На сайті Верховної Ради опубліковано проект Постанови №10114 «Про встановлення мораторію на преміювання керівників суб'єктів господарської діяльності державного сектора економіки». Ним пропонується рекомендувати Кабміну:
- на час проведення Операції об’єднаних сил (ООС) призупинити нарахування премій керівникам суб’єктів господарської діяльності державного сектора економіки;
- привести у відповідність до законодавства України винагороди керівникам суб’єктів господарської діяльності державного сектора економіки, які вони отримують за виконання функцій з управління об'єктами державної власності.
Чому пропонуються такі зміни?
Як зазначено у пояснювальній записці, раніше керівники державних установ та підприємств отримували посадовий оклад за відпрацьований час і фіксований розмір доплати, а премія була скоріше винятком чи заохоченням за особливі досягнення в роботі. Зараз повсюдно це стало фактично унормованою практикою для високопосадовців – отримувати надмірні премії.
Подеколи така місячна премія дорівнює пенсії або заробітній платі пересічного українця за декілька років. Станом на 1 січня 2019 року, мінімальна пенсія становила 1497 гривень, а мінімальна заробітна плата – 4173 грн. Враховуючи велику кількість державних підприємств, а саме 3822 (станом на 01.01.2019), йдеться про дуже значні суми, які отримують їхні керівники.
Ця проблема виникла ще й унаслідок довільного трактування положень нормативно-правових актів з питань оплати праці та хаотичного регулювання (у контрактах, колективних угодах, інших локальних нормативних актах) максимального розміру премій та доплат керівників стратегічно важливих державних компаній. Більше того, є прямим порушенням Конституції України, де зазначено, що громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
Подвійні стандарти нарахування зарплати для окремих керівників державних підприємств, створюють загрозу корупційних дій, тому доцільно обмежити необґрунтовано великі преміювання керівників суб’єктів господарської діяльності державного сектора економіки, а також розробити зрозумілий та єдиний підхід до таких нарахувань.
Отже, метою вищезазначеної постанови є відновлення соціальної справедливості, можливість належного нормативно-правового врегулювання визначення економічно і логічно обґрунтованого рівня оплати праці керівників суб’єктів господарської діяльності державного сектора економіки шляхом накладення мораторію на такі виплати на час проведення ООС.
У разі прийняття ця постанова набере чинності від дня її ухвалення.