
Комітет з питань податкової та митної політики рекомендував Верховній Раді прийняти за основу урядовий законопроєкт №16036 про імплементацію статті 4 ATAD. Про це повідомив Д. Гетманцев.
ATAD – ключова директива ЄС у сфері протидії агресивному податковому плануванню, а законопроєкт №16036 передбачає імплементацію першого з п’яти правил ATAD – обмеження вирахування процентів.
Метою законопроєкту є посилення захисту податкової бази України від практик, що можуть призводити до розмивання бази оподаткування та переміщення прибутку до юрисдикцій із нижчим рівнем оподаткування, а також підвищення правової визначеності та передбачуваності для платників податків.
Як діє чинний механізм за п. 140.2 ПКУ?
За чинними нормами ПКУ, механізм є комбінацією правила «тонкої капіталізації» та обмеження виведення прибутку через завищені витрати на запозичення («правило EBITDA»). Наразі для платника податку, у якого сума боргових зобов’язань за операціями з нерезидентами перевищує власний капітал більше ніж у 3,5 раза, фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму перевищення нарахованих процентів понад 30% розрахованого об’єкта оподаткування.
Що зміниться із ухваленням законопроєкту №16036?
- Розширюється сфера застосування правила. Наразі обмеження стосується боргових зобов’язань перед нерезидентами за умови перевищення встановленого співвідношення боргу до власного капіталу.
- Правило поширюватиметься на всі боргові зобов’язання – платника податку – незалежно від того, хто є кредитором: резидент чи нерезидент, пов’язана чи непов’язана особа. Такий підхід відповідає статті 4 Директиви ATAD.
- Витратами на запозичення вважатимуться проценти та інші витрати, економічно еквівалентні процентам, за борговими зобов’язаннями платника податку.
- Передбачено грошовий поріг, у межах якого обмеження не застосовується. Він дорівнює сумі, еквівалентній 500 тисячам євро.
- Для платників, які залучають фінансування від непов’язаних осіб і без забезпечення з боку пов’язаних осіб, поріг дорівнює сумі таких витрат на запозичення, але не більше 3 мільйонів євро. Підвищений поріг застосовується автоматично – окремого дозволу для нього не потрібно.
- Накопичену та невраховану суму витрат на запозичення можна буде переносити на наступні податкові періоди без обмеження в часі і в повній сумі: чинне правило, за яким така сума щороку зменшується на 5 відсотків, скасовується. Невикористану частину ліміту можна буде переносити на наступні п’ять податкових років.
- Окремі винятки передбачені для банків і страховиків, а також для витрат на запозичення за довгостроковими проєктами публічної інфраструктури за умов, визначених законопроєктом.
Докладніше про усі зміни, які пропонує законопроєкт, ми розповідали раніше у цій новині.
Коли запрацюють нові правила?
Нові правила, після прийняття законопроєкту ВРУ, застосовуватимуться з 1 січня 2028 року. Це надасть час платникам підготуватися до нововведень.
Оподаткування процентів за періоди до 2028 року, у тому числі за 2027 рік, здійснюватиметься за чинними правилами.
Де почитати додатково про запропоновані зміни до ПКУ:
- Мінфін пропонує оподатковувати українців як у ЄС: деталі від Марченка
- Протидія ухиленню від сплати податків через зміни до ПКУ: новий законопроєкт від Мінфіну
- Нові правила обмеження виведення прибутку за запозиченнями: проєкт змін до ПКУ від Мінфіну
- Нові зміни до ПКУ щодо протидії ухиленню від сплати податків від Мінфіну: що чекати бізнесу у 2028 році
