• Посилання скопійовано

Продовження воєнного стану до 15 листопада: які наслідки для бізнесу?

Воєнний стан в Україні триває. Як це вплине на бізнес? Нагадаємо, як звітувати, сплачувати податки та реєструвати ПН та інші спецправила під час війни. Окремо розповімо про скасування з 1 серпня окремих податкових пільг та про долю мораторію на перевірки ДПС

Продовження воєнного стану до 15 листопада: які наслідки для бізнесу?

Як ми вже писали, 17 серпня в "Голосі України" було опубліковано Указ Президентата відповідний Закон, яким воєнний стан в Україні продовжують з 05:30 18 серпня 2023 року строком на 90 діб (тобто до 15 листопада). 

Продовження воєнного стану безпосередньо впливає на ведення бізнесу та трудові відносини із працівниками. 

Тому ми вирішили нагадати, які пільги та правила діють для платників різних податків. А також згадаємо разом нюанси оплати праці працівників під час війни. 

 

Працюємо попри все!

Якщо у вашому місті часто відключають електроенергію, причому роблять це без зрозумілого графіку, дійсно, важко побудувати робочий день і якісно надавати послуги або торгувати у магазині. 

Ви можете на певний період зупинити свою діяльність.

Або за можливості працювати й далі, створивши матеріально-технічну базу для роботи у складних умовах. Ті, хто хотів працювати, вже давно придбали і генератори, і повербанки тощо. Тепер головна умова, щоб це все теж працювало.  Про це ми докладно писали тут.

І ще кілька корисних нагадувань. 

Подавати ДПС за основним місцем ф. №20-ОПП про газовий котел та/або паливний генератор, які експлуатуються за адресами розташування власних або орендованих приміщень юрособи, щодо яких було подано ф. №20-ОПП, не потрібно. На цьому вже наголошували податківці у своєму розʼясненні.

Але з 1 травня вже не діють пільги щодо сплати ПДВ і ввізного мита товари для енергетики та забезпечення тепла. Про це ми писали тут.

Як виплачувати зарплату за час відключення світла, дивіться тут.

 

Сплата податків та звітування під час війни

З 1 серпня 2022 року мораторій на штрафи закінчився! І всі платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов’язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, вже не звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, незважаючи на війну та карантин. Про це докладніше ми писали ось тут.

А ті, хто не мав можливості сплачувати та звітувати з податків, мали подати відповідну заяву з переліком документів до ДПС до 30 вересня включно. Про це ми писали тут. Але не всі могли це зробити до граничного терміну через бойові дії. Тому податківці вже видали розʼяснення щодо цього.

За ним, наприклад, якщо платник податків набув можливість виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) 20 жовтня 2022 року, то заяву та відповідні документи він мав подати до контролюючого органу протягом періоду починаючи з 20 жовтня 2022 року до 30 грудня 2022 року (включно) (11 календарних днів жовтня (кількість днів до закінчення місяця, в якому відновлено можливість виконання податкових обов’язків) + 30 календарних днів листопада + 30 календарних днів грудня (60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей).

 

З 8 лютого 2023 – новий порядок реєстрації ПН та РК під час війни

За Законом №2876 (див. тут) на період воєнного стану та протягом  6 місяців після його припинення:

1. Продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних – для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, – на 5 календарних днів, а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, – на 3 календарних дні.

2. Зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% залежно від строку такого порушення.

3. Збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8:00 до 20:00 (наразі до 18:00), а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації податкових накладних, триватиме з 0:00 до 24:00.

Тож ці нові правила діють наразі до 15 листопада.

Як змінилися строки реєстрації ПН та РК? Які розміри штрафів за несвоєчасну реєстрацію діють наразі? Чи можна буде реєструвати ПН та РК у вихідні? Ці питання ми також розглянули в аналітиці від редакції.

 

З 1 серпня діятимуть нові форми ПН та РК, – ДПС 

Наприкінці липня ДПСУ зауважила, що з 1 серпня 2023 року ПН та РК, які платники ПДВ направляють на реєстрацію (у тому числі і ПН та РК, які складені до 01.08.2023 та не зареєстровані в ЄРПН), мають складатися за новими формами. В Е-кабінеті та в Єдиному вікні вже є нові формати для ПН та РК. 

Підкреслимо, що самі форми ПН, РК до неї та декларації з ПДВ залишилися незмінними, крім окремої примітки до ПН та рядка 20.2.1 декларації.

