• Посилання скопійовано

Знайомимося з новою формою ТТН: коментар від редакції

Наказом від 14.11.2024 №1332 Міністерство розвитку громад та територій України внесло зміни до Правил перевезень вантажів автотранспортом в Україні та привело їх у відповідність до Закону про автомобільний транспорт

Знайомимося з новою формою ТТН: коментар від редакції

Раніше ми вже писали, що Законом України від 03.06.2021 №1534 «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» (далі – Закон №1534) було внесено зміни та доповнення до Закону України від 05.04.2001 №2344-III «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон про автомобільний транспорт).  

Згідно з цими змінами ще з 1 жовтня 2021 року ТТН отримала нові відомості. Зокрема, щодо опису транспортного засобу, де, крім марки, моделі, типу, реєстраційного номера автомобіля, причепа/напівпричепа, має бути вказано також його параметри зі зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто (ч. 2 ст. 48 Закону про автомобільний транспорт). 

Проте тоді нову форму ТТН так і не було затверджено, тому учасники перевезення вантажів самостійно вирішували, як зазначити ці відомості. 

А тепер Міністерство розвитку громад та територій України наказом від 14.11.2024 №1332 внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених Наказом Мінтрансу від 14.10.1997 №363 (далі – Правила №363), та внесло зміни до форми товарно-транспортної накладної.  

Розглянемо докладніше, що змінилося у Правилах №363 та у заповненні товарно-транспортної накладної.

 

Увага! Право складати ТТН у довільній формі залишається!

Відповідно до п. 11.1 Правил №363 форма ТТН має містити: 

  • назву документа; 
  • дату і місце його складання; 
  • найменування (прізвище, ім’я, по батькові) перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача;
  • найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж; 
  • автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер); 
  • пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.

Тепер же до цієї обов’язкової інформації додано таке:

  • до відомостей про «Автомобільного перевізника», «Вантажовідправника» та «Вантажоодержувача» додано новий обов’язковий реквізит: «Реєстраційний номер облікової картки платника податків», якого не було в попередніх редакціях Правил №363;
  • після відомостей про пункти навантаження/розвантаження, кількість місць та водія додано новий пункт – «Відомості про транспортний засіб». Він повинен містити відомості про довжину, ширину, висоту, загальну вагу, масу з вантажем та масу брутто;
  • до даних про вантаж додано відомості стосовно ідентифікаційного номера тварини, від якої отримано сировину, її виду (заповнюються у разі перевезення туш, напівтуш, четвертин, відрубів, шматків м'яса) та температурного режиму транспортування (заповнюються у разі перевезення харчових продуктів, які потребують дотримання температурного режиму).

Затверджена у додатку 7 форма ТТН є основним документом. Тож навіть, якщо ТТН й заповнювати за своїм шаблоном, то він має відповідати цій формі. 

Зміни у термінології

У главі 1 Правил №363 надані нові та змінені існуючи поняття:

  • «Автомобільний перевізник» – фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами;
  • «Вантажовідправник» – фізична особа, фізична особа – підприємець або юридична особа, яка надає перевізнику вантаж для перевезення та вносить відповідні відомості до товарно-транспортної накладної або іншого визначеного законодавством документа на вантаж;
  • «Вантажоодержувач» – фізична особа, фізична особа – підприємець або юридична особа, яка здійснює приймання вантажу та розвантаження транспортного засобу у порядку, встановленому законодавством;
  • «Товарно-транспортна накладна» – єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу власним коштом та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов'язкові реквізити, передбачені Законом України «Про автомобільний транспорт» та цими Правилами. Тобто тепер визначення ТТН у Правилах №363 повністю відповідає визначенню ТТН у Законі про автомобільний транспорт.

 

Вимоги до перевезення вантажів

До попередньої редакції п. 8.15 Правил №363 стосовно закріплення вантажу засобами кріплення додано норми ДСТУ, що регулюють вимоги до закріплення, а саме:

