Держпраці у Дніпропетровській області повідомляє, що грошові штрафи як покарання за порушення трудової дисципліни не передбачені КЗпП, тому застосування штрафів до працівників є незаконним. Статтею 147 КЗпП передбачені стягнення за порушення трудової дисципліни, а саме: за порушення трудової дисципліни до працівника може бути застосовано тільки один з таких заходів стягнення:
1) догана;
2) звільнення.
Законодавством, статутами і положеннями про дисципліну можуть бути передбачені для окремих категорій працівників й інші дисциплінарні стягнення
Проте, засади цивільно-правової відповідальності; діяння, які є злочинами, адміністративними або дисциплінарними правопорушеннями, та відповідальність за них визначаються виключно законами України, про що йдеться у ст. 92 Конституції України. Таким чином, ст. 92 Конституції України не допускає визначення іншими нормативними актами, крім законів, діянь, які є дисциплінарними порушеннями, та відповідальності за їх вчинення.
Підставою для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності є порушення трудової дисципліни. Для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності факт порушення повинен бути зафіксований. При визначенні тяжкості дисциплінарного проступку та виборі дисциплінарного стягнення враховуються наслідки порушення.
Разом з цим, відповідно до ст. 132 КЗпП, за шкоду, заподіяну підприємству, установі, організації при виконанні трудових обов'язків, працівники, крім працівників, що є посадовими особами, з вини яких заподіяно шкоду, несуть матеріальну відповідальність у розмірі прямої дійсної шкоди, але не більше свого середнього місячного заробітку. Матеріальна відповідальність понад середній місячний заробіток допускається лише у випадках, зазначених у законодавстві.
Окрім того, відповідно до ст. 9 КЗпП, умови договорів про працю, які погіршують становище працівників порівняно з законодавством України про працю, є недійсними. Тобто, застосування до працівників будь-яких штрафів є недійсними та такими, що прямо суперечать чинному законодавству, навіть якщо вони передбачені трудовим договором з підприємством.
Слід зазначити, що будь-які не передбачені законодавством України відрахування із заробітної плати працівників, інспектор праці розцінить як сплату заробітної плати в неповному обсязі та недодержання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, що передбачає відповідальність роботодавця у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення згідно абз. 2 ст. 265 КЗпП.
Стаття 12 Закону «Про оплату праці» визначає, що норми оплати праці (за роботу в надурочний час; у святкові, неробочі та вихідні дні; у нічний час; за час простою, який мав місце не з вини працівника; при виготовленні продукції, що виявилася браком не з вини працівника; працівників молодше вісімнадцяти років, при скороченій тривалості їх щоденної роботи тощо) і гарантії для працівників (оплата щорічних відпусток; за час виконання державних обов'язків; для тих, які направляються для підвищення кваліфікації, на обстеження в медичний заклад; для переведених за станом здоров'я на легшу нижчеоплачувану роботу; переведених тимчасово на іншу роботу у зв'язку з виробничою необхідністю; для вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох років, переведених на легшу роботу; при різних формах виробничого навчання, перекваліфікації або навчання інших спеціальностей; для донорів тощо), а також гарантії та компенсації працівникам в разі переїзду на роботу до іншої місцевості, службових відряджень, роботи у польових умовах тощо встановлюються Кодексом законів про працю України та іншими актами законодавства України. Норми і гарантії в оплаті праці, передбачені частиною першою цієї статті та Кодексом законів про працю України, є мінімальними державними гарантіями.
Підсумовуючи вищевикладене, наголошуємо на тому, що будь-які дії роботодавця з впровадження системи штрафів на підприємстві є незаконними та свідчать про недотримання мінімальних державних гарантій.
***
Читайте також: