Головна Усі новини Облік та звітність Облік окремих операцій

Часткове руйнування нерухомості під час війни

Належна підприємству нерухомість, облікована у складі ОЗ, частково зруйнована окупантами під час воєнного стану. Яким чином оформити часткове руйнування, як відобразити в бухгалтерському обліку?
Часткове руйнування нерухомості під час війни

Проведення інвентаризації

У разі руйнування нерухомості, в тому числі часткового, проводять інвентаризацію такої нерухомості (п. 7 розд. І Положення №879).

Інвентаризацію проводять у загальному порядку, тобто керівник призначає інвентаризаційну комісію, яка проводить інвентаризацію, складаючи інвентаризаційні документи. До складу комісії можуть включатися і представники сторонніх осіб, наприклад місцеві органи влади, ДСНС тощо (див. нижче).

Але є додаткові специфічні особливості цього процесу.

Спершу підприємство має звернутися до виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, а в разі їх відсутності — до військових адміністрацій, які проведуть попередні візуальні огляди зруйнованого, повідомлять ДСНС, правоохоронні органи, згідно з Порядком №473. Роз’яснення щодо такого огляду наведені також на сайті Мінрегіону.

Відтак слід обстежити нерухомість згідно з нормами Порядку №257. Для обстеження залучають відповідних фахівців, які мають сертифікат (див. п. 2 та 2-1 Порядку №257). Вони провадять обстеження згідно з вимогами Методики №65. За результатами роботи складають звіт (див. розділ VIІ Методики №65), який є підставою для прийняття рішення про виконання робіт із відновлення пошкоджених об’єктів або їх демонтаж (ліквідацію).

На наш погляд, звіт має розглядати інвентаризаційна комісія і на підставі розгляду давати пропозиції. А конкретне рішення приймає керівник підприємства, затверджуючи інвентаризаційні документи.

Під час інвентаризації має бути визначено і розмір завданого збитку згідно з Порядком №326. У пп. 14 п. 2 Порядку №326 зазначено, що відповідальними за визначення шкоди та збитків стосовно підприємств недержавної форми власності є обласні, Київська міська державні адміністрації (на період воєнного стану — військові адміністрації). Шкоду визначають як за вартістю втраченого, знищеного, пошкодженого, так і за упущеною вигодою. Причому визначають шкоду та збитки згідно з методикою, затвердженою Мінекономіки та Фондом держмайна. Але на момент підготовки цієї статті методики ще немає.

У п. 4 Порядку №326 зазначено, що до підготовки проєктів методик для оцінки шкоди можуть залучати представників неурядових організацій, незалежних інформаційно-аналітичних центрів та громадських організацій.

На наш погляд, для оцінки шкоди може бути проведено незалежну оцінку незалежними оцінювачами. Оцінку можна провести і самостійно виходячи з ринкових цін зруйнованого.

Під час організації інвентаризації, фіксування шкоди підприємство може користуватися методичними рекомендаціями, розробленими фахівцями Інституту аграрної економіки.

 

Роботи з демонтажу зруйнованого

Спершу провадять обстеження (див. вище). На підставі отриманих матеріалів розробляють проєкт організації будівництва (ПОБ) та проєкт виконання робіт (ПВР).

Виконувати роботи з демонтажу мають право лише спеціалізовані організації, які отримали в установленому порядку дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки.

Очевидно, що більшість підприємств, нерухомість яких зруйнована чи зруйнована частково, не мають відповідних дозволів і компетенцій для виконання робіт з демонтажу, а тому найматимуть сторонні організації.

Виконані сторонньою організацією роботи з демонтажу оформляють актом виконаних робіт. Якщо під час демонтажу сторонньою організацією отримуються запаси, з яких підприємство планує мати якийсь економічний зиск (використати у власній діяльності), такі запаси передають підприємству за звичайною накладною чи за актом приймання-передачі.

На підставі цих документів підприємство оформляє акт списання ОЗ. Може застосовуватися форма акта, затвердженого наказом Мінфіну від 13.09.2016 р. №818. Акт є підставою для відображення операції часткової ліквідації в бухгалтерському обліку.

 

Бухгалтерський облік, ПДВ

Унаслідок часткового руйнування провадять часткову ліквідацію — зменшують первісну вартість та знос на суму первісної вартості та зносу ліквідованої частини (див. п. 35 НП(С)БО 7). Відповідні проведення покажемо в таблиці.

Таблиця

Відображення часткової ліквідації ОЗ в обліку


з/п
Господарська операція Проведення
Д-т К-т
1. Списання зносу ліквідованої частини 131 100, 103
2. Списання залишкової вартості ліквідованої частини 976 100, 103
3. Отримано роботи з демонтажу, виконані сторонньою організацією 976 631
4. Відображено ПК з ПДВ 641 631
5. Оплата виконаних робіт 631 311
6. Оприбутковано запаси, отримані внаслідок часткової ліквідації 20 746

Вартість списаної частини нерухомості та вартість оприбуткованих запасів може визначати комісія, призначена керівником підприємства.

Якщо підприємство є платником ПДВ, то на вартість частково ліквідованої нерухомості ПЗ з ПДВ не нараховується згідно з абз. 2 п. 189.9 ПКУ — руйнування внаслідок дії обставин непереборної сили (в ситуації, що розглядається, — військової агресії росії проти України). Обставини форс-мажору можна підтвердити сертифікатом ТПП чи листом ТПП.

 

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Базою оподаткування нерухомості є загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток (пп. 266.3.1 ПКУ).

Така база визначається на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та/або оригіналів відповідних документів платника податків, зокрема документів на право власності (див. пп. 266.3.2, 266.3.3 ПКУ).

Отже, якщо внаслідок руйнування зменшилася площа об’єкта нерухомості, потрібно зареєструвати відповідні зміни в Держреєстрі речових прав на нерухоме майно, після чого подати уточнювальну декларацію, зменшивши базу оподаткування починаючи з місяця, в якому здійснено держреєстрацію. Уточнювальну декларацію подають протягом 30 календарних днів з дня держреєстрації (див. пп. 266.7.5 ПКУ).

***

УВАГА!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER. Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими! 

А найбільша спільнота бухгалтерів в Україні – у нашій групі на Facebook

Доступ до повного тексту цієї новини можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 82 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Олександр Золотухін
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Облік та звітність / Облік окремих операцій
Теги:
Нерухомість , Ліквідація , Воєнний стан

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції.

Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі