірки можуть проводити ТЦК? На підставі яких документів їх проводять? Якщо на підприємстві раніше не вели військовий облік, з чого почати? Який розмір адмінштрафу за порушення його ведення? Які помилки виявляють під час перевірок? Читайте тут.

Графіки звіряння даних списків персонального військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів з обліковими даними ТЦК та СП (станом на 26 травня 2025 року) дивіться тут.

 

Перевірки від ТЦК: що треба знати роботодавцю?

ТЦК мають право перевіряти стан військового обліку на підприємстві. Як відбувається така перевірка, як часто її можна проводити і які наслідки вона може мати? Читайте тут.

 

Перевірки з питань стану військового обліку: які повноваження Держпраці

До повноважень Держпраці не відносяться перевірки стану військового обліку. Тому за результатом роботи у складі комісії перевірки стану військового обліку представник Держпраці не складатиме акт перевірки й не надаватиме припису про усунення порушень

 

Найпоширеніші помилки роботодавців при перевірках

Найчастіше ТЦК виявляє такі порушення:

  • прийняття військовозобовʼязаного на роботу без військово-облікового документа;
  • неведення підприємством військового обліку;
  • непризначення особи, відповідальної за ведення військового обліку;
  • невиконання розпорядження ТЦК.

 

Накладення штрафів за порушення військового обліку

Штраф на роботодавця за кожного військовозобов’язаного працівника, за яким не вівся військовий облік та не подавався звіт у ТЦК, накладається в цілому за всі порушення чи за кожне окремо?

 

Чи буде штраф за неподання повідомлення про відповідального за ведення військового обліку до ТЦК та СП?

ТОВ фактично веде військовий облік, але воно не надсилало до ТЦК та СП повідомлення про призначення відповідального за військовий облік. За фактом кадровий облік, у т.ч. військовий, веде бухгалтер. Як видати наказ про відповідального за ведення військовому обліку? Як подати відповідне повідомлення про відповідального за ведення військового обліку до ТЦК та СП, щоб не отримати штраф у 59,5 тис. грн за неподання повідомлення?

Не забудьте про корисні посилання!

  • Актуальна база бланків звітності до ТЦК та СП – на нашому сайті у розділі "Бланки".
  • Усі запитання від бухгалтерів про військовий облік і відповіді від експертів редакції «Дебет-Кредит» – у розділі "Консультації".
  • Новини від редакції «Дебет-Кредит» про військовий облік – за посиланням.
  • Перелік звітів з військового обліку для подання у ТЦК та СП - на нашому сайті у розділі "Довідники".

Автор: Волос Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Трудові відносини»