Постановою КМУ від 22.11.2024 №1332 було запроваджено перезавантаження системи бронювання працівників. Водночас було визначено долю тих працівників, які були заброньовані до набрання чинності цією Постановою. Про це ми докладно писали тут. А про те, що усі критично важливі підприємства повинні підтвердити свій статус протягом 3 місяців – ось тут.
Нагадаємо, що вона набрала чинності з 1 грудня 2024 р., крім підпунктів 1 – 3, 5 пункту 2 (щодо змін до Порядку №76 та порядку анулювання бронювання), пункту 7 цієї Постанови (щодо встановлення критеріїв, за якими здійснюється визначення критичності) та пункту 3 змін, затверджених постановою. Ці норми набрали чинності з дня опублікування Постанови №1332.
А саму Постанову було опубліковано в «Урядовому кур’єрі» від 23.11.2024. Тож зміни до Порядку №76 та інші норми діють з 24 листопада.
Бронювання до Постанови №1332
Нагадаємо, що до цього правила бронювання працівників визначали:
- Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану, затверджений постановою КМУ від 27.01.2023 р. №76 (далі – Порядок №76);
- Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затверджений постановою КМУ від 05.06.2024 р. №650 (далі – Порядок №650).
Тепер Порядок №650 скасували, а от Порядок №76 (як і сама постанова, яка його затвердила) діятиме і далі, однак зі змінами, внесеними Постановою №1332.
Останнім часом більшість роботодавців для бронювання працівників користувалася «Дією». Тому для них алгоритм бронювання передбачав такі кроки:
1. Бронювання під час дії воєнного стану військовозобов’язаних передбачалося, зокрема, для тих, хто працює на підприємствах, в установах і організаціях, які визнані критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення. Тобто оформлювали бронь не працівники, а їхні роботодавці. І перш ніж почати процедуру бронювання роботодавці повинні були пройти процедуру визнання їх критично важливими.
Для цього роботодавець подавав до відповідного органу на розгляд комісії певний пакет документів (як правило, в електронному вигляді).
Зверніть увагу, що у зверненні потрібно було чітко вказати критерії, яким відповідає роботодавець і за якими він прагне отримати статус критично важливого. Відповідно, до нього додавалися і копії документів, які б підтверджували саме таку відповідність. Також у зверненні обов’язково мала бути фраза «просимо визначити критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період».
2. За результатами розгляду документів комісія рекомендувала або відмовляла в рекомендації щодо визначення підприємства критично важливим для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. У разі отримання позитивного висновку комісії складався відповідний наказ.
3. Перелік підприємств, визнаних критично важливими, вносився до порталу «Дія».
4. А вже далі керівник підприємства подавав списки працівників, яких хотів би забронювати, через портал «Дія». Відповідну заяву треба було підписати кваліфікованим електронним підписом.
Зверніть увагу, що під час розгляду списків відбувалася онлайн-перевірка таких працівників на предмет наявності даних про них у реєстрі «Оберіг».
5. У разі позитивного рішення роботодавець в особистому кабінеті на порталі «Дія» отримував відповідне сповіщення. Тоді ж дані про бронювання зазначалися у застосунку «Резевр+».
6. У разі негативного рішення роботодавець в особистому кабінеті на порталі «Дія» отримував відповідне сповіщення з поясненням причин цього рішення.
Зверніть увагу, що далі, з метою оформлення броні, роботодавці мали видати військовозобов’язаному витяг із зазначеного рішення за формою згідно з додатком 3 до Порядку №76. Саме цей витяг з рішення і був документальним доказом того, що працівник є заброньованим. Хоча, як ми вже зазначили вище, відповідна інформація вносилася і до «Резерв+», тобто з’являлася і в ТЦК в електронному вигляді.
Статус тих, хто був заброньований до Постанови №1332
Ті, хто має витяги з рішень про бронювання, дата закінчення дії яких припадає на період після набрання чинності Постановою №1332, не поспішайте їх викидати!
Як зазначено у цій Постанові:
- відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, які були надані військовозобов’язаним рішеннями Міністерства економіки до набрання чинності цією постановою, є чинними протягом строку, на який вони надані. Хоча і не довше ніж до 28 лютого 2025 р.;
- відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, які були надані військовозобов’язаним засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг до набрання чинності цією постановою, є чинними протягом строку, на який вони надані, але не довше ніж до 28 лютого 2025 р.
Тобто навіть якщо відстрочку було надано правомірно і підприємство-роботодавець навіть за новими критеріями вважатиметься критично важливим, з березня таку відстрочку треба буде оформляти наново.
Водночас таку стару бронь можуть анулювати і до 1 березня!
Згідно з текстом Постанови №1332, причини і обставини такого анулювання такі (див. таблицю 1).
Таблиця 1. Анулювання броні працівника
Хто підлягатиме бронюванню «автоматом»?
Як і раніше, під обов’язкове бронювання потрапляють державні службовці категорії «А» (а також держслужбовці категорії «Б», які їх заміняють), керівники місцевих органів самоврядування тощо (п. 5 Порядку №76). Інші держслужбовці (зокрема, Нацполіція, прокуратура, БЕБ та суди) отримали бронь лише на 50% їх кількісного складу.
