• Посилання скопійовано

Податкiвцi не знайшли госпсуб'єкта пiд час перевiрки: чи правильно вони шукали? Судова практика

Невчинення контролерами всіх необхідних дій при виявленні відсутності платника податків за визначеною адресою може потягнути визнання їх наступних дій протиправними (ВС/КАС, справа №823/1294/17 від 08.08.2018 р.)

Податкiвцi не знайшли госпсуб'єкта пiд час перевiрки: чи правильно вони шукали? Судова практика

Фабула судового акта:  Судами в цій справі було встановлено, що на підставі ухвали слідчого судді про призначення позапланової документальної виїзної перевірки ФОП (позивач) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства контролюючим органом був прийнятий наказ «Про проведення позапланової виїзної документальної виїзної перевірки фізособи - підприємця».

Посадовими особами  управління ДФС з метою вручення наказу на проведення позапланової перевірки та ознайомлення з направленням на перевірку було здійснено виїзд за адресою фактичного здійснення підприємницької діяльності позивача, а за його результатами складено акт про невстановлення за місцезнаходженням та неможливість розпочати позапланову виїзну документальну перевірку позивача.

Слід зазначити, що контролюючим органом неодноразово приймалися накази про проведення перевірки та здійснювалися подібні виїзди за результатами яких знову ж складалися відповідні акти. Врешті-решт, контролюючим органом складено акт про результати документальної позапланової виїзної перевірки позивача, в якому зазначено, що «перевірка позивача була проведена в приміщенні ГУ ДФС у Черкаській області».

Однак суд першої інстанції, з рішенням якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про недотримання контролюючим органом вимог податкового законодавства при вчиненні дій щодо проведення перевірки позивача, зважаючи на те, що контролюючим органом не вчинено всіх необхідних дій передбачених законодавством в разі коли контролюючий орган під час виходу на перевірку за адресою не виявив платника податків та не мав можливості провести перевірку.

С цими судовими рішеннями погодився також і Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду Колегія суддів, зазначивши, зокрема, що контролюючий орган не уповноважений здійснювати спроби на проведення перевірки у вигляді видання багаторазово наказів у межах виконання ухвали слідчого судді, не виконавши вимоги законодавства щодо встановлення фактичного місцязнаходження (місця проживання) позивача.

Доводи контролюючого органу щодо ухиляння позивача від зустрічі з працівниками ДФС з метою уникнення отримання письмових повідомлень про проведення документальної перевірки та ознайомлення з направленням на перевірку, спростовуються наявними у матеріалах справи копіями листків непрацездатності, відповідно до яких позивач у період з 09.03.2017 по 21.03.2017, з 22.05.2017 по 01.06.2017 та з 26.07.2017 по 11.08.2017, перебував на стаціонарному лікуванні.

Крім того, як було встановлено, - контролюючим органом вчинені дії щодо проведення документальної позапланової виїзної перевірки, в той час як фактично було проведено документальну невиїзну перевірку позивача, що свідчить про її протиправність.

Доречно нагадати, що встановлення фактичного місцязнаходження платника податків здійснюється, зокрема відповідно до Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків, затверджених наказом від  31.07.2014 р. №22.

Згідно з п. 1.4.5 цього нормативно-правового документу у разі коли встановлено відсутність платника податків (посадових осіб платника податків) за місцезнаходженням (місцем проживання), у той же день складається акт перевірки місцезнаходження платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників)

Акт реєструється у Спеціальному журналі реєстрації актів, який ведеться структурним підрозділом, до функцій якого віднесено реєстрацію вхідної та вихідної кореспонденції органу ДФС.

При цьому підрозділ органу ДФС, який встановив відсутність платника податків за місцезнаходженням (місцем проживання), не пізніше наступного робочого дня після складання цього акта доповідною запискою повідомляє про це керівника (заступника керівника) органу державної фіскальної служби та у встановлених випадках передає оперативному підрозділу органу державної фіскальної служби, на обліку в якому перебуває платник податків, запит на розшук відповідних осіб.

Олександр Боков

***

Читайте також:

Усі новини на тему>>

Джерело: Протокол

Рубрика: Право і відповідальність/Контролюючі органи і перевірки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Контролюючі органи і перевірки»

  • Скільки часу може тривати планова перевірка ДПС?
    Тривалість планових перевірок ДПС не повинна перевищувати 30 р.дн. для великих платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва – 10 р.дн., інших платників податків – 20 р.дн.
    20.11.2024166
  • Що робити у разі арешту рахунку: поради Мінʼюсту
    У разі арешту рахунку передусім потрібно звернутися до банку, щоб дізнатися, у звʼязку з чим накладено арешт. Банк надасть реквізити виконавчого провадження. За цими даними слід вже звʼязатися з виконавчою службою
    20.11.20241 522
  • УВАГА! ДРС затвердила план комплексних перевірок на 2025 рік
    Незважаючи на те, що "воєнний" мораторій на планові перевірки контролюючих органів поки що діє, деяким з них вже дозволено проводити нагляд. Тому ДРС затвердила та оприлюднила наказ щодо комплексних перевірок на 2025 рік. Він налічує 32037 записів
    18.11.20246 9586
  • Мінімізація податкових ризиків: які заходи впроваджуються ДПС?
    ДПС запроваджує нову систему, яка допомагає мінімізувати податкові ризики, поєднуючи проактивні заходи, спрямовані на запобігання можливим податковим порушенням, та реактивні заходи, спрямовані на виправлення ситуації та запобігання її повторенню
    14.11.2024165
  • Ключові заходи ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року
    Ключовими заходами ДПС у межах впровадження Нацстратегії доходів до 2030 року є зміцнення доброчесності та боротьба з корупцією, підвищення рівня дотримання податкового законодавства, автоматизація роботи з боргами, міжнародна співпраця, цифровізація
    14.11.202460