
Квартальна єдина звітність для ФОПів та інші зміни до ПКУ
2 вересня Президент підписав, а 3 вересня офіційно опубліковано Закон від 16.07.2025 №4536-ІХ про внесення змін до ПКУ. Вони стосуються юросіб і ФОП, нотаріусів і оцінщиків, торгівців алкоголем чи тютюном, платників місцевих податків, експортерів, енергетиків, комунальників тощо.
Більшість положень Закону (наприклад, зміни у ПДВ, місцевих податках, ТЦУ чи вимоги для отримання ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем/тютюном) набирають чинності з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування, тобто з 1 жовтня 2025 року.
Для деяких змін Законом №4536 передбачено спеціальні строки набрання чинності:
- щоквартальне звітування до ДПС нотаріусами і ФОПами-оцінщиками або квартальна єдина звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ для ФОП — з 1 січня 2026 року;
- мита на насіння ріпаку або кользи — з дня, наступного за днем опублікування Закону (тобто з 4 вересня 2025);
- а нові мита на соєві боби — з дня, наступного за днем опублікування Закону, але не раніше 1 вересня 2025 року. Тобто також з 4 вересня 2025. Про це тут.
Defence City: з 5 жовтня запрацюють зміни до ПКУ
2 вересня Президент підписав, а 4 вересня опубліковано Закон від 21.08.2025 №4577-IX, який вносить зміни до ПКУ і закладає основу для реалізації ініціативи Defence City - унікального правового режиму для державної підтримки підприємств оборонно-промислового комплексу. Цей Закон набере чинності через один місяць з дня, наступного за днем опублікування (тобто 5 жовтня 2025).
Нагадаємо, що в комплексі з цим законом було прийнято за основу ще два:
- зміни до Митного кодексу №13421, проте станом на 05.09.2025 він все ще очікує на підпис Президента;
- зміни до Бюджетного кодексу №13422-1, очікують на друге читання.
Ключові положення:
- Запроваджується правовий режим Defence City до 1 січня 2036 року (або до вступу України в ЄС).
- Замість Переліку підприємств ОПК створюється Реєстр Defence City під управлінням Міноборони.
- Чіткі правила для резидентів: статус, умови його отримання та контроль визначає закон «Про нацбезпеку України».
- Частка кваліфікованого доходу резидента — від 75% (для літакобудування — від 50%).
Інструменти підтримки резидентів:
- податкові пільги (звільнення від податку на прибуток за умови реінвестування, земельного, нерухомого та екоподатку);
- спрощені митні процедури;
- спрощений експортний контроль товарів військового призначення;
- можливість встановлення НБУ особливостей валютного нагляду;
- підтримка релокації та підвищення безпеки виробничих потужностей.
Бронювання без військового обліку на 45 днів - на оборонних підприємствах
3 вересня ВРУ прийняла за основу законопроєкт №13335, яким пропонується дозволити критично важливим підприємствам оборонно-промислового комплексу працевлаштовувати військовозобов’язаних навіть без належно оформлених військових документів.
Згідно зі змінами до ст. 25 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», бронюванню підлягатимуть військовозобов’язані працівники підприємств, установ і організацій, які в установленому КМУ порядку визначено критично важливими для функціонування економіки в особливий період, у сфері оборонно-промислового комплексу, у яких:
- відсутній або оформлений неналежним чином військово-обліковий документ,
- чи/та він не перебуває на військовому обліку,
- чи/та не уточнив персональні дані зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону №3633-IX,
- чи/та перебуває в розшуку (крім випадків порушення статті 336 та статті 337 ККУ).
Тривалість такого бронювання не має перевищувати 45 календарних днів з дня укладання трудового договору з таким працівником та надаватиметься не більше одного разу за один календарний рік.
Крім того, законопроєктом пропонується внести зміни до Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» з метою розширення особливостей укладення та розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця на підприємствах сфери оборонно-промислового комплексу.
Наразі законопроєкт очікує на доопрацювання та розгляд у другому читанні.
100% працівників критично важливих підприємств з прифронтових територій можна забронювати в Дії
Мінцифри зауважує, що в Дії можна забронювати 100% працівників критично важливих підприємств з прифронтових територій. Для цього:
- Перевірте, чи підприємство розташоване на території можливих або активних бойових дій.
- Зверніться за підтвердженням та рішенням про підвищення ліміту до обласної військової адміністрації за місцем ведення діяльності.
- Після цього орган, який визнав підприємство критично важливим, внесе оновлену інформацію в Єдиний перелік.
Ось і все! Далі за кілька кліків бронюйте працівників на порталі Дія.
