Коментар до Постанови ВС від 14.05.2024 у справі №813/3258/17
Нагадаємо, що відповідно до ст. 15 Закону №481 зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється в місцях, внесених до Єдиного реєстру, незалежно від того, кому належить таке місце зберігання, або того, за заявою якого госпсуб'єкта таке місце зберігання було зареєстровано.
Для того щоб зареєструвати таке місце зберігання, до заяви додають копію виданої заявнику ліцензії на відповідний вид діяльності, засвідчену нотаріально або посадовою особою органу ліцензування, та документ, що підтверджує право користування цим приміщенням.
Порушення цієї вимоги загрожує чималим штрафом.
У разі зберігання спирту, або алкогольних напоїв, або тютюнових виробів, або рідин, що використовуються в електронних сигаретах, у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру, до суб'єктів господарювання (у т. ч. іноземних госпсуб’єктів, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, а саме 100 відсотків вартості товару, який знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 17 000 грн (ст. 17 Закону №481).
Госпсуб'єкти, які здійснюють роздрібну торгівлю алкоголем, добре знають, що навіть якщо вони вчасно подадуть заяву на отримання нової ліцензії (якщо дія попередньої закінчилась), то між датою закінчення попередньої та отриманням нової ліцензії може минути чимало часу – від кількох тижнів до місяця чи навіть більше.
Тому виникає запитання: як бути з тим алкоголем, що не був проданий за дії попередньої ліцензії, та чи можна його зберігати за місцем торгівлі без негативних наслідків у вигляді штрафу? Податківці в коментованій справі вирішили, що ні, і крапку в цьому спорі довелося ставити ВС.
Орган ДПС нарахував штраф
Орган ДПС провів фактичну перевірку напередодні дати видачі ліцензії.
ФОП здійснював свою підприємницьку діяльність, зокрема роздрібну торгівлю алкогольними напоями, у приміщенні закладу громадського харчування. За цією ж адресою контролюючим органом проведено перевірку та виявлено порушення зберігання товарів (алкогольних напоїв) в місці, що не внесено до Єдиного державного реєстру місць зберігання.
ФОПу було видано ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, яка дійсна з 22.08.2016 по 21.08.2017.
29 серпня 2017 року йому було видано ліцензію зі строком дії з 06.09.2017 по 05.09.2017.
5 вересня 2017 року податковим органом проведено фактичну перевірку кафе, що належить ФОПу, з питань додержання ним як СПД вимог, встановлених законодавством України, які є обов'язковими до виконання при здійсненні оптової і роздрібної торгівлі алкогольними напоями та/або тютюновими виробами.
За результатами проведеної фактичної перевірки складено акт, яким встановлено порушення вимог ст. 15 Закону №481, а саме: зберігання алкогольних напоїв в місцях, не внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання, та застосувано фінансові санкції у вигляді штрафу в розмірі 17 000, 00 грн.
Відсутній факт продажу – штрафу не буде?
Суд першої інстанції став на бік ФОПа.
Якщо госпсуб'єкт, який здійснює реалізацію і зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів в одному торговельному приміщенні (будівлі), не має відокремленого від об'єкта роздрібної торгівлі місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, то у такого суб'єкта господарювання відсутні підстави для внесення до Єдиного реєстру відомостей про місце зберігання з огляду на його відсутність.
Згідно з матеріалами справи алкогольні напої були виявлені контролюючим органом у кафе, тобто в місці роздрібної торгівлі, тож ФОП не порушив вимог Закону №481, який не передбачає внесення місця здійснення роздрібної торгівлі до Єдиного державного реєстру місць зберігання.
Важливо! Госпсуб'єкти (у т. ч. іноземні госпсуб’єкти, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензію на роздрібну торгівлю алкогольними напоями та тютюновими виробами, вносять до Єдиного реєстру тільки ті місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, що розташовані за іншою адресою, ніж місце здійснення торгівлі (ст. 15 Закону №481).
Таким чином, очевидно, що рішення податкового органу про застосування фінансових санкцій на суму 17 000, 00 грн до ФОПа є протиправним та підлягає скасуванню.
Податковий орган спробував це оскаржити та покликався на те, що на час проведення фактичної перевірки ФОП не мав діючої ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тож і не мав права зберігати алкогольні напої за місцем торгівлі.
Проте апеляційний суд не взяв це до уваги, оскільки під час фактичної перевірки не було виявлено факту торгівлі (продажу) ФОПом алкогольних напоїв. Одразу ж після закінчення терміну дії ліценції він отримав нову ліцензію, термін дії якої розпочинався з 6 вересня 2017 року.
І вступ в дію ліцензії з 6 вересня 2017 року не може бути підставою для застосування до нього штрафних санкцій за зберігання алкогольних напоїв в місцях, не внесених до Єдиного державного реєстру місць зберігання, оскільки відмінного від місця торгівлі приміщення не було, та ним було вжито усіх заходів щодо ліцензування роздрібної торгівлі алкогольними напоями.
ВС: немає ліцензії – відсутнє місце зберігання
ВС звернув увагу на два моменти:
- між датою закінчення дії попередньої ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями (дійсна з 22.08.2016 по 21.08.2017) та наступної (дійсна з 06.09.2017 по 05.09.2018) справді є розбіг часу в один місяць. Проте саму нову ліцензію видано 29.08.2017, тобто ще до моменту фактичної перевірки;
- за даними, вказаними в ліцензіях, місцезнаходження юридичної особи або місце проживання ФОПа, яке одночасно є місцем здійснення торговельної діяльності, де були виявлені алкогольні напої на загальну суму 1360,00 грн.
Отже, ФОП зберігав залишки алкоголю та не мав наміру їх продавати до початку дії нової ліцензії.
Законом №481 надано визначення понять «місце зберігання» та «місце торгівлі», які не є тотожними. Об’єкти роздрібної торгівлі не можуть належати до місць зберігання, щодо яких цим Законом встановлено вимогу про обов’язкову реєстрацію у відповідному державному реєстрі.
Важливо! Законом №481 визначено у ст. 1 такі терміни:
- місце торгівлі – місце реалізації товарів, у тому числі на розлив, в одному торговому приміщенні (будівлі) за місцем його фактичного розташування, для тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пива – без обмеження площі, для алкогольних напоїв, крім пива, – торговельною площею не менше 20 кв. метрів, обладнане реєстраторами розрахункових операцій та/або програмними реєстраторами розрахункових операцій (незалежно від їх кількості) або де є книги обліку розрахункових операцій (незалежно від їх кількості), в яких фіксується виручка від продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, незалежно від того, чи оформляється через них продаж інших товарів;
- місце зберігання – місце, яке використовується для зберігання спирту етилового, біоетанолу та спиртових дистилятів, або приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання.
Таким чином, якщо госпсуб’єкт, який здійснює реалізацію і зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів в одному торговельному приміщенні (будівлі), не має відокремленого від об’єкта роздрібної торгівлі місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, то у такого госпсуб’єкта відсутні підстави для внесення до Єдиного реєстру відомостей про місце зберігання, з огляду на його відсутність.
А оскільки алкогольні напої були виявленні контролюючим органом в кафе, що належить ФОПу, тобто в місці роздрібної торгівлі та без фіксування факту їх продажі, дії ФОПа зі зберігання алкоголю у період між закінченням строку дії попередньої дії ліцензії та початку дії наступної не порушують вимоги Закону №481! Отже, штраф, застосований до ФОПа, скасували.