• Посилання скопійовано

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 9 – 15 січня

Зміни в реєстрації ПН/РК, платіжних послуг та податкові пільги для бізнесу (прийнято закони); довідник кодів податкової інформації, оновлений Реєстр РРО та е-формати декларацій з єдиного податку; індекс інфляції за грудень та ще чимало новин за минулий тиждень

«Дебет-Кредит» за тиждень. Найкоротші бухгалтерські новини за 9 – 15 січня

Увага! Рада прийняла зміни щодо реєстрації ПН/РК
12 січня ВРУ прийняла в цілому проєкт Закону №8079. Наразі остаточного тексту немає. Проте зі слів Ніни Южаніної, ним на період воєнного стану та протягом 6 місяців після його припинення:

  • продовжено граничні терміни реєстрації податкових накладних: для ПН, складених з 1 до 15 числа місяця, – на 5 к.д., а для ПН, складених з 16 до останнього числа місяця, – на 3 к.д.;
  • зменшено штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію ПН до 2-5-10-15-25% суми ПДВ замість 10-20-30-40-50% (залежно від строку такого порушення);
  • збільшено час роботи електронних сервісів податкових органів – з 8:00 по 20:00 (наразі до 18:00), а операційний день, на який припадатиме граничний строк реєстрації ПН, триватиме з 0:00 до 24:00.

Також цим законом заборонено перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування 2%.

 

Ще три важливі новини щодо реєстрації та блокування ПН/РК
По-перше, 11 січня набрали чинності зміни до Порядку №1165. У зв’язку з цим ДПСУ затвердила довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника ПДВ критеріям ризиковості. Він налічує 18 кодів.

По-друге, 15 січня мав би бути граничним строком реєстрації ПН та РК за ІI половину грудня 2023 року, але через війну платники ПДВ не можуть зареєструвати такі ПН та РК цього дня. Тож останнім днем для реєстрації таких ПН та РК без штрафів була п’ятниця, 13 січня.

По-третє, у ВРУ зареєстровано законопроєкт №8298-1, яким пропонується ще трохи удосконалити механізм реєстрації ПН/РК. А саме посилити вимоги до обґрунтування зупинення та відмов у реєстрації ПН/РК; встановити граничні строки виконання судових рішень щодо оскарження таких відмов та зупинок (блокування) реєстрації; посилити публічність системи реєстрації ПН/РК.

 

Які ще закони прийняла ВРУ минулого тижня?
12 січня на черговому засіданні ВРУ було прийнято чимало законів. З найцікавіших:

  1. Нові податкові пільги для бізнесу. Прийнято за основу законопроєкти №8298 та №8299 (зміни до ПКУ та МКУ) щодо додаткової підтримки вітчизняної промисловості та бізнесу під час воєнного стану. Які пільги передбачені – читайте у новині.
  2. Запровадження е-акцизу на алкоголь та тютюнові вироби. Прийнято за основу законопроєкти №8286 та №8287 щодо введення електронної акцизної марки на алкоголь та тютюнові вироби. Розробляти систему та впроваджувати буде Мінцифри. У тому числі у громадян буде можливість перевірити через «Дію» оригінальність продукції.
  3. Можлива відміна токенів. Теж наразі лише за основу прийняті законопроєкти №6085 та №6086 щодо електронної ідентифікації та електронних довірчих послуг. Основна мета – замінити використання токенів на удосконалений е-підпис.
  4. Зміни до ПКУ щодо платіжних послуг. Прийнятий в цілому законопроєкт №4366 спрямований на комплексне вдосконалення регулювання ринку платіжних послуг в Україні. Передбачена, зокрема, можливість сплати податків і зборів електронними грошима. А також здійснення розрахунків за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) з використанням е-грошей платниками єдиного податку І-ІІІ групи.
  5. Скасування Господарського кодексу. Прийнятим у І читанні законопроєктом №6013 визнається таким, що втратив чинність ГКУ. Запроваджується перехідний період на сім років для поступового припинення підприємств та їх перетворення у госптовариства.

 

До уваги «єдинників»!

