
Коментар до листа Мінекономіки від 19.08.2025 №4701-05/55169-09
Як ми повідомляли раніше, з 28 серпня ГКУ втрачає чинність. А разом з ним скасовується і вимога складати штатний розпис, яка містилась у ч. 3 ст. 64 ГКУ. Про це ми писали тут:
- З 28 серпня штатний розпис стане необов'язковим: що робити роботодавцям?
- Обов’язковий штатний розпис скасовується з 28 серпня 2025 року! Що замість нього?
У своїх коментарях ми зазначали, що, попри необов’язковість наявності саме штатного розпису, потреба мати інформацію, яку він містить, у всіх юросіб залишається. Питання було лише в формі, у якій збирати та зберігати таку інформацію. Через це частина роботодавців, найімовірніше, вирішить для себе продовжувати складати штатні розписи, щоб не вигадувати велосипед.
Але Мінекономіки вирішило інакше. На думку фахівців Міністерства, штатний розпис треба продовжувати складати, і це обов’язково для всіх юросіб, незалежно від форми власності. Про це йдеться у листі від 19.08.2025 №4701-05/55169-09.
З 28 серпня в Кодексах вимоги мати штатний розпис не буде!
У коментованому листі Мінекономіки це підтверджує. Адже в КЗпП мати штатний розпис вимоги немає, а зі скасуванням ГКУ її не буде і там.
Тобто формально не буде жодного закону, який би вимагав наявності штатного розпису.
Але Мінекономіки згадало про підзаконні нормативні акти.
Форма штатного розпису для бюджетників
Наразі існує і нікуди не подінеться після 28 серпня наказ Мінфіну від 28.01.2002 №57 «Про затвердження документів, що застосовуються в процесі виконання бюджету». Ним затверджено форму штатного розпису, яка є обов’язковою для підприємств, установ, організацій бюджетної сфери.
Тобто, попри скасування вимоги в ГКУ, бюджетники мають виконувати цей наказ і не тільки складати штатний розпис, а і дотримуватися його форми, затвердженої Мінфіном. Такий висновок Мінекономіки.
Штатний розпис для не бюджетників
Мінекономіки згадало про правила діловодства, які поширюються на всіх юросіб, незалежно від форми власності. Йдеться про Правила організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 №1000/5.
У цих Правилах штатний розпис згадується як частина організаційної документації – про статус, компетенцію, структуру, штатну чисельність і посадовий склад установи, функціональний зміст діяльності установи та її підрозділів. Крім того, посилання на штатний розпис є в цих Правилах у випадках, коли в документі, який складається, треба вказати на розмір окладу працівника.
Знайшовся й інший подібний документ - національний стандарт ДСТУ 4163:2020 «Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлення документів». В ньому теж є згадка про штатний розпис серед організаційної документації юрособи. І цей стандарт теж поширюється на всіх юросіб, незалежно від їхнього функціонально-цільового призначення, рівня і масштабу діяльності та форми власності.
На підставі цього Мінекономіки робить висновок:
З урахуванням необхідності врегулювання та забезпечення прав працівників на працю, захист від незаконного звільнення та оплату праці, затвердження штатного розпису на підприємстві є обов’язковим!
Тобто, і для бюджетників, і для не бюджетників.
До речі, про форму штатного розпису. Про форму для бюджетників ми вже вище зазначили.
Не бюджетникам Мінекономіки нагадує, що існує Уніфікована форма штатного розпису, розміщена у Збірнику уніфікованих форм організаційно-розпорядчих документів, який схвалено протоколом засідання Нормативно-методичної комісії Державної архівної служби України від 22.11.2015 №7.
Висновки
Звісно, що листи Мінекономіки не є законами. Вони мають лише інформаційний характер та лише повідомляють позицію Міністерства з того чи іншого питання.
Проте наразі вже все зрозуміло. Новації, яка декому так сподобалося, не сталося. Урядовці вважають, що штатний розпис скасовувати не треба.
Чи будуть для цього внесені зміни до КЗпП або іншого закону, побачимо далі. Але навіть за сучасного стану законодавства Мінекономіки (а отже, і Держпраці) вимагатиме від юросіб-роботодавців наявності штатного розпису.