Система призупинення реєстрації ризикових податкових накладних — це засіб боротьби зі схемами у відшкодуванні ПДВ, який робить можливим автоматичне і вчасне відшкодування ПДВ платникам податку, а також попереджає мільярдні корупційні схеми і втрати бюджету. Одночасно з повноцінним запуском системи ризиків в силу вступила ще одна ініціатива: зареєстрована податкова накладна є достатньою підставою для отримання права на податковий кредит, а також вона не є більше об’єктом податкових перевірок. Тепер фактично 99% платників податків користуються таким правом, - йдеться у повідомленні, розміщеному на веб-сайті Мінфіну.
Система була повноцінно запущена 1 липня після тестового періоду. З різних причин, виникають технічні проблеми. Міністерство фінансів та ДФС зараз працюють з максимальним залученням додаткових ресурсів задля якнайшвидшого вирішення проблем при реєстрації накладних. Критерії системи не дозволяють реєструвати накладні з ознаками фіктивності. Водночас, за критеріями ризику дійсно було призупинено реєстрацію певних податкових накладних платників реального сектору економіки.
"Ми розуміли, що такий ризик існує. Для вирішення цієї проблеми був також закладений алгоритм. Зокрема, подача додаткової інформації у вигляді технологічної карти платника знімає раз і назавжди потенційні проблеми платників реального сектору" - зазначено у повідомленні.
Щодо озвучених пропозицій про скасування системи і призупиненню процесу блокування реєстрації податкових накладних
Важливо зазначити, що система є принциповою умовою процесу автоматичного відшкодування ПДВ, і її створення було підтримане народними депутатами, які голосували за закон, а сам перелік критеріїв ризику напрацьовувався разом з Комітетом з питань податкової та митної політики, експертами та представниками бізнес-асоціацій. Відкату назад не буде. Ця система попереджає махінації та не допускає значні втрати для бюджету.
Проти цієї системи зараз виступають три категорії людей:
1) ті, хто роблять махінації з ПДВ і тепер відчувають ризик втрати можливості робити схеми;
2) ті, хто хоче заробити політичну репутацію та підняти паніку;
3) бізнес з реального сектору економіки, який зіткнувся з технічними проблемами і справедливо висловлює невдоволення цим.
Саме з третьою категорією людей ми плануємо побудувати взаємовигідну співпрацю, і саме для цього зараз оперативно вирішуємо існуючі проблеми.
Що ще важливо знати про роботу системи?
1. Ті, хто зараз штучно сіють паніку та поширюють повідомлення про неймовірно високу кількість призупинених накладних, намагаються підірвати роботу автоматичного реєстру відшкодування ПДВ.
2. Наразі фактично призупинена реєстрація лише 1.2% всіх поданих станом на 19 липня податкових накладних. Це значно кращий результат, ніж той, що прогнозувався згідно з результатами тестового режиму роботи системи. Більше того, є випадки масового завантаження незначних за сумами податкових накладних одним платником. Наприклад, один платник вже сформував 4 000 накладних, сума кожної з яких була не більше 1000 грн. Таким чином, по-перше, намагаються перевантажити систему, по-друге, спробувати обійти систему, щоб зареєструвати накладну з ознаками фіктивності. Але система спрацьовує і такі накладні блокує. Зараз таких випадків масового вкидання майже порожніх накладних багато, але з часом буде ставати менше, тому що буде зрозуміло, що в цьому немає сенсу — система все одно спрацьовує та не дозволяє зареєструвати накладну з ознаками фіктивності. Також про це читайте тут>>
3. Система не буде статичною
"Ми уважно та прискіпливо аналізуємо критерії, за якими спрацьовує система призупинення, і будемо змінювати їх у процесі роботи, аби кількість призупинених накладних платників реального сектору економіки стабільно знижувалась. Ми приймаємо і враховуємо зворотній зв’язок сумлінних платників, і працюємо для того, аби процес реєстрації ставав швидшим та прозорішим. Також, ті, хто прагнутиме обійти систему, будуть знаходити нові методи махінацій, тому ми будемо на це реагувати оперативними змінами алгоритмів".
4. Закладений в систему алгоритм виконує поставлене завдання та зупиняє реєстрацію потенційно “схемних” податкових накладних, які складають левову частку усіх зупинених податкових накладних.
5. Платникам, реєстрацію податкових накладних яких було призупинено, достатньо одноразово подати до Комісії ДФС технічну картку, та реєстрації по цій операції у майбутньому більше не будуть призупинятися. Станом на 19 липня, Комісія розглянула картки по 52 відсотках платників, що їх подали, з них по 33 відсотках платників прийнято рішення щодо реєстрації податкових накладних.
