• Посилання скопійовано

Як зміниться податкова накладна: аналіз проекту нової форми

Зміни, внесені до ст. 201 ПКУ, з 01.01.2017 р. вимагають нової форми як податкової накладної, так і додатків до неї. І тільки зараз нарешті був оприлюднений проект наказу, яким ці форми затверджені

Як зміниться податкова накладна: аналіз проекту нової форми

Нагадаємо, що 9 лютого ДФСУ оприлюднила, проект наказу Мінфіну, яким затверджуються в новій редакцї:

  • податкова накладна та порядок її заповнення;
  • звітність з ПДВ та Порядок її заповнення і подання.

Завантажити для перегляду проекти нових форм можна тут>>

Розглянемо докладніше, як саме зміниться форма податкової накладної та порядок її складання.

 

Форма податкової накладної

Форма податкової накладної (далі - ПН), як і раніше, матиме два розділи: А та Б.

При цьому розділ А не зміниться. А от у розділі Б зміниться значення графи 3 та з’явиться нова графа 11.

Крім цього, з’явиться новий тип ПН, яка залишається у продавця, і новий порядок складання ПН сільгосптоваровиробниками, які отримують державні дотації. 

 

Зазначення кодів в ПН

Нагадаємо, що у старій формі ПН у графі 3 зазначалися коди УКТ ЗЕД при постачанні виключно імпортних та підакцизних товарів. Але з 1 січня 2017 року код УКТ ЗЕД став обов’язковим реквізитом ПН при постачанні будь-яких товарів. До того ж з цього часу з’явився ще один обов’язковий реквізит ПН – це код послуг, який потрібно зазначати відповідно до Державного класифікатору продукції та послуг (далі – ДКПП). Докладніше про це читайте в аналітичних матеріалах тут і тут.  

Тому у новій формі ПН графа 3 буде мати назву «Код» та буде містити три графи: 

  • 3.1 (код товару згідно УКТ ЗЕД),
  • 3.2  (ознака імпортованого товару),
  • 3.3 (код послуг).

Ось як змінений Порядок заповнення  ПН описує заповнення цих граф: 

- графи 3.1 або 3.3 заповнюються на всіх етапах постачання товарів/послуг;

- у випадку постачання товару заповнюється графа 3.1, в якій зазначається код товару згідно з УКТ ЗЕД.

- у випадку постачання послуги заповнюється графа 3.3, в якій зазначається код послуги згідно з ДКПП.

- у випадку постачання товару, ввезеного на митну територію України, у графі 3.2 проставляється позначка "Х".

При цьому код товару згідно з УКТ ЗЕД потрібно зазначати суцільним порядком без будь-яких розділових знаків (пробілів, крапок тощо). Крім того, платники ПДВ (за винятком постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України) мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з ДКПП не повністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду

 

Зверніть увагу! В змінах до Порядку заповнення ПН Мінфін намагається дати офіційну відповідь на запитання «Де платники ПДВ повинні брати коди УКТ ЗЕД при постачанні товарів?»

 

За його задумкою, код УКТ ЗЕД повинен зазначатися в ПН на рівні позиції, підпозиції, категорії, підкатегорії відповідно до Закону «Про Митний тариф України». При цьому не робиться жодних уточнень, про який товар, вітчизняний чи імпортний, йдеться. Отже, якщо зазначена норма увійде в остаточну редакцію Порядку, продавцям імпортного товару орієнтуватися доведеться не на дані митної декларації, а на коди, зазначені у цьому Законі (ще й слідкувати за їх актуальністю). 

Крім цього, Мінфін визначив один тип ПН, при складанні якої заповнювати графу 3 буде не потрібно (про це далі).  Але це тільки один тип ПН. 

Проблема із зазначенням кодів для товарів/послуг у запропонованих змінах не вирішена для більшості випадків так званих умовних поставок (за п. 184.7 ПКУ, п. 198.5 ПКУ, п. 199.1 ПКУ) та для складання ПН за щоденними підсумками. Зазначені операції часто передбачають велику номенклатуру товарів/послуг, на які складається податкова накладна, яка залишається у платника ПДВ, який визнає податкове зобов’язання, і отже нікому не створить податкового кредиту. Сенсу в зазначенні цих кодів у таких ПН жодного, але щодо них, виходячи з проекту, на жаль, працюватимуть загальні правила складання. Тобто, з усіма кодами.

Звісно, чекатимемо ще на остаточну редакцію цих змін і роз’яснень від податківців.  Вони, на відміну від Мінфіну, на початку року були лояльніші до платників податку і роз’яснювали, що  за ПН, складеними за п. 198.5, ст. 199 ПКУ, коди товарів/послуг зазначати не потрібно. Але що вони скажуть після затвердження нової форми ПН та порядку її заповнення? 