 

З 1 серпня забороняється працювати в офлайн режимі з ПРРО без діапазону фіскальних номерів

З 01.08.2023 р. забороняється робота ПРРО в режимі офлайн, якщо таким ПРРО не отримано діапазон фіскальних номерів, сформованих фіскальним сервером ДПС, які присвоюються розрахунковим документам ПРРО, що працює в режимі офлайн. Про це ми писали тут.

 

Нюанси проведення перевірок роботи з РРО з 1 серпня: розʼяснення від ДПС

ДПСУ підкреслила, що застосування штрафів за порушення вимог Закону про РРО з 01.08.2023 відновлено стосовно суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігор за порушення, вчинені до та під час воєнного стану.

З 01.10.2023 застосування штрафних (фінансових) санкцій відновлено стосовно всіх суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, з повним скасуванням відповідальності за порушення, вчинені з 01.01.2022 по 30.09.2023 включно.

 

З 1 серпня скасовано воєнні податкові пільги

Набрав чинності Закон від 30.06.2023 р. №3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (раніше це законопроєкт №8401). Тож з 1 серпня 2023 року скасовано воєнні податкові пільги та спецгрупу ЄП. До того ж розпочнуться перевірки ДПС, але не для всіх. 

Що чекає платників податків через скасування податкових пільг, уже розповіла ДПСУ в інформаційному листі №4. Крім того, редакція ДК заздалегідь проаналізували окремі найважливіші новації цього закону у таких статтях:

 

Пільги зі сплати ЄСВ для ФОП діють й далі

Закон №3219 не вносить змін до п. 9-19 розд. VIII Закону про ЄСВ щодо застосування пільг зі сплати ЄСВ для ФОП з 1 березня 2022 року до припинення війни, а також протягом наступних 12 місяців. Тож з 1 серпня ці пільги також діятимуть. Про це ми писали тут

 

Перевірки ДПС: що змінилося з 1 серпня

За інформаційним листом ДПС, з 1 серпня продовжено дію мораторію на проведення документальних перевірок платників податків та перевірок платників ЄСВ, крім перевірок: 

  • бюджетного відшкодування; 
  • за заявою платника та за скаргою останнього; 
  • ліквідації (припинення юридичної особи/ підприємницької діяльності); 
  • на заперечення до акту; 
  • у разі дисциплінарного провадження; 
  • трансфертного ціноутворення; 
  • міжнародного оподаткування; 
  • перевірок нерезидентів;
  • валютного законодавства;

При цьому план-графік перевірок буде формуватися лише по 3-м категоріям платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції; у сфері грального бізнесу, надання фінансових, платіжних послуг. Докладно про перевірки ми писали в аналітиці

 

З 1 серпня сплата ЄП підприємцями відновлюється, але є винятки

Нагадаємо, що через війну з 1 квітня 2022 року фізособам-«єдинникам» І та ІІ груп було надано право не сплачувати до закінчення війни податок до бюджету. Про це ми писали тут.

Наразі завдяки Закону №3219 п. 9 підрозд. 8 розд. ХХ ПКУ буде містити кінцеву дату застосування пільг для «єдинників» І та ІІ груп та правил перебування для спецгрупи ЄП  – 1 серпня 2023 року. 

Тож у серпні пільга щодо несплати ЄП для І та ІІ груп вже не діє, і зазначені ФОП повинні будуть сплачувати своєчасно авансові внески з ЄП. Але є винятки – це ФОП з ТОТ та території бойових дій. 

А ще ДПС має списати зайво нараховані суми боргу за квітень 2022 року – липень 2023 року. Про це докладно ми зазначали тут.

 

 

Трудові відносини під час війни

Ще наприкінці березня Мінекономіки навело роз'яснення щодо порядку дій роботодавців з 24 березня через набрання чинності новим Законом №2136. Зокрема, про права мобілізованих та тероборони, правила дистанційки у разі переїзду працівників за кордон, надання відпустки за неможливості вийти на роботу, а також про простій.

Також окремо прописано правила виплати зарплати під час війни. За ними роботодавець повинен вживати всіх можливих заходів для забезпечення реалізації права працівників на своєчасне отримання заробітної плати. Роботодавець звільняється від відповідальності за порушення зобов'язання щодо строків оплати праці, якщо доведе, що це порушення сталося внаслідок ведення бойових дій або дії інших обставин непереборної сили.

