Участь у семінарі взяли фахівці ДФС, понад 200 платників податків, серед яких були представники Українського союзу промисловців і підприємців, Асоціації платників податків України, Європейської Бізнес Асоціації, Американської торгівельної палати України, Громадської ради при ДФС та Верховної Ради України.
Бажаючих дізнатися про блокування реєстрації ПН/РК було багато, але не менш присутніх цікавили наслідки кібератаки. (Про неї ми неодноразово вже писали; наприклад, тут і тут).
1. Що робити, якщо внаслідок кібератаки не вдалося відправити звітність до ДФС або зареєструвати податкову накладну чи розрахунок коригування до неї?
За словами М. Продана, ДФС буде виходити з ініціативою до Мінфіну про незастосування будь-якої відповідальності до платників, які несвоєчасно надіслали звітність або інші документи через кібератаку.
Підтверджує намір захистити бізнес від санкцій від імені Комітету з питань податкової та митної політики і Т.Острякова. За її словами, якщо питання не буде вирішено в листі ДФС чи Мінфіну, то комітет буде пропонувати Раді швидко розглянути відповідні зміни в ПКУ щодо не застосування санкцій.
2. Наслідком кібератаки стало пошкодження оргтехніки не тільки безпосередньо у платників ПДВ, а і у компаній, які надавали послуги з пересилання електронних документів до ДФС (звітності та податкових накладних). В деяких компанії від вірусу постраждали навіть електронні ключі, якими підписуються такі документи. І що робити?
Якщо щодо санкцій податківці ще можуть щось вирішити, щодо таких «технічних проблем» - ні. Вони лише можуть дати пораду скористатися можливостями електронного кабінету платників податків. А щодо пошкоджених електронних ключів – провести процедуру їх скасування та створення нових. І зберігати електронні ключі не на комп’ютері, а на флешці або окремому диску.
Але, що зараз важливо для постраждалих - це звернутись з заявою про вчинення злочину в Нацполіцію!
Щоб зафіксувати факт, що Ваша компанія постраждала від вірусу і Ви не можете подати звітність чи зареєструвати податкову накладну, або не працює Ваш банк, щоб перерахувати податки.
Це потрібно, щоб потім мати докази відсутності Вашої вини в недотриманні строків реєстрації ПН і, відповідно, підстави для незастосування до Вас санкцій.
За словами Т.Острякової, за останні 3 доби в Нацполіцію вже звернулось більше півтори тисячі юридичних осіб, і саме це дає можливість і Кабміну, і ДФС, і ВРУ зрозуміти глибину проблеми. Тож, чим більше буде таких звернень, тим більше гарантій, що штрафні санкції застосовуватися не будуть.
3. Як буде зупинятися реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН?
Про це ми писали тут , а податківці зазначили на слайдах .
Незважаючи на очікування платників ПДВ, зупинка реєстрації ПН/РК все ж запрацює в реальному режимі з 1 липня 2017 року.
Коротко цей механізм виглядає так: спочатку надіслані до ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування, а також особи, які їх склали (в разі наявності достатнього реєстраційного ліміту), перевіряються на відповідність хоча б одній з 4-х ознак.
Якщо відповідність є, і ПН/РК складені без помилок, суми ліміту реєстрації достатньо, ПН/РК реєструються в ЄРПН.
Якщо відповідності ознакам немає, то ПН/РК та особи, які їх склали, перевіряються на відповідність 2-м критеріям.
І якщо ПН/РК або платник ПДВ, що їх склав, підпадають хоча б під один з цих критеріїв, вони не реєструються, а обом сторонам – продавцю та покупцю – надсилається повідомлення про зупинення реєстрації цих документів.
Платник ПДВ, чиї ПН/РК зупинили, має право надати пояснення та документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію таких ПН/РК. Для цього в нього є 365 к.д. з наступного дня після дати виникнення ПЗ (на яку складається ПН/РК).
Комісія ДФСУ розглядає надані пояснення та документи і приймає рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації – протягом 5 р.д., що настають за датою надання пояснень та документів.
4. Як впливатиме зупинення реєстрації на розмір реєстраційного ліміту?
Про це розповіла Н. Калєніченко (директор департаменту обслуговування платників ДФСУ). За її словами, заблоковані ПН/РК на ліміт реєстрації не впливають (адже їх у ЄРПН ще немає). А ось якщо комісією було прийнято рішення про відновлення реєстрації ПН/РК, то відбувається перевірка, чи достатньо ліміту. І тільки якщо ліміту вистачає, ПН/РК реєструється в ЄРПН (а ліміт реєстрації, відповідно, зменшується).
5. Які наслідки такого зупинення реєстрації?
