• Посилання скопійовано

Акциз та податок на майно - в проекті податкових змін від Мінфіну

Що може змінитися з 1 січня 2017 року в оподаткуванні акцизним податком, податком на нерухомість, транспортним податком та платою за землю? Розглянемо проект податкової реформи від Мінфіну

Акциз та податок на майно - в проекті податкових змін від Мінфіну

Нагадаємо, що 15 вересня Мінфін вперше оприлюднив робочу версію законопроекту щодо внесення змін до ПКУ, а згодом її доопрацював та опублікував 23 вересня для повторного обговорення. Законопроект має набрати чинності з 01.01.2017 р. 

Ми уже аналізували, які зміни вносяться цим проектом щодо ПДВподатку на прибутокПДФО та єдиного податку. Тепер розглянемо, що зміниться в частині акцизного податку та податку на майно. 

 

Податок на майно

Податок на нерухомість

Місцевим радам надається право встановлювати пільги зі сплати цього податку щодо господарських (присадибних) будівель, що перебувають у власності фізичних осіб (оновлена редакція пп. 266.2.2 ПКУ).

Нагадаємо, що згідно з пп. «е» пп.14.1.129-1 ПКУ господарські (присадибні) будівлі - це допоміжні (нежитлові) приміщення, до яких належать сараї, хліви, гаражі, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо.

 

Транспортний податок

Тут об’єкт оподаткування залишиться без змін – це легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної зарплати, встановленої на 1 січня податкового (звітного) року. 

А ось кількість критеріїв для визначення середньоринковою вартості авто, що передбачені пп. 267.2.1 ПКУ, буде змінено. Виключаються такі критерії як:

  • тип двигуна;
  • тип коробки переключення передач;
  • пробіг легкового автомобіля.

Натомість додано критерій - "тип пального".

Крім цього, законопроектом передбачається, що щорічно до 1 лютого кожного року Мінекономрозвитку на своєму офіційному веб-сайті розміщуватиме перелік легкових автомобілів, з року випуску яких минуло не більше 5 років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, із зазначенням марки, моделі, року випуску, об'єму циліндрів двигуна, типу пального таких автомобілів.

Оскільки юрособи мають визначати річну суму податку у декларації, яка подається до 20 лютого, сподіваємося, що така інформація дійсно вчасно з'являтиметься на цьому веб-сайті та допоможе платникам податку (і порадує тих, хто до таких платників не потрапить). 

Фізособам, як і раніше, суму такого податку визначатимуть податківці, про що до 1 липня року базового податкового (звітного) періоду (року) їм надсилатимуться податкові повідомлення-рішення. У разі незгоди із сумою такого податку до сплати, фізособа може звернутися до ДПІ, яка його розрахувала. За законопроектом, для оскарження вже не потрібно буде надавати документи, що впливають на середньоринкову вартість легкового автомобіля (вочевидь, податківці і платники в цьому випадку мають цілком покладатися на інформацію від Мінекономрозвитку), а треба подати лише документи, що підтверджують право власності або перехід права власності на об’єкт оподаткування.    

 

Плата на землю

Зверніть увагу: згідно з законопроектом з 01.01.2017 р. до платників плати за землю потрапляють не тільки ті, в кого право власності або землекористування офіційно оформлені, а й ті, хто використовує земельну ділянку державної чи комунальної власності, на якій розташоване належне їм на праві власності будівля, споруда (їх частина), але право власності чи користування такою земельною ділянкою не оформлено (або не переоформлено) – новий пп. 269.1.3 ПКУ! 

Відповідні зміни внесено і до п. 286.6 ПКУ стосовно земельної ділянки, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, а також до ст. 287 ПКУ щодо строків сплати плати за землю. 

Таким чином, підставою для обрахунку плати за землю перестає бути виключно Земельний кадастр. Щодо таких неоформлених прав користування земельною ділянкою, обрахування плати буде здійснюватися за даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (оновлений п. 286.1 ПКУ). 

А декларацію із уточненими сумами плати (не тільки про нововідведені земельні ділянки, а й про земельні ділянки, на яких розташовані новопридбані будівлі, споруди (їх частини), та/або за новоукладеними договорами оренди землі) платник плати за землю повинен буде подавати протягом 20 календарних днів місяця, що настає за звітним.

Суму земельного податку фізособам тепер нараховуватиме орган ДФС за місцем знаходження земельної ділянки, а податкове повідомлення-рішення про це, як і раніше, надсилатиметься за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року.

Уточнено і порядок застосування пільги зі сплати земельного податку для фізосіб.

Нагадаємо, що за п. 281.1 ПКУ, від сплати земельного податку звільняються:

За п. 281.2 ПКУ звільнення від сплати податку за земельні ділянки поширюється на одну земельну ділянку за кожним видом використання у межах граничних норм:

- для ведення особистого селянського господарства - у розмірі не більш як 2 гектари;

- для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка): у селах - не більш як 0,25 гектара, в селищах - не більш як 0,15 гектара, в містах - не більш як 0,10 гектара;

- для індивідуального дачного будівництва - не більш як 0,10 гектара;

- для будівництва індивідуальних гаражів - не більш як 0,01 гектара;

- для ведення садівництва - не більш як 0,12 гектара. 

Згідно законопроекту, якщо фізична особа, визначена у п. 281.1 ПКУ має у власності декілька земельних ділянок одного виду використання, то така особа до 1 травня поточного року повинна подати письмову заяву у довільній формі до контролюючого органу за місцем податкової адреси (місцем реєстрації) про самостійне обрання/зміну земельної ділянки для застосування пільги. Таким чином, пільга починає застосовуватися до обраної земельної ділянки з базового податкового (звітного) періоду у якому подано таку заяву. 