  1. Хто у 2023 році може бути ФОП на єдиному податку? Податківці розробили зручну інфографіку з нагадуванням основних правил здійснення підприємницької та незалежної професійної діяльності фізособами у 2023 році.
  2. Нова типова форма обліку доходів та витрат для фізосіб-«єдинників» ІІІ групи вже діє. 3 січня набрав чинності Наказ №405. Тож з цього часу вже треба вести облік доходів і витрат у новій формі. На жаль, перші два дні цього року потрапляють ще в стару книгу обліку. Проте у новій книзі записи треба буде вести наростаючим підсумком.
  3. З'явилися е-формати нових декларацій з єдиного податку. Переглянути їх можна у новині. Саме за ними слід звітувати за 2022 рік.
  4. Територіальні податківці списують борг з ЄП для «єдинників» 1 та 2 груп за час війни. Так, хмельницькі податківці зменшили нарахування ЄП з 01.04.2022 по 31.12.2022 р. по ФОПам І та ІІ груп, які на дату нарахування єдиного податку за кожний цей місяць не сплатили ЄП та мали податковий борг.
  5. З рахунку на рахунок – чи треба оподатковувати ЄП трансфер коштів? Податківці вважають: якщо кошти, отримані від продажу товарів перераховуються з одного поточного рахунку ФОП – платника ЄП на його інший рахунок, то такі кошти можуть повторно не включатися до доходу за умови, що таке перерахування здійснюється після сплати податків, зборів та інших платежів.

 

ФОП і товарний облік: 5 правил, які варто знати

  • Хто не повинен вести товарний облік?
  • За якою формою вести товарний облік?
  • Де має зберігатися форма товарного обліку та документи?
  • Як виправити помилку у формі обліку товарних запасів?
  • Яка відповідальність за порушення правил товарного обліку.

Всі актуальні правила ведення товарного обліку ФОПами, які діють у 2023 році, – у статті від редакції.

 

Як влада планує боротися зі «зарплатними ФОП»?
Голова комітету Верховної Ради з фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев розповів про наповнення держбюджету, корупцію на митниці, боротьбу із «зарплатними ФОП» та плани перевести взаємини між платниками податків та фіскальними органами в онлайн. Прочитати інтерв’ю можна за посиланням.

 

Що нового розповіла ДПС?

  1. Оприлюднено повну версію 1.31.0.0 «Єдиного вікна подання електронної звітності» (станом на 31.12.2022 р.). Зокрема, додано нові версії таких документів: декларація з прибутку, декларація про доходи, податковий розрахунок з ПДФО та ЄСВ тощо.
  2. Оновлено Державний реєстр РРО. Новий Державний реєстр містить перелік РРО, дозволених до первинної реєстрації, а також первинна реєстрація яких заборонена, у кількості 229 моделей.
  3. З якої дати рахують строк для подання заяви щодо неможливості виконання податкових обов’язків? Податківці зазначили, що платник податків має подати відповідну заяву одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації ПН, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо), але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей.
  4. Коли треба оновлювати інформацію про бухгалтера у ДПС? За роз’ясненням ДПС, коли в особи на одному і тому ж підприємстві робота бухгалтером за сумісництвом стає основним місцем роботи (без перерви), подання заяви за ф. №1-ОПП не є обов’язковим, якщо дані про цю особу як про бухгалтера були вже повідомлені підприємством у останній заяві за ф. №1-ОПП.
  5. Завітала податкова перевірка: як надати копії документів? ДПС у Хмельницькій області зазначила, що запит на отримання копій документів повинен бути поданий посадовою особою контролюючого органу не пізніше ніж за п’ять робочих днів до дати закінчення перевірки. Забороняється вилучення оригіналів первинних, фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів за винятком випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством.

 

Який коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік?
Держгеокадастр повідомив, що значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2022 рік становить для сільгоспземель – 1,0, а для інших видів – 1,15.

 

Готуємося до подання фінзвітності за 2022 рік
Наближаються граничні терміни подання фінансової звітності за 2022 рік: до Держстату – 28 лютого, до ДПСУ – не пізніше 1 березня. Для полегшення їх складання підготували для вас аналітичні статті (для передплатників) за такими формами звітності:

  • Баланс підприємства – головний з фінансових звітів, який відображає майновий стан підприємства на початок і кінець звітного періоду. У цій статті розглянемо, як складається Баланс за 2022 рік;
  • Другою за номером, але не за важливістю, є форма фінзвітності Звіт про фінансові результати (Звіт про сукупний дохід). Саме в ній визначається прибуток чи збиток отримало підприємство, та аналізується склад доходів та витрат у звітному періоді. Про нього читайте тут;
  • Звіт про рух грошових коштів дає інформацію про рух коштів та їхніх еквівалентів між датами фінансової звітності, про напрями їх витрачання для оцінки потреби в них на майбутнє. Цей звіт є досить простим для розуміння і показує, куди і як підприємство витрачає кошти і чому прибуток є, а коштів немає (або навпаки). Про нього у цій статті.