Читайте також:

 

Новий тип ПН – об’єднання трьох попередніх

Відповідно до чинної редакції Порядку №1307, існує три типи ПН, які складаються відповідно до абзацу другого п. 188.1 ПКУ, коли договірна ціна поставки товарів, послуг, необоротних активів менша, за встановлену його нормами. Такі ПН залишаються в особи, яка їх склала, і в них зазначаються типи причин цього:

  • 15 - Складена на суму перевищення ціни придбання товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання;
  • 16 - Складена на суму перевищення балансової (залишкової) вартості необоротних активів над фактичною ціною їх постачання;
  • 17 - Складена на суму перевищення звичайної ціни самостійно виготовлених товарів/послуг над фактичною ціною їх постачання.

Зміни, запропоновані Мінфіном:

по-перше, об’єднують зазначені три типи в один (тип причини 15),

по-друге, встановлюють такий порядок складання ПН за ним, який не вимагає зазначення в ній жодних кодів для товарів/послуг. 

Новий тип причини залишити в себе ПН носитиме назву «15 - Складена на суму перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 Податкового кодексу України, над фактичною ціною постачання». 

Такі ПН, за бажанням платника, можна буде складати й один раз на місяць у вигляді зведеної ПН, з урахуванням сум податку, розрахованих виходячи з перевищення бази оподаткування над фактичною ціною, визначених окремо по кожній операції з постачання товарів/послуг. При цьому: 

- у рядках такої податкової накладної, відведених для заповнення даних покупця, постачальник (продавець) зазначає власні дані; 

- у графі 2 розділу Б потрібно буде зазначати  загальну назву номенклатури: «Перевищення бази оподаткування, визначеної відповідно до статей 188 і 189 ПКУ, над фактичною ціною постачання».

На нашу думку, це означає, що навіть у зведеній ПН з типом причини 15 буде заповнений лише один рядок в розділі Б – на загальну суму зазначеного перевищення. 

А от графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 11 розділу Б у ПН з типом 15 заповнювати не потрібно буде. 

 

Складання ПН сільгосптоваровиробниками

По-перше, змінюється порядок нумерації таких ПН. Так, у другій частині (після знака дробу) номеру ПН код «2» зазначатиметься виключно тими платниками ПДВ, які включені до Реєстру отримувачів бюджетної дотації, у разі здійснення операцій з постачання власновироблених товарів, отриманих за результатами видів діяльності, визначених в статті 16-1 Закону „Про державну підтримку сільського господарства України”

По-друге, такі сільгосптоваровиробники заповнюватимуть й нову графу 11 розділу Б. У ній буде зазначатися код  їх виду діяльності,  в результаті якої виготовлено товар, що постачається, у форматі: 701, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 709, 710, 711, 712, 713, 714, 715, 716 у разі виготовлення товару в результаті видів діяльності, визначеної підпунктами 16-1.3.1, 16-1.3.2, 16-1.3.3, 16-1.3.4, 16-1.3.5, 16-1.3.6, 16-1.3.7, 16-1.3.8, 16-1.3.9, 16-1.3.10, 16-1.3.11, 16-1.3.12, 16-1.3.13, 16-1.3.14, 16-1.3.15, 16-1.3.16 Закону «Про державну підтримку сільського господарства України» відповідно. 

Як бачимо, спільна у цих кодів перша цифра «7», а решта номеру коду визначається номером підпункту п. 16-1.3 Закону.

Про ці дотації докладніше читайте тут і тут. Зрозуміло, що ті платники ПДВ, які працюють в сільському господарстві, але цих дотацій не отримують (не внесені до зазначеного Реєстру), складатимуть ПН за загальними правилами, без цього коду і заповнення графи 11. 

 

Зміни у формі РК

Форма РК теж зміниться. Втім, ці зміни є аналогічними до змін у ПН. Так, в РК з’являться графи 4.1, 4.2 та 4.3, які відповідають новим графам 3.1, 3.2, 3.3 ПН. Отже, в РК нарешті з’являться коди для усіх товарів та послуг. Правила їх зазначення ще "сирі" та загальні: у разі коригування сум податкових зобов'язань за операціями з постачання товарів/послуг у графі 4.1 РК буде вказуватися код таких товарів згідно з УКТ ЗЕД, або у графі 4.3 - код таких послуг згідно з ДКПП. 

На жаль, як і раніше, зміни не містять жодних «перехідних» положень. Немає окремих правил складання РК до ПН, які датовані 2016 роком або раніше. Тож, якщо керуватися загальними правилами, у разі коригування ПН за 2016 рік платникам ПДВ доведеться заповнювати ці графи в обов’язковому порядку. Проте відповіді на те, як бути із тим, що в раніше зареєстрованій ПН цих кодів не було (або зазначені в ній коди вже застаріли), Мінфін наразі не пропонує.  

****

Нагадаємо, що крім податкової накладної змін також зазнає й звітність з ПДВ. Докладно про це читайте в аналітиці від редакції>>

Автор: Русанова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «ПДВ»