Пенсійний фонд наказом від 10.03.2023 р. №14-2 (зареєстрована в Мін'юсті 15.03.2023 р. за №457/39513) затвердив:
- Порядок надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування;
- форму надання Пенсійним фондом України Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю інформації з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Згодом до цієї постанови ще внесено незначні косметичні зміни Постановою ПФУ від 21.03.2023 р. №16-1.
Згідно з Порядком надання інформації з реєстру застрахованих осіб здійснюватиметься на центральному рівні в електронній формі за вищезазначеною формою щоквартально до 25 числа другого місяця, наступного за звітним кварталом, наростаючим підсумком в розрізі місяців.
ПФУ з реєстру застрахованих осіб надаватиме інформацію:
- про створення підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
- необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, відповідно до нормативу, встановленого частиною першою статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні".
Постанови наберуть чинності з дня їх офіційного опублікування. 29 березня Постанови було опубліковано в "Офіційному віснику". Тож наведений вище механізм почав діяти з цієї дати.
Для чого прийнято цей порядок?
Нагадаємо, що отримана від ПФУ інформація, яка міститиме ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, буде підставою для проведення перевірки підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю. Про це читайте тут.
А що ж сам Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю? Він щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Держреєстру соцстрахування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснюватиме визначення підприємств, установ та організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, ФОПів, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць та надсилатиме їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій (штрафів), що підлягатимуть сплаті за попередній рік.
Тобто те, що раніше робили роботодавці, тепер нарешті робитимуть Фонди. ПФУ надасть Фонду інвалідів інформацію про виконання нормативу, а сам норматив порахує Фонд інвалідів. І все це в електронному вигляді. Після чого залишатиметься тільки стягнути штрафи з порушників. Тож отримання інформації від роботодавців як такої у масовому порядку вже Фонду інвалідів не потрібне. А в яких випадках треба буде щось «донести», має визначити КМУ.
І ще. На запит Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, ДПС та ПФУ надаватиметься інформація про порушників нормативу працевлаштування. Отримання такої інформації і буде підставою для проведення перевірки Держпраці.