8 вересня на сайті ВРУ зареєстровано урядовий законопроєкт №8008 «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення».
Як розповів Тарас Мельничук, ним передбачено захист фінансової системи України від дій держави, яка здійснює збройну агресію проти України, та адаптації законодавства до окремих стандартів FATF і вимог Директиви ЄС 2018/843».
Законопроєктом передбачається:
- розширити перелік клієнтів, яким суб’єкт первинного фінансового моніторингу (СПФМ) зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин особами, які пов’язані з РФ;
- включити олігархів до переліку клієнтів, яким СПФМ зобов’язаний встановити високий ризик ділових відносин;
- виключити підсанкційних осіб з переліку клієнтів, яким встановлюється неприйнятно високий рівень ризику, залишивши для таких осіб високий рівень ризику;
- розширити ознаки порогової фінансової операції ознакою, при якій однією з учасників операції є особа РФ;
- розширити перелік спеціально визначених СПФМ особами, які здійснюють торговельну діяльність культурними цінностями торгівців творами мистецтва та посередників в такій діяльності та суб’єктами господарювання, які надають посередницькі та/або консультаційні послуги щодо надання в оренду нерухомого майна, та встановити, що державне регулювання і нагляд за такими особами у сфері запобігання та протидії здійснює Мінфін;
- усунути обмежувальний фактор застосування фінансових санкцій до СПФМ;
- розширити ознаки бездоганної ділової репутації відсутністю судимості за кримінальні правопорушення проти основ національної безпеки України, проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку;
- передбачити недопущення до керівництва та управління СПФМ осіб, які мають громадянство РФ;
- звільнити СПФМ від відповідальності за порушення вимог у сфері запобігання та протидії у разі знаходження таких СПФМ на території бойових дій та/або тимчасово окупованих територіях.
Нагадаємо, що за ст. 32 Закону №361 штрафи такі:
- за порушення вимог щодо здійснення належної перевірки, вимог щодо виявлення належності клієнтів та інших осіб до політично значущих осіб, членів їх сімей, осіб, пов’язаних з ними, у випадках, передбачених законодавством, – до 12 тисяч нмдг (204 тис грн);
- за порушення вимог щодо відмови від встановлення (підтримання) ділових відносин, проведення фінансової операції – у розмірі до 20 тис нмдг (до 340 тис. грн);
- за порушення порядку створення (ведення) та зберігання документів, у тому числі електронних, записів, даних, інформації у випадках, передбачених цим Законом, у тому числі у разі їх втрати або знищення, – у розмірі до 12 тис нмдг (204 тис. грн);
- за неподання, несвоєчасне подання, порушення порядку подання або подання спеціально уповноваженому органу недостовірної інформації у випадках, передбачених законодавством, – у розмірі до 20 тис нмдг (340 тис. грн);
- за невиявлення, несвоєчасне виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та порушення порядку їх реєстрації – у розмірі до 20 тис нмдг (340 тис. грн).
Важливо! За відсутність постановки на облік у Держфінмонітрингу Законом №361 окрема відповідальність не встановлена. Але навіть на незареєстрованих суб’єктів фінмоніторингу поширюються усі штрафи, зазначені вище.
***
Читайте також: Як проводити первинний фінмоніторинг щодо ризиків проведення фіноперацій, з пов’язаних державою-терористом!