6. Зараз оперативно вирішуються певні складнощі з поданням документів, викликані недостатньо задовільною роботою Кабінета платника податків та нещодавньою кібер-атакою на IT системи ДФС. Зокрема, ДФС продовжує посилювати свої системи та удосконалює роботу Кабінету. Також, звертаємо увагу платників податків на те, що задля пришвидшення процесу формувати ти подавати документи можна через будь-який зручний для них сервіс.
7. Зараз ДФС напрацьовує рішення для великих платників податків, які стикаються з проблемами при поданні документів через Кабінет платника податків. ДФС залучає всі можливі додаткові ресурси для вирішення технічних проблем. Мінфін: в свою чергу: оперативно затверджує необхідні зміни до нормативних документів.
8. Майже половина з числа призупинених податкових накладних припадає на Київську, Харківську та Дніпропетровську області. У багатьох регіонах майже відсутня блокування реєстрації накладних
Інформація про припинення реєстрації податкових накладних на сайті ДФС, що оновлюється>>
Звіт щодо бюджетного відшкодування ПДВ за квітень та червень 2017 р.>>
Cистему блокування податкових накладних намагаються дискредитувати - М. Продан
Аналіз роботи системи показав, що є ряд суб'єктів господарювання, які все ще шукають можливості для блокування системи та її повного скасування. Окрім того, в інформаційному полі ведеться масова дискредитація роботи електронної процедури виявлення зловживань в системі ПДВ зокрема та ДФСУ загалом, - зазначив в.о. Голови ДФСУ М. Продан.
На сьогодні виявлено близько десятка компаній, які за короткий проміжок часу завантажували в систему фіктивні податкові накладні, маючи на меті «обвалити» роботу системи. За час роботи СМКОР такі «бізнесмени» намагалися зареєструвати десятки тисяч податкових накладних, щохвилини фіксувалися спроби реєстрації близько 500 накладних. Так, наприклад, один платник намагався зареєструвати 3566 податкових накладних на суму 7,4 млн. грн., другий – 1812 податкових накладних на суму 0,3 млн. грн., третій – 92 податкові накладні на суму 2431 грн.
Однак вони були заблоковані системою. Акцентуємо увагу, що загальна кількість усіх заблокованих накладних складає близько 1%.
«Система довела свою ефективність і тепер її намагаються дискредитувати. Kінцева мета - повністю скасувати автоматичне блокування накладних, щоб у нечесних на руку бізнесменів з'явилася можливість повернутися до старих схем, які дозволятимуть обходити податкове законодавство, – наголосив в.о. Голови ДФС Мирослав Продан, – Система побудована таким чином, щоб реагувати, попереджуючи зловживання недобросовісних платників податків. Тобто мова йде не лише про потенційні порушення, а й про неможливість формування фіктивного податкового кредиту. Саме тому, «нечисті на руку» ділки спричиняють галас про недосконалість та неефективність системи».
Економічний ефект за період роботи в тестовому режимі (3 місяці) СМКОР – додаткові 7 млрд грн до державного бюджету.
В той же час, представники бізнесу, чиї податкові накладні було заблоковано, повинні підтвердити документально реальність проведених операцій. В такому разі податкові накладні будуть розблоковані. ДФС рекомендує бізнесу подавати документацію на підтвердження в електронному вигляді для прискорення процедури розгляду заяви комісією.
Зі свого боку Служба постійно працюватиме над удосконаленням системи, дослухаючись до всіх зауважень в рамках регулярних контактів з бізнесом.
Також про роботу системи моніторингу оцінки ризиків, що дає можливість призупинення реєстрації ризикових податкових накладних, основні Критерії ризиковості, про правила подачі та заповнення Таблиці платника податку, роботу Комісії ДФС, алгоритм дії платників при зупиненні податкових накладних, порядок подання платниками скарг на рішення Комісії розповів Микола Чмерук - директор Департаменту моніторингу доходів та обліково-звітних систем ДФС.
***
Що ще можна прочитати на цю тему?
- Блокування податкових накладних/розрахунків коригування - чергові відповіді на запитання від ДФСУ
- Затверджено Регламент роботи комісії ДФСУ, яка приймає рішення про реєстрацію ПН/РК
- Як бути платникові у разі зупинення реєстрації податкової накладної: коментар ДФС
- Блокування податкових накладних - роз'яснення Громадської ради при ДФСУ
- Мінфін про роботу системи призупинення реєстрації накладних: "Проблема є, але ми її вирішуємо"
- Блокування реєстрації податкових накладних - у запитаннях та відповідях від ДФСУ
- Бізнес звільнили від штрафів за несвоєчасну реєстрацію накладних через кібератаку: прийнято закон!
- Як оскаржити рішення ДФСУ про відмову у реєстрації податкової накладної: затверджено порядок
- Затверджено перелік кодів УКТ ЗЕД для моніторингу відповідності податкових накладних критеріям ризику
- Подання інформації для відновлення реєстрації податкової накладної: нове роз’яснення ДФС
- Несвоєчасна реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування - від А до Я