Нагадаємо, що Закон №786, яким обіцяли скасувати Книги обліку для ФОП, був прийнятий ще 14 липня, а з 22 липня він очікував підпису Президента (що і було зроблено 5 серпня, про що ми, анонсуючи зміни, писали тут).
А змін цим Законом передбачається внести багато, і не тільки спрощення ведення обліку для фізосіб–підприємців, а і спрощення доступу до Електронного кабінету платника податків та розширення його функціоналу. Саме ним вносяться зміни до Закону №466, яким була запроваджена податкова реформа. Про це ми докладніше писали тут.
І ось у вечорі 6 серпня з’явився текст Закону №786. Тому ми маємо можливість його проаналізувати (що і зробимо найближчим часом в окремих статтях!)
Проте першу інформацію про цей Закон треба зазначити вже зараз.
Закон №786 набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Проте зміни до п. 177.10, 178.6 та 296.1 ПКУ – якими як раз і вводяться нові правила документального обліку для ФОП та осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність – почнуть діяти з 1 січня 2021 року.
Попри появу тексту Закону, офіційної його публікації ще не було. Тож, про цю дату ми повідомимо окремо.
Облік доходів та витрат ФОП-«загальників» (зміни в п. 177.10 ПКУ)
З 1 січня 2021 року ФОП – «загальники» зобов’язані будуть вести облік доходів і витрат та мати підтверджуючі документи щодо походження товару. Але облік доходів і витрат може вестися в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через Електронний кабінет.
Облік у ФОП-«загальників» відбуватиметься в типовій формі (яка вводиться замість Книг обліку!). Її форму та порядок ведення такого обліку має далі затвердити Мінфін.
При цьому наголошується, що ФОП-«загальники» мають застосовувати РРО за Законом №265. Звісно, у випадках, коли проводять розрахункові операції.
Як бути тим хто, вже має зареєстровану Книгу обліку доходів та витрат та веде її (або зробить це до 01.01.2021 р.), чи вести її після 1 січня, наразі не відомо. На нашу думку, після затвердження типової форми, скоріш за все, всі ФОП-«загальники» повинні будуть перейти на її ведення.
Однак, не забувайте, що за п. 8 Порядку №481 Книга зберігається у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис. Тобто, навіть після того, як відбудеться перехід до обліку в новій типовій формі, треба буде ще 3 роки зберігати стару Книгу обліку доходів та витрат.
Облік доходів та витрат самозайнятих осіб (зміни в п. 178.6 ПКУ)
З 1 січня 2021 року фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, зобов’язані вести облік доходів і витрат від такої діяльності в паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через Електронний кабінет.
Цей облік теж відбуватиметься в типовій формі, форму якої та порядок ведення такого обліку має затвердити Мінфін.
Знову ж таки поки не буде розяснень ДПС, не відомо, що робити із старими Книгами обліку. На нашу думку, теж саме, що і ФОП – тобто, зберігати 3 роки.
Ведення обліку доходів та витрат у ФОП-«єдинників» (зміни до п. 296.1 ПКУ)
З 1 січня 2021 р. фізособи-«єдинники» І та ІІ груп та «єдинники» ІІІ групи – неплатники ПДВ будуть вести облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів.
А фізособи-«єдинники» ІІІ групи (платники ПДВ) будуть вести облік у довільній формі шляхом помісячного відображення доходів та витрат.
Тобто, з наступного року всім ФОП-«єдинникам» І-ІІІ груп відмінили ведення Книг обліку. При цьому облік вести, все ж таки, буде треба, і робити це можна буде в паперовому та/або електронному вигляді.
Зауважимо, що за п. 7 Порядку №579 Книга обліку зберігається у платника податку протягом 3 років після закінчення звітного періоду, в якому здійснено останній запис. Вимоги щодо зняття з реєстрації книг в Порядку не встановлено. Тобто з 1 січня 2021 року через перехід на ведення обліку доходу у довільній формі, ФОП-«єдинники» можуть не вести Книгу, але мають її зберігати ще 3 роки.
Позиція Южаніної щодо скасування книг обліку для "єдинників"
За позицією Южаніної, підприємці на спрощеній системі оподаткування боролися за збереження книги за встановленою формою (і не проти заміни її на електронний вигляд). Проте поправкою 85 було передбачено скасування такої книги, що дало б підставу говорити про необхідність тотальної фіскалізації платників єдиного податку (такі наміри влади), яка і книгу замінить, і забезпечить контроль за діяльністю з боку контролюючого органу.
Тому за її пропозицією поправка 85 була поставлена на підтвердження і не підтримана залом. А це означає збереження книги обліку з можливістю її ведення в електронному вигляді.
Але в остаточному варіанті тексту Закону поправка є. Чи будуть вноситися нові зміни у п. 296.1 ПКУ покаже час.
UPD_07/08/2020
7 серпня 2020 року Закон №786 опубліковано в "Голосі України" №138. Сам закон набере чинності вже з 8 серпня. Але окремі його норми, зокрема, скасування Книг обліку для ФОП, почнуть діяти з 1 січня 2021 року. Про це ми писали тут.
***
УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!