10 жовтня ВРУ прийняла у ІІ читанні та в цілому законопроєкт №11416-д про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану. Про це повідомив Железняк у своєму Телеграм-каналі.
Але окремим постом Железняк зауважив, що при голосуванні не було враховано одну правку Комітету, зміст якої внесено в прийнятий законопроєкт. Тож, за його словами, наразі є вірогідність, що законопроєкт №11416-д мають оновити та ще раз поставити на голосування. Подивимося, як буде...
Законопроєктом №11416-д до ІІ читання передбачається:
- підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%. Але бізнес не підтримує цю зміну, оскільки вважає, що це ще більше переведе трудові відносини в «тінь»;
- встановлення ВЗ для ФОПів І, ІІ й ІV груп у розмірі 10% від 1 розміру МЗП від встановленої законом на 1 число поточного місяця, а не на 1 січня поточного року. Тож у IV кварталі 2024 року ВЗ доведеться сплачувати у розмірі 800 грн щомісяця. Про це докладніше ось тут;
- встановлення ВЗ у розмірі 1% від доходу для ФОПів та юросіб ІІІ групи ЄП. Докладно про наслідки ми писали тут;
- підвищення ВЗ обмежене податковим періодом, в якому буде скасовано військовий стан;
- ВЗ буде спрямовуватись через спецфонд виключно на фінансування ЗСУ;
- збільшення ставки податку на прибуток для банків до 50%, а для фінустанов - 25%;
- встановлення щомісячних авансових внесків з податку на прибуток для АЗС як для юросіб, так і фізосіб-"загальників". Як це вплине на діяльність АЗС, ми писали тут;
- оновлення правил сплати авансового внеску з податку на прибуток для "обмінників";
- збільшення МПЗ для земель;
- зміни щодо мінімальних роздрібних цін для вина;
- зміни у сплаті рентної плати для деяких її платників;
- щомісячна звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ. Ця норма почне діяти з 1 січня 2025 року. Тож за IV квартал 2024 р. потрібно буде звітувати за поточними правилами та окремо вже подавати за січень 2025 р. відповідну нову звітність. Звісно, її ще має затвердити Мінфін, а ДПС - підготувати відповідні е-формати. Про це ми писали тут.
Щодо сплати ВЗ юрособами-«єдинниками» ІІІ групи
Юрособи-«єдинники» ІІІ групи з 1 жовтня теж сплачуватимуть ВЗ «за себе» у розмірі 1% від доходу. Вперше це потрібно буде зробити за IV квартал 2024 року. Об’єктом оподаткування ВЗ є доходи, визначені ст. 292 ПКУ. А ставкою буде 1% від доходу, визначеного згідно зі ст. 292 ПКУ. Тобто нараховувати ВЗ потрібно буде за правилами нарахування ЄП.
Щодо рахунків для сплати ВЗ "єдинниками"
Наразі діє тільки один загальний рахунок по ВЗ, який використовується для сплати утриманого ВЗ з доходів фізосіб та ФОПів на загальній системі. Проєкту від Мінфіну щодо введення нового окремого рахунку немає. Тож потрібно чекати розʼяснень від ДПС та Мінфіну щодо правил сплати ВЗ.
Щодо набрання чинності
Підкреслимо, що текст законопроєкту до ІІ читання вже не містить норму, що він набирає чинності з 1 жовтня. Тепер буде прописано, що Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім окремих пунктів, які почнуть діяти з 2025 року.
До того ж ставка ВЗ у 5% для доходів фізосіб застосовуватиметься вже з 1 січня 2025 року, крім утримання ВЗ з зарплати. На цьому наголосив Железняк у своєму Телеграм-каналі. Але доки не буде підписано текст Закону, все це лише на словах!
При цьому щодо застосування ставки ВЗ у 5% для зарплати за жовтень діятимуть окремі правила, а обовʼязок зі сплати ВЗ всіма "єдинниками" настає вже з жовтня, але запроваджуються окремі правила щодо строку сплати ВЗ за жовтень для "єдинників" І, ІІ та ІV груп. Про ці моменти ми докладно розповіли тут.
UPD_ А тепер про головне - ВРУ не пітримала дуже суттєву правку
Гетманцев підкреслив, що опозиція збила комітетську поправку, яка передбачала низку позитивних для платників податків пропозицій, що мали пом’якшити наслідки підвищення військового збору. Це означає, що наразі законопроєкт не містить норм щодо:
- пільг для ФОП щодо несплати ВЗ під час перебування на лікарняному або у відпустці;
- пільг щодо несплати ВЗ, якщо ФОП зареєстрований на тимчасово окупованих територіях або на територіях бойових дій;
- відстрочки щодо сплати ВЗ за перший місяць, в якому закон набрав чинності, і незастосування штрафів за несплату ВЗ за жовтень;
- незастосування ставки 5% по доходах, які підлягають річному декларуванню за результатами 2024 року (важливо для ФОП на загальній системі та іноземних доходів);
- скасування обов’язку сплати ВЗ, якщо ФОП припинив свою підприємницьку діяльність в період з 1 жовтня до набрання чинності законом;
- можливості зарахування ВЗ при обрахунку МПЗ для платників ЄП, для яких запроваджується ВЗ;
- чіткого алгоритму дій для податкових агентів щодо виплачених авансів з зарплат у зв’язку з переходом до нової ставки всередині поточного місяця;
- звільнення від сплати ВЗ електронних резидентів (е-резидентів).
Тож наразі щось прогнозувати щодо подальшої долі та норм законопроєкту не можна. Час покаже, який саме текст підпише Президент.
***
UPD_10.10.2024 о 16.00
На сайті ВРУ зареєстровано проєкт постанови про скасування голосування у ІІ читанні за законопроєкт №11416-д. Тож доки цей проєкт постанови не розгляне ВРУ та не прийме рішення, його підписання спікером ВРУ та Президентом буде заблоковано.
***
UPD_14/10/2024
Спікер ВРУ вже може підписати законопроєкт №11416-д про внесення змін до ПКУ стосовно особливостей оподаткування у період дії воєнного стану щодо збільшення ставки ВЗ та сплати ВЗ «єдинниками». Депутати не підтримали проєкти постанов. Про це ми писали тут.