  • ДСТУ EN 12195-1:2018 (EN 12195-1:2010; AC:2014, IDT) «Пристрої кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Безпека. Частина 1. Розрахунок сил кріплення»;
  • ДСТУ EN 12195-2:2018 (EN 12195-2:2000, IDT) «Пристрої кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Безпека. Частина 2. Кріпильні стяжні ремені з хімічних волокон»;
  • ДСТУ EN 12195-3:2018 (EN 12195-3:2001, IDT) «Пристрої кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Безпека. Частина 3. Кріпильні ланцюги»;
  • ДСТУ EN 12640:2018 (EN 12640:2000, IDT) «Кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Точки кріплення на вантажних автомобілях. Мінімальні вимоги та випробування»;
  • ДСТУ EN 12641-1:2018 (EN 12641-1:2005, IDT) «Знімні кузови та комерційні транспортні засоби. Тенти. Частина 1. Мінімальні вимоги»;
  • ДСТУ EN 12642:2018 (EN 12642:2016, IDT) «Кріплення вантажу на колісних транспортних засобах. Конструкція кузовів комерційних колісних транспортних засобів. Мінімальні вимоги».

Главу 18 Правил №363 доповнено такими пунктами:

  • п. 12.7 – у разі перевезення харчових продуктів повинен дотримуватися температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів. Такий режим не повинен перериватися. Виключення щодо дотримання температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів, можливе протягом обмеженого періоду часу у процесі підготовки харчового продукту до перевезення;
  • п. 12.8 – транспортні засоби, що використовуються для перевезення харчових продуктів, повинні бути зареєстровані відповідно до вимог ст. 25 Закону України від 23.12.1997 №771/97-ВР «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».

А от вимогу, за якою на кожному мішку з цукром має бути бирка з нанесеним на ній маркуванням (ДСТУ 2316-93), навпаки, скасували.

 

Вимоги до ТТН

А тепер перейдемо до найбільш цікавої частини змін, а саме – до нововведень стосовно заповнення безпосередньо товарно-транспортної накладної, згідно з додатком 7 до Правил №363. 

Пункт 11.1 Правил №363 доповнено такими положеннями:

  • товарно-транспортна накладна є основним документом на перевезення вантажів, що містить всі обов'язкові реквізити, визначені Законом про автомобільний транспорт;
  • у разі необхідності форма товарно-транспортної накладної може бути доповнена іншими реквізитами, з урахуванням особливостей перевезень, зокрема умов та/або виду вантажу;
  • у разі виробництва та/або введення в обіг сировини, отриманої в результаті забою сільськогосподарських тварин (парнокопитних та інших копитних), товарно-транспортна накладна має містити відомості про ідентифікацію тварин, що підтверджують зв'язок між тушами, напівтушами, четвертинами, відрубами та шматками м'яса і твариною або групою тварин, від яких їх було отримано;
  • у разі перевезення харчових продуктів тваринного походження товарно-транспортна накладна має містити відомості про умови їх зберігання (температурний режим).

 

Коли зміни запрацюють?

Наказ №1332 зареєстровано в Міністерстві юстиції 02.12.2024 за №1831/43176 та набирає чинності з дня його офіційного опублікування.

Тож нові правила перевезення і нова форма ТТН почнуть діяти з дати набрання чинності Наказом. Про його публікацію ми повідомимо окремо.

Автор: Брік Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Облік окремих операцій»

  • Увага! З 3 січня діє нова форма ТТН: опубліковано Наказ №1332
    Мінінфраструктури внесло зміни до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні та виклало в новій редакції форму ТТН. Тож з дати набрання чинності потрібно буде використовувати новий документ. З 3 січня набрала чинності нова форма ТТН
    06.01.202555 74947
  • Автошини на підприємстві: бухгалтерський та податковий облік
    Чимало юросіб має на балансі автомобілі і періодично здійснює заміну автомобільних шин (як сезонну, так і через зношення). Розглянемо, як відображати автошини в бухгалтерському обліку і як операції з ними впливають на оподаткування
    03.01.2025559
  • Електронні перевірки: що це таке і кому вигідно їх замовляти?
    У цій статті розглянемо правила проведення електронних перевірок платників податків. Найцікавіше в них те, що такі перевірки проводяться за ініціативою того, кого перевірятимуть!
    27.12.2024776
  • Поворотна фіндопомога у запитаннях і відповідях
    Суб’єкт господарювання (юрособа чи ФОП) отримує чи надає поворотну фіндопомогу. Розглянемо нижче пов’язані з цим особливості обліку, оподаткування, оформлення тощо
    26.12.20241 091
  • Мінфін внесе зміни до НП(С)БО 1 та НП(С)БО 25
    Зокрема, пропонується привести термін «національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку» у відповідність до Закону про бухоблік та уточнити визначення собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) мікропідприємствами
    26.12.20243 9482