Усі галузеві та регіональні критерії бронювання працівників (станом на 05.09.2025) – дивіться у довіднику від редакції.
Фактичні перевірки – 2025: що варто знати бухгалтерам та керівникам?
Як свідчать судова практика та численні звернення наших читачів, фактичні перевірки під час воєнного стану – це одна з найбільш чутливих тем для бізнесу в Україні. Втім, скасування ГКУ також внесло свої корективи.
Фактичні перевірки ДПС з початку війни не підпали під мораторій і нині потребують особливої уваги до практичного застосування відповідних положень ПКУ. Тож нагадаємо як про те, що має бути відомо платникам податків, так і про те, що застосовується на практиці – у цій статті.
Що нового у ДПС?
- Оновлено довідники податкових пільг. ДПСУ оприлюднила нові довідники податкових пільг №130/1 та №130/2 (станом на 01.09.2025). У них надано перелік пільг із податку на прибуток, плати за землю, ПДВ, акцизного податку, податку на нерухомість, місцевих податків та зборів.
- Електронні акцизні марки: запропоновано встановити перехідний період до 1 липня 2026 року. ДПСУ оприлюднила законопроєкт, яким пропонується дозволити з 01.01.2026 по 01.07.2026 маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, замість електронних марок акцизного податку паперовими.
- Зміниться Порядок взяття на облік/зняття з обліку в контролюючих органах відокремленого підрозділу юрособи. На офіційному вебпорталі ДПСУ розміщено проєкт наказу щодо зміни порядку взяття на облік / зняття з обліку в контролюючих органах відокремленого підрозділу юрособи, процедури та дії щодо зняття з обліку ФОПа, який є внутрішньо переміщеною особою.
Чи нараховувати ЄСВ на щомісячну матдопомогу мобілізованому: ДПС змінила думку?
Виплата щомісячної добровільної матеріальної допомоги мобілізованим працівникам стала поширеною практикою для багатьох українських підприємств. Однак питання нарахування на неї ЄСВ тривалий час залишалося дискусійним, створюючи правову невизначеність для роботодавців.
Нещодавні індивідуальні податкові консультації ДПС проливають світло на цю проблему, але водночас вказують на зміну позиції контролюючого органу. Розглянули їх усіх у цій статті.
Ще три податкові роз’яснення
- Коли орендодавці зобов’язані сплачувати ВЗ у разі надання нерухомості в оренду? Сплата ВЗ фізособою-орендодавцем з доходу, отриманого від фізособи-орендаря за надання нерухомості в оренду, здійснюється протягом 40 календарних днів після останнього дня такого звітного (податкового) кварталу.
- Які особливості оподаткування авто, з року випуску яких минуло не більше п’яти років? Ключовою підставою для віднесення транспортного засобу до об’єктів оподаткування є його наявність у затвердженому переліку. Якщо Мінекономіки внесло автомобіль у Перелік після 1 лютого звітного року, він вважається об’єктом оподаткування з 1 січня цього ж року.
- Хто і коли звітує про контрольовані операції? ДПС нагадує, що платники, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, подають до 1 жовтня звіт про контрольовані операції; учасники міжнародної групи компаній, які у звітному році здійснювали контрольовані операції, – повідомлення про участь у міжнародній групі.
Для переходу на «спрощенку» з ІV кварталу 2025 року – подайте заяву до 15 вересня
Суб’єкт господарювання, який є платником інших податків і зборів відповідно до норм ПКУ, може прийняти рішення про перехід на спрощену систему оподаткування шляхом подання заяви до контролюючого органу не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного календарного кварталу.
Тобто для переходу на ЄП з ІV кварталу заяву потрібно подавати до 15 вересня включно. До поданої заяви додається розрахунок доходу за попередній календарний рік.
Перевірки, обмеження та штрафи: три цікаві роз’яснення для ФОП
- Документальна перевірка ФОП: що питатимуть і як захиститися? Документальні перевірки ФОП стали повсякденною реальністю українського бізнесу. Податкова служба все активніше використовує цей інструмент контролю, і кожен підприємець повинен знати, як правильно підготуватися до такої перевірки та захистити свої права. Про всі аспекти процедури на основі реального практичного досвіду – читайте тут.
- ФОП - платник ЄП 2 групи постачає товар підрозділу ЗСУ, але платник - благодійний фонд: чи можливо? ДПС у разі надання ФОПом – платником ЄП другої групи послуги юридичній особі, яка не є платником ЄП, порушуються умови перебування ФОПа на другій групі платника ЄП, тому за таким ФОПом залишається право обрання третьої групи платника ЄП.
- Неоформлений працівник у ФОПа-спрощенця: чи буде штраф? Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору тягне накладення адміністративного штрафу на ФОПа. При цьому КУпАП не уточнює щодо системи оподаткування, тобто цей штраф накладається як на спрощенців, так і на загальників.
Мінфін пропонує запровадити нові правила фінмоніторингу з 1 грудня 2025 року
Нагадуємо, що наказом Мінфіну від 04.06.2021 р. №322 затверджено:
- Порядок створення особистого кабінету суб'єкта первинного фінансового моніторингу та доступу до е-кабінету системи фінансового моніторингу;
- Порядок інформаційної взаємодії суб'єктів первинного фінансового моніторингу та Державної служби фінансового моніторингу України.
Нові редакції цих порядків мали запрацювати ще з 1 травня 2022 року. Але через війну набрання чинності було відтерміновано до закінчення війни.
І ось 4 вересня 2025 Мінфін оприлюднив проєкт змін, яким запропоновано скорочення строку набрання чинності та визначення 01 грудня 2025 року днем набрання чинності Наказом №322.
Це є необхідним для забезпечення належного, своєчасного та уніфікованого подання інформації до уповноваженого органу, підвищення ефективності процесів у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Якщо знищено (пошкоджено) майно, техніку, авто, документацію: що робити?
На підприємстві внаслідок ворожих обстрілів або стихійних лих, пожеж тощо знищено чи пошкоджено майно, включаючи техніку, автомобілі.
Розглянемо, яким чином документально оформити ці події та які особливості обліку та оподаткування таких операцій? У цій статті від редакції.
До уваги роботодавців!
- Порядок оформлення та оплати простою на підприємстві під час воєнного стану. Хоча визначення простою в українському законодавстві не нове, роботодавці застосовують його нечасто. Як наслідок, під час воєнного стану у роботодавців виникає багато запитань щодо оформлення та оплати простою. Розглянемо їх у цій статті.
- Правила офіційного оформлення домашніх працівників. При офіційному працевлаштуванні домашній працівник має самостійно сплачувати податок на доходи фізичних осіб (18%) та військовий збір (наразі 5%) із заробітної плати за результатами річного декларування. Більше – у новині.
- Звільнення працівника, що перебуває за кордоном, за прогул. Працівник перебуває за кордоном та відмовляється повертатися до робочого місця. Роботодавець може звільнити такого працівника за прогул, але з обов’язковим дотриманням процедури, визначеної законодавством.
- Неоплачувані відпустки під час війни. Чинне законодавство надало роботодавцям та працівникам значно більше прав з надання відпусток без оплати, ніж це бувало у мирний час. Але як їх правильно оформити? Читайте тут.
- Роботодавець не зробив запис про перейменування підприємства. Негативні наслідки за формальну неправильність оформлення документів не повинні покладатися на працівника. Тож відсутність запису про перейменування підприємства не повинна позбавляти його права на зарахування стажу та призначення пенсії за віком.
Залишився місяць: до 5 жовтня слід відзвітувати до Держстату за 2022-2025 роки!
Нагадуємо, що якщо підприємства та ФОПи, які мають обовʼязок щодо звітування, не подавали звітність за минулі періоди (у 2022–2025 роках), її необхідно подати протягом трьох місяців – до 5 жовтня 2025 року.
За неподання до Держстату даних для проведення державних статистичних спостережень або подання їх недостовірними, не в повному обсязі, не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, чи із запізненням – тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб та громадян – суб'єктів підприємницької діяльності – від 10 до 15 н.м.д.г. Тобто від 170 до 255 грн.
Інші новини
- Рада зробила перший крок до легалізації криптовалюти. Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроєкт №10225-д про віртуальні активи. Цей документ формує правове поле для розвитку сучасного фінансового ринку та цифрової економіки.
- Чи обов'язково у 25 років з'являтись до ТЦК для зміни статусу на «військовозобов'язаний»? Протягом 30 днів ТЦК та СП з дня 25-річчя сам має змінити категорію обліку на «військовозобов'язаний». Підстав вимагати прибути для цього особисто до ТЦК та СП немає.
- Українці за кордоном: залишаються податковими резидентами України чи вже нерезиденти? Дилема сучасного українця за кордоном: залишатися податковим резидентом України чи офіційно змінювати статус? За кожним вибором стоять серйозні наслідки – від автоматичного обміну фінансовою інформацією до ризику подвійного оподаткування Більше про це тут.
- ПФУ пропонує зміни до порядку оформлення пенсій. СПО профспілок оприлюднив проєкт змін до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій. Зокрема, уточнено перелік потрібних для подання заяв документів, порядок їх подання, строки перерахунку тощо.
Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»