Відсутність реєстрації ПН/РК означає неможливість для покупця скористатися податковим кредитом, який вони підтверджують. А для продавця відсутність зареєстрованого РК означатиме неможливість зменшення ПЗ з ПДВ (якщо такий РК складено із відємною сумою ПДВ).
Але: штрафи за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК протягом строків, коли платник ПДВ має можливість відновити їх реєстрацію в ЄРПН (365 к.д. + 5 р.д. ) не застосовуються. Оскільки ПН/РК реєструються у день, коли комісія прийняла позитивне рішення про реєстрацію, для розрахунку фактичного строку, протягом була зареєстрована ПН/РК, береться період з дати їх складання по дату їх зупинення.
Якщо комісія ДФСУ прийняла рішення про відмову у реєстрації ПН/РК, такий документ залишається без реєстрації в ЄРПН, а розмір штрафу визначається в залежності від дати, коли таку ПН/РК треба було зареєструвати.
За сам факт зупинення ПН/РК для реєстрації штрафних санкцій не передбачено. Докладніше про це читайте тут>>>
Щодо одного з критеріїв, за якими податкові накладні будуть блокуватися, - це відсутність ліцензій та дозволів, потрібних для здійснення господарської діяльності, за якою складено такі податкові накладні, питань майже немає. А ось щодо другого, який передбачає контроль за «вхідними» та «вихідними» податковими накладними питань безліч.
Цей критерій має три складові:
- обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, у 1,5 раза більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в ЄРПН, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в ЄРПН, та митних деклараціях;
- переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС (більше 75% загального такого залишку). До речі, перелік таких товарів ще досі не оприлюднено!;
- перевищення суми ПДВ у ПН поточного місяця над середньомісячною сумою ЄСВ та податків і зборів (крім ПДВ, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України), сплачених за останні 12 місяців.
При одночасному виконанні всіх цих умов ПН/РК підлягає блокуванню.
6. Як визначатиметься обсяг постачання для виконання цього критерію?
Він визначатиметься за кількістю товарів/послуг, рух яких контролюватиметься ДФСУ через коди у графі 3 податкової накладної та у графі 4 розрахунку коригування - на рівні перших 4 знаків.
Нагадаємо, що з 01 січня 2017 року такі коди (для товарів за УКТЗЕД, для послуг за ДКПП) є обов’язковим реквізитом будь-яких ПН/РК.
7. Як визначатиметься середньомісячна сума ЄСВ та податків і зборів, сплачена за останні 12 місяців?
До уваги братимуться саме сплачені, а не нараховані суми. Але, на питання, чи буде враховано в обсязі сплачених податків суми ПДВ, сплачені у 2016 році на спецрахунки суб’єктами спецрежиму у сільському господарстві, відповідь була, що такі суми система не враховує.
8. Що робити, якщо ПН/РК заблокували?
Для цього потрібно подати до органу ДФС, у якому ви перебуваєте на обліку, в електронному вигляді – інформацію (у формі таблиці), яка доводить, що відповідна господарська операція дійсно була, і копії документів, які її підтверджують.
Про це із зразком такої Таблиці від податківців ми писали тут.
9. А що буде із товаровиробниками та особами, які надають послуги?
Проблема полягає в тому, що в них завжди коди товарів/послуг у «вхідних» податкових накладних (на сировину) не співпадатимуть із кодами товарів/послуг, які надаються. То що ж, усі їх вихідні ПН/РК будуть блокуватися?
Податківці говорять, що так, будуть, але не всі.
Щоб реєстрацію ПН/РК було розблоковано, таким виробникам потрібно теж надати Таблицю і копії підтвердних документів (у зразку, посилання на який ми наводимо вище, як раз наводиться приклад, як скласти Таблицю в такій ситуації).
За правилами, така Таблиця і документи надсилаються до органу ДФС вже після заблокування реєстрації ПН/РК. Але після того, як Комісія ДФСУ розгляне звернення від платника ПДВ і розблокує ПН/РК, інформація щодо товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється) таким платником, буде збережена в СЕА ПДВ і наступні ПН/РК із такими товарами/послугами вже не блокуватимуться!
У тих виробників, які вже отримували відповідне повідомлення до 1 липня 2017 року (про «умовне» блокування реєстрації ПН/РК є можливість подати Таблицю та копії документів на розгляд комісії ДФСУ за фактично зареєстрованими ПН/РК. Тобто, вирішити цю проблему до того, як їх ПН/РК почали насправді блокувати!
10. Як багато ПН/РК блокуватиметься? Чи буде це масовим явищем?
Масового блокування реєстрації ПН/РК не очікується. Але якщо така кількість буде великою, і це спричинить проблеми для роботи бізнесу, критерії блокування реєстрації ПН/РК будуть переглядатися.
Для цього ДФСУ буде щокварталу інформувати Мінфін про проблеми в роботі системи моніторингу ПН/РК для їх усунення.