 

Звільнення працівника через невідповідність за станом здоров’я: нові правила
30 грудня набрала чинності Постанова КМУ №1449, в якій врегульовано порядок розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця у зв’язку з виявленням невідповідності працівника займаній посаді за станом здоров’я за наявності в нього права на призначення дострокової пенсії за віком.

Які документи підтверджують невідповідність посаді за станом здоров’я? Що має зробити у такому випадку роботодавець та які права має працівник? Які нові правила діють для такої ситуації у 2023 році? Читайте тут.

 

Чи потрібні роботодавцю комісії зі соцстрахування з 1 січня?
Завдяки адміністративній реформі ФСС припиняє існування, а сплачувати лікарняні та декретні буде ПФУ. А чи потрібно буде мати комісію (уповноваженого) з цих питань на підприємстві?

З 1 січня 2023 року створення і діяльність таких комісій не передбачені. Тож рішення про призначення або відмову в призначенні допомог за листками непрацездатності має приймати сам роботодавець або уповноважена ним особа. Про це читайте тут.

 

Що ще потрібно знати роботодавцю?

  1. Нюанси нарахування декретних у 2023 році. ПФУ наголосив, що допомога у зв'язку з вагітністю та пологами надається у розмірі, який компенсує 100% середньої зарплати. Документи для її призначення розглядаються не пізніше 3 р.д. з дня їх надходження (через 7 днів після відкриття лікарняного). Покрокову інструкцію по формуванню заяви-розрахунку дивіться тут.
  2. Безоплатні відпустки під час війни. Чи можна надати працівнику відпустку без збереження заробітної плати в умовах воєнного стану? А працівнику, який виїхав за межі території України або набув статусу внутрішньо переміщеної особи? Роз’яснення Держпраці читайте тут.
  3. Збільшення розміру компенсації за працевлаштування ВПО. Уряд вніс зміни до Порядку надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні. Поки що текст постанови не оприлюднений. Проєктом було передбачено збільшення розміру компенсації до 6700 грн.

 

Інші новини

  1. Індекс інфляції за грудень – 100,7%. За даними Держстату, інфляція на споживчому ринку у грудні 2022 р. порівняно з листопадом 2022 р. становила 0,7%, за рік у цілому – 26,6%. Зокрема, ціни на продукти харчування та безалкогольні напої підвищилися на 0,7%, на алкогольні напої та тютюнові вироби – на 0,7%, одяг і взуття подешевшали на 2,6%.
  2. З 1 січня під забороною надтонкі пластикові пакети. Закінчився строк, протягом якого продавці могли використовувати надтонкі пластикові пакети. Втім, ця заборона не поширюється на біорозкладні пластикові пакети. Докладніше – у новині.
  3. Обов'язкової мобілізації жінок не буде до 2026 року. Як повідомила заступниця міністра оборони Ганна Маляр, до 2026 року навіть українки, які мають медичну спеціальність (єдину, за якою вони можуть підлягати мобілізації), не матимуть обов’язкової постановки на облік. Інші професії – тільки у добровільному порядку.
  4. Кому з чоловіків зараз можна виїжджати за кордон? Українським чоловікам віком 18-60 років під час дії воєнного стану заборонено виїжджати за кордон. Втім, є чималий перелік винятків та умов для перетину кордону країни. Ознайомитися з ними можна тут.
  5. Якими будуть посадові оклади у держслужбовців у 2023 році? Згідно з Постановою КМУ, оклади для посад державної служби залишаться на рівні 2022 року, за винятком посад спеціалістів та провідних спеціалістів державного органу районного і обласного рівнів.

Слава Україні!
Ваш «Дебет-Кредит»

Автор: «Дебет-Кредит»

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: «Дебет-Кредит»/Новини порталу

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Новини порталу»