Але тепер цей перелік поповнили і представники бізнесу:
- кінцеві бенефіціарні власники критично важливих підприємств, критично важливих установ, які не є їхніми працівниками;
- члени наглядових рад суб’єктів господарювання, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів яких за даними останньої фінансової звітності або річний розмір чистого доходу яких перевищує 200 млн гривень, а також особливо важливих для економіки підприємств, вартість активів яких за даними останньої фінансової звітності перевищує 2 млрд гривень або річний розмір чистого доходу яких перевищує 1,5 млрд гривень.
Критично важливі роботодавці
По-перше, трохи заспокоїмо тих, хто вже мав такий статус до Постанови №1332. Якщо рішення про присвоєння статусу мало дію до 30 листопада, цей статус за ними зберігатиметься до кінця 2024 року.
Проте ми все одно на порозі перезавантаження системи бронювання:
- спочатку роботодавцям треба буде наново отримати статус критично важливих (і не варто відкладати це на останній день),
- а потім таким роботодавцям необхідно буде наново оформити бронь на своїх працівників (стара бронь з 1 березня вже не діятиме!).
До чого готуватися? Критерії, за якими підприємства, установи та організації визнавалися критично важливими до змін і після 24.11.2024, наведені у таблиці 2.
Таблиця 2. Критерії критичної важливості юросіб (Постанова КМУ №76)
Крім того, в п. 2 Критеріїв, затверджених Постановою №76, існує перелік юросіб, які «автоматом» потрапляють до критично важливих (див. таблицю 3).
Таблиця 3. Види юросіб, які визнаються критично важливими
І наостанок, існувала ще одна категорія юросіб, яку можна було б назвати «щось посередині» – це постійні представництва нерезидентів.
Раніше постійні представництва нерезидентів (іноземних компаній, організацій), які провадять в Україні діяльність (представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності, неурядових організацій інших держав, міжнародних неурядових організацій), визначалися Мінекономіки як критично важливі у разі відповідності критерію «мають важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади» у таблиці 2. Втім, лише за умови провадження діяльності протягом останніх двох календарних років та їх акредитації (реєстрації) відповідно до закону і взяття на облік у контролюючих органах.
Тепер цей виняток скасували. Отже, якщо постійне представництво не потрапляє до критично важливих «автоматом» (див. таблицю 3), йому доведеться проходити ту саму процедуру отримання відповідного статусу, що й інші резиденти-«небюджетники».
При цьому кількість військовозобов’язаних, які обіймають посади у таких постійних представництвах нерезидентів і відповідно до закону підлягають бронюванню, має становити не більше 50 відсотків загальної кількості військовозобов’язаних працівників.
Втім, для іноземних ЗМІ зробили виняток. У постійних представництвах, які мають кількість військовозобов’язаних працівників не більше 15 осіб, можуть бути заброньовані усі військовозобов’язані. Якщо ж їх більше, то лише 50% кількості військовозобов’язаних працівників, що перевищує 15 осіб.
Увага! Інформацію про усіх юросіб, яким буде присвоєно статус критично важливих, буде внесено до Єдиного переліку. Його буде вести Мінекономіки засобами порталу «Дія».
А що ще змінилося?
Алгоритм бронювання не змінився, і роботодавці ще мають час на перезавантаження – отримання статусу критично важливого і бронювання працівників наново до 1 березня. Часу небагато, але, втім, він є.
А ще Постановою №1332 передбачено новий обов’язок для роботодавців: не пізніше ніж протягом наступного дня після прийняття працівника на роботу, переміщення його з одного структурного підрозділу до іншого або переведення на іншу постійну посаду або роботу, звільнення, поновлення на роботі, тимчасового припинення/відновлення дії трудового договору подавати до ПФУ відповідні відомості через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України в електронній формі з обов’язковим накладенням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису. Це було й раніше, але стосувалося лише тих підприємств, які подавали документи на бронювання через «Дію». З 1 грудня це повинні робити вже всі.
Тобто «єдина» звітність – «єдиною» звітністю (і в ній про більшість цих подій роботодавець і так повідомить ПФУ), але держава бажає знати про ці події вже наступного дня! Як мінімум, для того щоб стежити за рухом заброньованих і швидко анулювати бронь тим, хто вже звільнився або припинив дію трудового договору.
Як перевірятимуть працівника для надання йому відстрочки за рахунок бронювання?
Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:
- перебуває на військовому обліку;
- перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
- обіймає посаду на критично важливому підприємстві, у критично важливій установі, за якою йому нараховано заробітну плату за кожен місяць останнього звітного періоду (квартал) не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (крім державних і комунальних підприємств, установ і організацій, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належить державі або перебуває у комунальній власності, та господарських товариств, більше 50 відсотків акцій (часток) яких належить господарським товариствам, частка держави або комунальної власності в яких становить 100 відсотків). Цей критерій є новим, та у разі якщо у працівника нарахована зарплата становить менше 20 000 грн, він не бронюється;
- уточнив персональні дані;
- не перебуває у розшуку.