Крім цього, п. 286.5 ПКУ доповнено наступними нормами щодо сплати земельного податку фізособами: 

- платники податку мають право звернутися з письмовою заявою до контролюючого органу за місцем знаходження земельної ділянки для проведення звірки даних щодо: 

 - розміру площі земельної ділянки, що перебуває у власності та/або користуванні платника податку;

 - права на користування пільгою із сплати податку;

 - розміру ставки податку;

 - нарахованої суми податку.

У разі виявлення розбіжностей між даними контролюючих органів та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів, зокрема документів на право власності, користування пільгою, контролюючий орган за місцем проживання (реєстрації) платника податку проводить протягом 10 робочих днів перерахунок суми податку і надсилає (вручає) йому нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє податкове повідомлення-рішення вважається скасованим (відкликаним).

Законопроектом передбачено оновлену норму пп. 287.8 ПКУ, згідно з якої плату за землю за земельні ділянки, на яких розташовані багатоквартирні будинки, а також належні до них будівлі, споруди та прибудинкові території, перераховується до бюджету податковим агентом.

При цьому, «земельними» податковими агентами можуть бути:

  • підприємства, установи і організації, які здійснюють управління цими багатоквартирними будинками, та яким надано в постійне користування такі земельні ділянки; 
  • ОСББ, яким передані безоплатно у власність або в постійне користування такі земельні ділянки.

А ось перераховувати такому агенту плату за землю за площі під приміщеннями (їх частинами) з урахуванням пропорційної частки прибудинкової території мають власники та/або орендарі квартир та нежитлових приміщень (їх частин) у жилому будинку (у т. ч. багатоквартирному).

Як бачимо, нарешті законотворець намагається вирішити питання – хто ж саме має сплачувати земподаток за землі під нежилими приміщеннями (його частинами) у багатоквартирному жилому будинку: власники нежитлових приміщень чи об’єднання власників будинку/управляюча організація? Адже, на практиці, податківці намагались отримати такий податок з обох сторін.

Хоча й зміни покликані на уникнення подвійного оподаткування та врегулювання цього питання, однак мають декілька нововведень:

по-перше, якщо зараз у нормі пп. 287.8 ПКУ говориться про земельний податок, то в законопроекті в цій нормі вже йдеться про плату за землю, яка своєю чергою, згідно з пп. 14.1.147 ПКУ справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

по-друге, якщо зараз передбачено, що земельний податок має сплачувати власник тільки нежитлового приміщення в багатоквартирному будинку, то планується, що плату за землю має сплачувати як власник, так і орендар (!) як квартири, так і нежитлового приміщення. 

 

Акцизний податок

Ставки та пільги з акцизного податку 

Традиційно деякі ставки акцизного податку змінюються. Але не всі з них збільшуються! Зокрема, бутан та ізобутан буде оподатковуватися окремо за ставкою 31 євро за 1000 літрів. Наразі всі вуглеводні ациклічні насичені оподатковуються 171,50 євро за 1000 літрів. 

Буде звільнено від оподаткування (за новим пп. 213.3.13 ПКУ) операції з:

- ввезення на митну територію України неферментованої (не переробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами, які здійснюють реалізацію ферментованої (переробленої) тютюнової сировини виробникам тютюнових виробів або на експорт;

- реалізації тютюнової сировини тютюново-ферментаційним заводам особами, які виробляють тютюнову сировину на митній території України;

- реалізації ферментованої (переробленої) тютюнової сировини тютюново-ферментаційними заводами виробникам тютюнових виробів.

При цьому новим п. 221.5 ПКУ передбачається встановити відповідальність за реалізацію тютюнової сировини суб’єктам господарювання, які не є виробниками тютюнових виробів та/або тютюново-ферментаційними заводами, з суб’єктів, що здійснили таку реалізацію. У такому разі буде справлятися штраф у розмірі 200% вартості реалізованої тютюнової сировини. Реалізована таким чином сировина підлягає конфіскації та знищенню.

 

Складання акцизної накладної

У разі прийняття законопроекту, платник податку буде зобов'язаний скласти акцизну накладну на обсяги пального: 

  • використаного для власного споживання;
  • реалізованого та/або використаного для виробництва непідакцизної продукції на умовах, встановлених ст. 229 ПКУ;
  • втраченого, як в межах, так і понад встановлені норми втрат;
  • зіпсованого, знищеного, включаючи випадки внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з іншої причини, пов'язаної з природним результатом, а також внаслідок випаровування в процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування такого пального. 

Зверніть увагу: виробник пального в споживчій тарі ємністю до 2 літрів (включно) зобов'язаний буде скласти акцизну накладну на обсяги такого пального. 

Ганна Русанова, Катерина Калашян

****

Читайте також:

Інші новини на тему податкової реформи>> 

Автор: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

Зверніть увагу: новинна стрічка «Дебету-Кредиту» містить не тільки редакційні матеріали, але також статті сторонніх авторів, роз'яснення співробітників фіскальної служби тощо.

Дані матеріали, а також коментарі до них, відображають виключно точку зору їх авторів і можуть не співпадати з точкою зору редакції. Редакція не ідентифікує особи коментаторів, не модерує тексти коментарів та не несе відповідальності за їх зміст.

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі новини рубрики «Інші податки»