Коментар до постанови Великої палати ВС
від 19.02.2020 р., справа №520/15025/16-а
Нагадаємо, що відповідно до п. 3 Порядку застосування Списків №1 і №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженого наказом Мінпраці від 18.11.2005 р. №383 (далі – Порядок №383), при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи.
При обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах за Порядком №383, при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, чинні на період роботи особи.
До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 р. та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92 р.
У п. 4.2 Порядку №383 зазначено, що застосування списків проводиться за результатами атестації (як вперше проведеної, так і чергової) при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умов і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.
Як проводиться атестація?
У коментованій нами справі громадянин звернувся до управління ПФУ з вимогою зарахувати період роботи з 11.01.84 р. по 10.03.98 р. на посаді шліфувальника абразивними кругами сухим способом до пільгового стажу за Списком №2, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах та призначити пенсію за віком на пільгових умовах.
Проте управління ПФУ відмовили йому у призначенні пенсії на пільгових умовах через відсутність атестації робочого місця.
Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації (постанова КМУ від 01.08.92 р. №442) та Методрекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Мінпраці від 01.09.92 р. №41.
Згідно з п. 4 Порядку №442 та пп. 1.5 п. 1 Методрекомендацій періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років.
Результати атестації використовуються при встановленні пенсій за віком на пільгових умовах, а саме за списками №1 і №2.
Отже, суд вважає, що своєчасно проведена атестація робочих місць за умовами праці є одним із заходів соціального захисту працівників, який має сприяти реалізації прав на здорові й безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
Варто відзначити, що ця справа потрапила до Великої палати Верховного суду.
Якщо атестація не була проведена – чи має громадянин бути позбавлений пільгової пенсії?
Суди вказали, що за ст. 62 Закону «Про пенсійне забезпечення», основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабміном.
Відповідно до п. 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою КМУ від 12.08.93 р. №637, основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пунктом 10 Порядку №383 установлено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку з оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку з наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та в разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену п. 20 Порядку №637.
Отже:
- основним документом, що підтверджує спеціальний трудовий стаж роботи, є трудова книжка;
- якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
Суд апеляційної інстанції зауважив, що особа, яка працює на посаді, віднесеній до Списку №2, робоче місце якої підлягає атестації відповідно до Порядку №442, не наділена жодними правами (повноваженнями, обов`язками), які б могли вплинути на своєчасність проведення такої атестації.
Велика палата ВС теж вважає, що своєчасність проведення атестації робочих місць за умовами праці не залежить від працівників і не може позбавити їх конституційного права на надання пенсій за віком на пільгових умовах.
Відповідальність за непроведення або несвоєчасне проведення атестації робочих місць покладається на власника підприємства, а не працівника. При цьому контролюючу функцію у відносинах щодо проведення атестації робочих місць на підприємстві виконує держава в особі відповідних контролюючих органів, а не працівник.
Оскільки обов'язок проведення атестації робочих місць законодавством покладено на керівників підприємств, то будь-які причини, з яких атестація не була проведена, не є підставою для відмови у зарахуванні спеціального стажу громадянину.
Суди змусили управління ПФУ таки зарахувати період роботи за посадою за Списком №2 та без атестації у стаж для призначення пільгової пенсії.
Інформація для роботодавців!
Працівник, який претендує на пільгову пенсію за Списком №2, у разі відмови управлінь ПФУ у її призначенні через відсутність атестації, може звернутись зі скаргою до Держпраці – в останніх з’являється підстава для інспектування.
Навіть зараз, в умовах карантину, коли інспектування тимчасово не проводиться, така скарга не означає, що про неї забудуть. Як повідомляє Держпраці, в цей період робота продовжується за такими напрямками:
- розгляд звернень громадян відповідно до вимог Закону «Про звернення громадян»;
- у разі наявності підстав – спрямовуються листи щодо погодження проведення заходів контролю після закінчення карантину в країні;
- аналізується інформація, яка отримана з публічних джерел, від правоохоронних органів, ПФУ та Держстату з метою визначення кола суб’єктів господарювання, які порушують вимоги законодавства про працю та щодо яких наявні підстави для здійснення заходів контролю у період після карантину.
Чинною редакцією ст. 265 КЗпП не передбачено окремого розміру штрафу за непроведення атестації робочих місць. Тобто роботодавцю таке порушення загрожуватиме штрафом за «інші порушення» законодавства з праці у розмірі 1 мін. зарплати на момент виявлення.
Та, крім цього, існує й адміністративна відповідальність. Як нагадує Держпраці, відповідно до пп. 3 п. 1 ст. 41 КУпАП, порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення, а також інші порушення вимог законодавства про працю тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян – суб’єктів підприємницької діяльності від тридцяти до ста н.м.д.г. (від 510 до 1700 гривень). А у випадку повторного притягнення за порушення терміну проведення атестації робочих місць за умовами праці та порядку її проведення, штрафні санкції становитимуть від 1700 до 5100 гривень.