Справи, що їх розглядає Антимонопольний комітет, хоча й не є поширеними, проте, як правило, вони бувають надто гучними у ЗМІ. Останній приклад — це справа АМКУ щодо звинувачення понад 20 великих торговельних компаній у змові з постачальниками, що призвело до значного зростання цін на продукти.
Водночас спеціалісти у сфері права, розглядаючи будь-які справи, пов'язані з фінансовими санкціями та діями органів державної влади, найбільшу увагу приділяють безпосередньо дотриманню процедурних моментів розгляду справ таким держорганами та порядку винесення ними рішення.
Проте щодо Антимонопольного комітету слід бути обережним — процедура розгляду справ Комітетом має певні нюанси, про які варто пам'ятати.
ВСУ звертає увагу на те, що предметом захисту в адміністративному судочинстві є саме порушені права та інтереси юридичних осіб винесеним рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта владних повноважень, їхніх посадових чи службових осіб.
Щодо нашої справи маємо винесене процедурне рішення — рішення АМКУ про початок розгляду справи за ознаками порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Чи можна вважати його тим рішенням, яке може бути оскаржено в адміністративному суді як таке, що порушує права та інтереси юросіб?
ВСУ зазначає, що органи АМК розпочинають розгляд справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції як за заявами госпсуб’єктів, громадян, установ, організацій про порушення їх прав унаслідок порушення законодавства про захист економічної конкуренції, так і за власною ініціативою.
При цьому самі ж органи АМК мають приймати рішення про відмову заявнику в розгляді справи, а в разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції — приймають розпорядження про початок розгляду справи.
Суд вважає, що прийняття рішення (розпорядження) про початок розгляду справи не може порушувати права або законні інтереси госпсуб’єкта, оскільки застосування до останнього будь-яких санкцій (заходів відповідальності) таке рішення не передбачає.
Прийняття окремих розпорядчих актів за результатами розгляду справ мають виключно ймовірний характер, тобто за результатами розслідування у справі залежно від обставин такі акти можуть і не бути винесеними. Як і сам по собі розгляд АМКУ відповідної справи не порушує прав та охоронюваних законом інтересів.
Тож і намагатись оскаржувати розпорядження про початок розгляду справи за правилами КАС України як рішення суб'єкта владних повноважень окремим позовом не варто.