А з 19 липня 2022 року діють оновлені правила. З метою посилення захисту прав працівників прийнято Закон №2253, яким внесено зміни до КЗпП та інших трудових законів. Йдеться про забезпечення рівності у сфері праці, правового регулювання масового звільнення працівників та колективного-договірного регулювання. Про це ми писали тут, а новину з коментарями Мінекономіки дивіться тут.

Наголосимо, що ці правила діють і у 2023 році, принаймні поки до 15 листопада.

Зокрема, до цієї дати і працівники, і роботодавці мають спеціальний інструмент – зупинення трудових відносин. Яких правил при цьому слід дотримуватися? Як оформити та яких наслідків від цього чекати? Докладно про це читайте ось тут. Проте зверніть увагу, що з 19 липня діють зміни до цих правил. Про них ми зазначали тут.

 

З 19 липня 2022 мобілізованим працівникам можна не нараховувати середній заробіток

За позицією Мінекономіки, з метою уникнення дискримінаційних підходів щодо працівників, які будуть прийняті (призвані) на військову службу після дня набрання чинності Законом, збереження роботодавцем заробітної плати за працівниками, які були прийняті (призвані) на військову службу до 19 липня, слід припинити.

Але Держпраці вважає, що ці зміни не обмежують права суб’єктів господарювання приватної форми власності і далі робити ці виплати.

Зверніть увагу: для бійців територіальної оборони середній заробіток зберігається! Про це ми писали тут.

 

Нарахування лікарняних під час війни

З 1 січня 2023 року фінансування лікарняних та декретних вже здійснює ПФУ, але процедура призначення не змінилася. Про це ми писали тут

Водночас, якщо роботодавець через бойові дії не має можливості оформити заяву-розрахунок за лікарняним свого працівника (наприклад, якщо знищено матеріально-технічну базу підприємства тощо), працівник може отримати лікарняні (починаючи з 6-го дня непрацездатності) або декретні самостійно, безпосередньо від ПФУ.

 

І ще кілька корисних новацій

Уряд відтермінував обов'язковий перехід на токени до кінця війни. Ще 24 травня 2022 року на черговому засіданні КМУ було прийнято рішення продовжити на період дії воєнного стану та протягом 6 місяців з дня його припинення чи скасування можливість застосування ЕЦП, не кваліфікованих ЕП. Тобто поки до 15 листопада ці норми продовжують діяти. Про це ми писали тут

До того ж токени скасувала ВРУ, але сам закон почне діяти з 31 грудня 2023 року та його ще не підписано Президентом і не опубліковано.

 

 

24 серпня та 1 жовтня  не будуть святковими днями

У серпні та жовтні 2023 року  ми мали б мати додаткові вихідні через День незалежності та Дня захисників і захисниць України.

Проте воєнний стан продовжено, тому наразі діє ст. 6 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», якою встановлено інші правила на період воєнного стану, а саме зупинено дію ст. 73 КЗпП щодо визначення святкових і неробочих днів.

Тому 24 серпня та 1 жовтня не будуть святковими, а 2 жовтня буде звичайним робочим днем, робота в які оплачується у звичайному, а не подвійному розмірі.

Але скасування святкових днів впливає на нарахування відпускних. Як тепер порахувати стаж, який дає право на щорічну відпустку? А середню зарплату як рахувати? І що робити з тривалістю відпустки? Про це ми розповідали тут.

 

Якщо буде потрібно перевезти підприємство до безпечного місця – є платформа для допомоги в релокації бізнесу

ДП «Прозорро.Продажі» запустило платформу, що допоможе перемістити бізнес із «гарячих точок» та продовжити його діяльність у безпечному місці.

 

Зупинення  обов'язкового маркування товарів на час війни 

До 15 листопада 2023 року суб’єкти господарювання, які не в змозі виконати вимоги щодо маркування товарів у зв’язку з воєнними діями, можуть через подовження воєнного стану здійснювати реалізацію таких товарів без обов’язкового нанесення інформації про такі товари українською мовою. Саме це маркування ми маємо на увазі!

Щодо імпортних продуктів харчування, їм це дозволяє постанова КМУ від 03.03.2022 №186.

Якщо ж говорити про акцизні марки, то нагадаємо, що дозволяється ввезення на митну територію України тютюнових виробів, маркованих марками акцизного податку, які не є документами суворого обліку та надруковані за межами митної території України на замовлення виробників або імпортерів тютюнових виробів (п. 69.20 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ). Ми про це повідомляли ще навесні.

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Суспільство і життя/Економіка

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Економіка»